• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۷ - ۰۰:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در اختتامیه نخستین رویداد ملی «خشت و آینه»؛

دکتر طهرانچی: نظام آموزش درک درستی از کنش تربیتی ندارد

دکتر محمدمهدی طهرانچی در اختتامیه نخستین رویداد ملی «خشت و آینه» گفت:سال‌هاست ماده‌ای در نظام ارتقای اعضای هیات‌علمی وارد کردند که از سر تکلیف و بی‌محتواست و ارزیابی اساتید متکی بر تعداد کلاس‌ها و مقاله است.

دکتر طهرانچی: نظام آموزش درک درستی  از کنش تربیتی ندارد

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه نخستین رویداد ملی تجربه‌نگاری اساتید همیار فرهنگ با عنوان «خشت و آینه» که به میزبانی واحد زنجان برگزار شد با تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا (س) گفت: «بسیار خرسندم که رویدادی در دانشگاه آزاد برگزار شد که جای آن در نظام تعلیم و تربیت و نظام دانشگاهی خالی بود. سال‌هاست ماده‌ای در نظام ارتقای اعضای هیات‌علمی وارد کردند که از سر تکلیف و بی‌محتواست و ارزیابی اساتید متکی بر تعداد کلاس‌ها و مقاله است.»

نظام آموزش ما درک درستی از کنش نظام تربیتی ندارد
وی ادامه داد: «سوالی که مطرح می‌شود این است که از کجا می‌توان نتیجه گرفت کسی که در چند کلاس معرفتی حضور داشته، یک کنشگر فرهنگی است. واقعیت این است که نظام آموزش ما درک درستی از کنش نظام تربیتی ندارد.» دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «در حوزه پژوهش، کنش پژوهشی منجر به نتیجه‌ای روش‌مند می‌شود و قابل ارزیابی است، اما در مهم‌ترین رکن وجودی استاد - که فرهنگ و اثرات تربیتی است - بدون روش، نه در ورودی، نه در فرآیند و نه در خروجی ارزیابی انجام می‌دهیم. آنچه در این دو روز برگزاری رویداد «خشت و آینه» و 600 تجربه‌نگاری که توسط اساتید اتفاق افتاد، نمایانگر لحظه لحظه عمر ما در کلاس درس است و باید این سوال را از خودمان بپرسیم که تاکنون چند شاگرد داشته‌ایم و در زندگی چند نفر از آنها اثرگذار بوده‌ایم.»

رخداد خشت و آینه، آینه تمام‌نمای رفتار زندگی معلمی ماست
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کامیابی‌ها و ناکامیابی‌های ما در تربیت دانش‌آموزان کم نیست، گفت: «جایی از یک فعل دانشجو با تسامح نابجا گذشتیم و جایی دیگر برخورد بجا کردیم و توانستیم او را هدایت کنیم. این رخداد، آینه تمام‌نمای رفتار زندگی معلمی ماست و نشان می‌دهد که در آموزش عالی خیلی جای کار داریم و نسبت به تربیت اخلاقی، اعتقادی و علمی کم گذاشته‌ایم.»
دکتر طهرانچی با اشاره به برگزاری رویداد ملی تجربه‌نگاری اساتید همیار فرهنگ، اظهار کرد: «اساتید دانشگاه آزاد به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند این دانشگاه در این رویداد شرکت کردند و رخدادی نو را رقم زدند. این رویداد نشان داد که می‌توان تجربیات معلمی را منتقل کرد و نباید این حرفه را با کسب تجربه در کلاس‌ها آموخت. شیوه تربیت معلم فقط در کلاس درس نیست بلکه رویدادهایی مانند خشت و آینه کلاس درس معلمی و تاثیرگذاری است.»

عالم ربانی، محور نظام آموزشی – تربیتی است
وی با بیان اینکه عالم ربانی، محور نظام آموزشی - تربیتی است، گفت: «در نظام آموزش عالی با نظام تربیتی - آموزشی مواجه هستیم و این نظام که تربیت از مسیر آموزش عالی شکل می‌گیرد یک دال مرکزی دارد که عالم ربانی است. وقتی خداوند انسان را خلق کرد، اول جسم به کمال رسید و بعد از روح خود در او دمید و سپس ابزار کسب علم را به انسان داد که باید شاکر آن باشیم. جنس روح الهی که در انسان حلول کرد، امر ربانی و پرورش‌یابنده است که در سه جلوه نفس، عقل و دل هویت می‌یابد. دل فرامجرد، عقل مجرد و نفس ایجادکننده ارتباط بین جسم و مجرد است.»
دکتر طهرانچی اظهار کرد: «اگر کسی مدرسه رفت، «بِمَا کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتَابَ وَبِمَا کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ» شد، باید «کُونُوا رَبَّانِیِّینَ» باشیم، یعنی خداشناس و خداپرست باشیم چنانکه این حقیقت را از کتاب به دیگران می‌آموزید و خود نیز می‌خوانید.»
وی با بیان اینکه امر رب با دل، عقل و نفس کار دارد، به بیان حدیثی از امام علی (ع) اشاره کرد و افزود: «امام على علیه‌السلام می‌فرماید «مردم سه دسته‌اند: عالم ربانى، علم‌جویى که در راه نجات و رستگارى است و فرومایگانى که این سو و آن سو مى‌روند.» نقش معلم فقط مربوط به عقل دانشجو نیست، بلکه مواجهه با روح و هویت انسانی است. امام کاظم(ع) در این رابطه می‌فرماید: «عِلْمَ إِلاَّ مِنْ عَالِمٍ رَبَّانِیٍّ وَ مَعْرِفَةُ الْعِلْمِ بِالْعَقْلِ» به این معنی که «علم، جز از عالـم ربانی به دست نیاید و شناخت چنین عالمی به خرد است.» مقام‌معظم‌رهبری در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه تاکید کردند که «یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله، دانشگاه است. در این فرآیند، ساختن و پرورش دادن قوه عاقله برای اداره کشور، استاد نقش ویژه‌ای دارد.» همچنین با اشاره به تربیت فرهنگی و اخلاقی و هویتی دانشجویان، مساله‌ تربیت را فراتر از تعلیم دانستند و بر جهت‌گیری اخلاقی و معنوی و تلطیف روحی و دمیدن روح احساس هویت در مجموعه‌ جوان دانشجو تاکید کردند. وی افزود: «لازمه وارد شدن به عرصه معلمی، مرحله اول به خود رسیدن است و عبودیت مقدم بر معلمی است. به همین دلیل باید ابتدا عبدی از عبود پروردگار باشیم و جز او نبینیم؛ چراکه گاهی از علم‌الیقین نکته‌ای به دانشجو می‌گوییم که او با حق‌الیقین باور می‌کند.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار