• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۸ - ۰۲:۳۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محمدحسین لطیفی جایگزین شهریار بحرانی در ساخت پروژه نامیرا شد‌؛

کارگردانی تازه به داد «نامیرا» رسید

22 سال پس از نگارش نسخه‌ ابتدایی رمان «نامیرا» توسط صادق کرمیار در حالی که زمزمه‌های آغاز ساخت فیلمی بر اساس این رمان از اوایل سال جاری به گوش می‌رسید و حتی در آبان ماه سال جاری خبر کلید خوردن این اثر به کارگردانی شهریار بحرانی و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری نیز منتشر شد.

کارگردانی تازه به داد «نامیرا» رسید

فرهیختگان: 22 سال پس از نگارش نسخه‌ ابتدایی رمان «نامیرا» توسط صادق کرمیار در حالی که زمزمه‌های آغاز ساخت فیلمی بر اساس این رمان از اوایل سال جاری به گوش می‌رسید و حتی در آبان ماه سال جاری خبر کلید خوردن این اثر به کارگردانی شهریار بحرانی و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری نیز منتشر شد، خبرها پیرامون این اثر حاکی از آن است که با گذشت دو ماه از آغاز فیلمبرداری این مجموعه، سازندگان آن تصمیم به تغییر کارگردان پروژه گرفته‌اند و بر این اساس محمد‌حسین لطیفی جایگزین شهریار بحرانی در ساخت این اثر شده است. در همین زمینه عنوان شده که تمامی تصاویر و راش‌های ضبط‌شده از این فیلم نیز به کارگردان تازه تحویل داده شده است تا درباره استفاده از آن تصمیم‌گیری کند.
با وجود اینکه تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار این اثر در این‌باره تاکنون اظهارنظری نداشته‌اند اما شنیده شده که فضای حاکم بر ساخت این فیلم توسط کارگردان سابق آن از ساختار و فضای حاکم بر رمان و فیلمنامه فاصله گرفته و به فضای برخی از آثار متاخر وی نزدیک شده و بر همین اساس تصمیم بر تغییرکارگردان اثر گرفته شده است.
این اتفاق پس از ماجراهای مرتبط با ساخت سریال ثارالله توسط شهریار بحرانی که منجر به جلوگیری از پخش آن شد، دومین ناکامی و بن‌بست وی در ساخت اثری با مضمون عاشورا به شمار می‌رود که البته در این نوبت به ساختار فکری حاکم بر ساخت اثر مرتبط بوده و به موضوعی مانند نمایش چهره معصومین(ع) که ماجراهای سریال ثارالله را رقم زد، ارتباطی ندارد.
رمان نامیرا اثری است که صادق کرمیار در سال 1380 آن را نوشت. داستان این رمان که در بحبوحه عاشورای سال 61 هجری می‌گذرد، روایت زندگی شخصی است با نام «عبدالله‌بن‌عمیر» و دست‌وپنجه نرم‌کردن او با تردید‌ها و دودلی‌ها برای پیوستن به سپاه یاران امام‌حسین(ع) یا رسیدن به وصال دختری است که پدرش از دوستداران عبیدالله است. کرمیار این کتاب را در سال پرآشوب 1388 برای نخستین بار منتشر کرد و به دلیل موضوع خاص این داستان بلافاصله مورد اقبال عمومی ‌و حتی در همان سال مورد تجلیل رهبر انقلاب اسلامی نیز قرار گرفت. کتاب در فاصله سال‌های گذشته بر آن بیش از 40 نوبت تجدید چاپ شده و شمارگانی بیش از 130 هزار نسخه را به خود دیده است.
این کتاب برای نخستین بار و در سال‌های ابتدایی دهه 90 از سوی صادق کرمیار که در حافظه مخاطبانش با سریال دلنشین «خاطرات مرد ناتمام» و نیز نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های بلند سینمایی تلویزیونی همانند «زیارت» شناخته شده است، در دست ساخت قرار گرفت ولی کمی بعد وی در اواخر سال 1397 اعلام کرد که به دلیل نبود منابع مالی از ساخت این اثر منصرف شده است. این اتفاق در حالی بود که کرمیار چندی قبل از موافقت سازمان صدا‌و‌سیما با ساخت این اثر خبر داده بود.
پس از این ماجرا تا سال گذشته خبری از ساخت این اثر نبود تا اینکه بار دیگر اعلام شد شهریار بحرانی، سازنده فیلم‌هایی چون «ملک سلیمان» و «مریم مقدس» با تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری که در کارنامه کاری خود تهیه فیلم روز واقعه را داراست، فیلم را بسازند. در مقطعی نیز از نام داوود میرباقری به عنوان نویسنده فیلمنامه این اثر نام برده شده است. با این همه این سریال این روزها با محمد‌حسین لطیفی راه به جلو می‌برد؛ فیلمسازی که در کارنامه کار خود در این ژانر تنها ساخت سریال نردبان آسمان را دارد و دل‌مشغولی‌های اخیر وی نیز در ژانرهای دیگر سینمایی بوده است که آخرین آن فیلم سینمایی غریب بود که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته رونمایی شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار