• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۹ - ۰۰:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دولت‌های خاورمیانه تاکنون 25 میلیارد به دانشگاه‌های آمریکایی کمک کرده‌اند؛

پرده‌برداری از هدیه 1.5 میلیارد دلاری به مرکز خاورمیانه هاروارد

چندی پیش که در جلسه کمیته آموزش مجلس نمایندگان آمریکا از دریافت بودجه یک میلیارد و 500 میلیون دلاری مرکز خاورمیانه دانشگاه هاروارد از نهادها و دولت‌های خارجی صحبت‌هایی به میان آمد، زمینه را فراهم کرد تا پرده از راز بودجه‌های خارجی که به سایر دانشگاه‌های آمریکا هم سرازیر می‌شود، برداشته شود.

پرده‌برداری از هدیه 1.5 میلیارد دلاری  به مرکز خاورمیانه هاروارد

ندا اظهری، مترجم: چندی پیش که در جلسه کمیته آموزش مجلس نمایندگان آمریکا از دریافت بودجه یک میلیارد و 500 میلیون دلاری مرکز خاورمیانه دانشگاه هاروارد از نهادها و دولت‌های خارجی صحبت‌هایی به میان آمد، زمینه را فراهم کرد تا پرده از راز بودجه‌های خارجی که به سایر دانشگاه‌های آمریکا هم سرازیر می‌شود، برداشته شود. موضوعی که در حالت عادی سخنی از آن در مجامع بین‌المللی به میان نمی‌آید و در اخبار نیز به این مساله پرداخته می‌شود که بیشتر دانشگاه‌های آمریکا یا به واسطه بودجه‌های دولتی یا موقوفه‌هایی اداره می‌شوند که از خیریه‌ها و خیرین به آنها اعطا می‌شود. اما با مطرح شدن این بحث، موضوع با جدیت بیشتری دنبال شد. البته سال‌ها پیش هم چند باری خبر از دریافت بودجه‌های میلیارد دلاری دانشگاه‌های آمریکا از کشورهای خاورمیانه عنوان شده بود اما در حال حاضر، به نظر می‌رسد این موضوع جدیت بیشتری پیدا کرده است. اما نکته‌ای که در این میان بیش از همه توجه را به خود جلب می‌کند، اطلاعات مبهم و اغلب حذف‌شده‌ای است که وجود دارد و کارشناسان به درستی نمی‌توانند آمار دقیقی از میزان کمک‌های مالی و مراکز اهداکننده این کمک‌ها به دست آورند و حتی زمان دقیقی برای آنها در دست نیست که همین امر باعث شده برخی، دانشگاه‌های آمریکا را متهم به رفتارهای یهودستیزانه به دلیل دریافت کمک‌های مالی از خاورمیانه کنند؛ انگشت اتهامی که بیشتر به سوی دانشگاه‌های مطرح آمریکا گرفته شده است.

نیمی از کمک‌های مالی متعلق به خاورمیانه است
به گزارش universityworldnews، وقتی از رئیس دانشگاه هاروارد پیرامون دریافت بودجه از کشورهای خارجی سوال می‌شود، او در پاسخ این موضوع را نفی نکرده و عنوان می‌کند که ما از فارغ‌التحصیلان سراسر دنیا بودجه دریافت می‌کنیم. اما از قرار معلوم بودجه‌های خارجی دانشگاه هاروارد تنها نوک کوه یخ دانشگاه‌های آمریکاست و موضوع بسیار فراتر از یک دانشگاه مطرح است. دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا قریب به 19 میلیارد از منابع خارجی دریافت کرده‌اند که این مبالغ نه در جایی به ثبت رسیده و نه گزارشی از زمان دریافت این مبالغ عنوان شده است. علاوه‌براین، براساس گزارش وزارت آموزش عالی آمریکا در تاریخ 6 آوریل 2023، کل میزان کمک‌های مالی به دانشگاه‌ها تا آن تاریخ به چیزی حدود 47 میلیارد دلار رسیده است. در آخرین گزارش وزارت آموزش عالی آمریکا که به 13 اکتبر سال جاری برمی‌گردد، تازه‌ترین مبلغ کل رسیدهای دریافت کمک‌های مالی بدون تاریخ، حدود 22 میلیارد دلار برآورد شده است که درمجموع تمام کمک‌های مالی تا امروز حدود 51 میلیارد دلار می‌شود. بیش از 50 درصد از این مبلغ از سوی دولت‌های خاورمیانه به دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا اعطا شده است.

کمک 5 میلیارد دلاری خاورمیانه به دانشگاه‌های آمریکا
افزایش میزان وجوه گزارش نشده کمک‌های مالی اعطا شده به کالج‌ها موضوع تازه‌ای نیست و طبق بررسی‌های صورت گرفته، این روند به پیش از سال 2019 برمی‌گردد. در آن سال پرده از این واقعیت برداشته شد که میلیاردها دلار از بودجه دانشگاه‌های آمریکا را دولت‌های خارجی ازجمله کشورهای خاورمیانه تامین می‌کنند و گزارشی هم از آن منتشر نشده است. وزارت آموزش عالی، پورتال آنلاینی را ایجاد کرد تا در آن، دانشگاه‌ها ملزم به ثبت دریافت کمک‌های مالی و اسامی اهداکنندگان، نوع کمک‌های مالی و تاریخ دریافت وجوه بودند. برآوردهای صورت گرفته حکایت از آن دارد که بین سال‌های 2014 تا 2019، هفت میلیارد دلار از مجموع 18 میلیارد دلاری که دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا دریافت کرده بودند، مخفیانه بوده و گزارشی از آنها به ثبت نرسیده است. بین سال‌های 2014 و 2019، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دست‌کم 4 میلیارد و 400 میلیون دلار به چند کالج آمریکایی کمک مالی کردند. با احتساب کمک‌های اهدایی از سوی کشورهای خاورمیانه طی بیش از پنج سال، بیش از پنج میلیارد دلار از سوی کشورهای خاورمیانه به دانشگاه‌های آمریکایی کمک مالی صورت گرفته است. علاوه‌بر خاورمیانه، چینی‌ها هم در زمره مهم‌ترین سرمایه‌گذاران دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا به شمار می‌روند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار