• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۳ - ۰۱:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مورایس خارجی‌باز خوبی نیست

یک چشم سرخابی‌ها در دربی به سپاهان است

سپاهان یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین باشگاه‌های ایران مدتی است با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است. از کسر چهار امتیازی در نتایج لیگ برتر گرفته تا محرومیت از میزبانی لیگ قهرمانان، بازی 3 بر صفر مقابل تیم الاتحاد و در‌نهایت نیز کنار رفتن محمدرضا ساکت به این باشگاه برای آرامش مجال نمی‌دهد.

یک چشم سرخابی‌ها در دربی به سپاهان است

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: سپاهان یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین باشگاه‌های ایران مدتی است با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است. از کسر چهار امتیازی در نتایج لیگ برتر گرفته تا محرومیت از میزبانی لیگ قهرمانان، بازی 3 بر صفر مقابل تیم الاتحاد و در‌نهایت نیز کنار رفتن محمدرضا ساکت به این باشگاه برای آرامش مجال نمی‌دهد. با این حال سپاهانی‌ها خیلی زود خود را جمع و جور کردند و با وجود همه مشکلاتی که وجود داشت، همواره بهترین نتیجه‌ها را به‌دست می‌آورند. شاید فکر نمی‌کردیم بعد از اتفاقاتی که در آسیا برای سپاهان افتاد آنها بتوانند تنها نماینده صعود کرده فوتبال ایران باشند یا تصور اینکه بعد از کسر ۴ امتیاز همچنان خود را به‌عنوان یک مدعی مطرح کنند، سخت بود اما سپاهان با کادر هوشمندی که دارد خیلی زود از حواشی فاصله گرفت و به زمین بازی برگشت. حالا این تیم مدعی است که استقلال و پرسپولیس روی نتایجش حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

چشم سرخابی‌ها به اصفهان
نتیجه بازی سپاهان چه بخواهد و چه نخواهد در سرنوشت دو تیم استقلال و پرسپولیس تاثیرگذار است. بدون‌شک شکست این تیم می‌تواند برای استقلال حاشیه امنیتی ایجاد کرده و پرسپولیس را برای رسیدن به صدر جدول امیدوارتر کند. همان‌قدر که سپاهانی‌ها در انتظار شکست استقلال نشستند آبی‌های پایتخت نیز منتظر ناکامی آنها مقابل فولاد هستند، تا شاید به این ترتیب خطر کمتری را در نزدیکی خود احساس کنند. البته بعید است تیم سپاهان در چنین شرایط حساسی مقابل فولاد تن به شکست دهد؛ آن هم فولادی که دیگر مانند گذشته قدرتمند نیست و نمی‌تواند حریف جدی برای سپاهان به حساب بیاید. تیم سپاهان برای رسیدن به صدر جدول بدون شک باید در بازی برنده شده و امیدوار به شکست استقلال باشد. این در‌حالی است که استقلالی‌ها نیز به‌راحتی در دربی شکست نمی‌خورند. از این رو با توجه به جایگاه تیم‌ها در جدول رده‌بندی، بازی‌های عقب‌افتاده هفته پنجم، از حساسیت زیادی برخوردار بوده و می‌تواند تغییراتی اساسی در صدر جدول ایجاد کند. چنین شرایطی در‌حالی برای سپاهان به‌وجود آمده که آنها ۴ امتیاز را به‌دلیل رای کمیته انضباطی از دست دادند و هنوز یک بازی عقب‌افتاده دیگر نیز دارند. از این رو اگر استقلال می‌خواهد مقابل سپاهان کم نیاورد و همچنان در صدر جدول باقی بماند نه‌تنها مقابل پرسپولیس نمی‌تواند ببازند، بلکه در ادامه مسابقات نیز سایه سنگین این تیم اصفهانی را روی سر خود احساس خواهد کرد. این رقابت‌ها در‌حالی شکل گرفته که به‌جز یک تیم کامل، تیمی حرفه‌ای روی نیمکت دارند و به‌راحتی می‌تواند ترکیب خود را تغییر داده و از بازیکنان مختلف استفاده کند، در‌حالی‌که استقلال تقریبا دستش خالی است. سپاهان این نیمکت خوب را نه فقط به‌دلیل جذب بازیکنان مطرح که به‌واسطه اعتماد مورایس به جوانان باشگاه در اختیار دارد.

معادلات مورایس درست از آب در نیامد
اغلب بازیکنانی که طی سال‌های اخیر جذب تیم سپاهان شدند مدت زیادی در این تیم بازی کرده و از مهره‌های تاثیرگذار در لیگ برتر بودند، اما طی یکی دو سال اخیر که سرمربی پرتغالی هدایت تیم سپاهان را بر‌عهده گرفته هیچ‌یک از بازیکنان خارجی که جذب این باشگاه شدند نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و یکی پس از دیگری سپاهان را ترک کردند. در اغلب باشگاه‌های خارجی به این شکل است که ساختاری مدیریتی درخصوص نقل‌و‌انتقالات وجود دارد که با توجه به توانایی‌های باشگاه و نیاز تیم بازیکنان سطح اول را جذب می‌کند. در فوتبال ما اما به این شکل نیست و اغلب بازیکنانی جذب می‌شوند که مد نظر سرمربی باشند. در تیم سپاهان نیز طی یکی دو سال اخیر همین اتفاق افتاده است. از نظر مقایسه برخی بازیکنان به کار تیم سپاهان می‌آمدند، می‌توانستند با توجه به شرایط ایران در این لیگ فعالیت کنند، اما در کمال تاسف معادلات این مربی اشتباه از آب درآمد و هیچ یک از نفراتی که از دیگر کشورها به خدمت گرفتند، نتوانستند کمکی به باشگاه سپاهان کرده و مجبور به ترک این باشگاه شدند. اسامی این بازیکنان آن‌طور که از سوابق‌شان بر‌می‌آمد، چندان کوچک نبود اما بازیکنان داخلی بهترین عملکرد را از خود به‌جا گذاشتند به‌طوری که حتی مورایس را مجاب کردند به‌جای کمک گرفتن از بازیکنان خارجی روی نفرات داخلی حساب کند. این مربی که از ابتدای ورود سعی داشت بازیکنان با کیفیت با مبالغ بالا را به تیم اضافه کند در نهایت به جایی رسید که ستاره‌های تیمش بازیکنی نظیر آریا یوسفی و حسین‌نژاد هستند. در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید که تکلیف بازیکنان خارجی که به این جمع ملحق شدند و مبالغی که دریافت کردند چه می‌شود؟
در‌حالی‌که باورش بسیار سخت بود اما یکی از عوامل باشگاه سپاهان به ما گفت: «فسخ قرارداد بازیکنان خارجی برای سپاهان اصلا کار سختی نبود؛ چرا‌که از ابتدا قراردادها را به شکلی بستیم که بازیکن تا زمان حضور در تیم پول دریافت کند. از این رو وقتی می‌خواستیم با آنها تسویه حساب کنیم با پرداخت مبلغی طی توافق دو‌طرفه و نه چیزی بیشتر از حقوق‌شان به آنها پرداخت کردیم.»
اینکه بازیکنان خارجی سپاهان با چنین قراردادی راهی ایران شده و در نهایت نیز رضایت داده‌اند از خیر ادامه مبلغ قراردادشان بگذرند، جای سوال بسیاری دارد؛ چرا‌که اغلب بازیکنان خارجی نه‌تنها مبلغ قرارداد فصلی که در آن بازی کردند را می‌گیرند، بلکه مبلغ کامل قرارداد خود حتی در فصول آینده را نیز دریافت می‌کنند. از این رو بسیار عجیب است بازیکنانی که جذب سپاهان می‌شوند تا این حد منصف عمل کنند. با این حال نباید از این نکته غافل شویم که باشگاه سپاهان جزء خاص‌ترین باشگاه‌های ایران با بهترین امکانات موجود است. همین حالا هم بسیاری از بازیکنان داخلی با وجود پیشنهادهایی از استقلال و پرسپولیس علاقمند هستند راهی سپاهان شوند. شاید مبالغ وسوسه‌کننده برخی بازیکنان را به سوی این تیم اصفهانی بکشاند، اما واقعیت این است که فعالیت در یک باشگاه حرفه‌ای با امکانات درجه یک نیز می‌تواند بازیکنان را برای عقد قرارداد مجاب کند. یک فرد نزدیک به باشگاه در این مورد به ما گفت: «خیلی‌ها باور نمی‌کنند اما واقعیت این است که برخی بازیکنان با وجود پیشنهادهای بالاتر ترجیح دادند به سپاهان ملحق شوند. نمی‌گویم سپاهان خوب پول خرج نمی‌کند اما گاهی فقط مبلغ قرارداد نیست که بازیکن را راهی تیم ما می‌کند، بلکه تعهد به قرارداد است که آنها را برای همکاری با ما مجاب می‌کند. در‌واقع بازیکن می‌داند که برای گرفتن کل پولش از دیگر باشگاه‌ها ممکن است چند سالی وقت بگذارد و پولش بی‌ارزش شود، اما در قرارداد با ما مطمئن است که در موعد مقرر پولش را دریافت می‌کند. همین حالا هم یکی از بازیکنانی که به‌جای همکاری با ما به تیمی دیگر رفت و به توصیه‌های ما گوش نکرد از اتفاقی که افتاده پشیمان است و حالا برای بازگشت به سپاهان تلاش می‌کند، حتی از ما خواسته بود او را برگردانیم اما دیگر برای اینطور پشیمانی‌ها دیر است!»

سپاهان به‌دنبال بازگرداندن میزبانی
با جدایی محمدرضا ساکت از باشگاه سپاهان این سوال به‌وجود می‌آید که آیا مورایس هم رفتنی است؟ هرچند نیکفر اخیرا اعلام کرده اگر دست او بود قرارداد مورایس را تمدید می‌کرد اما واقعیت این است که اگر قرار بر تمدید قرارداد با این مربی بود نیکفر هم می‌توانست این کار را انجام دهد اما اینکه او نمی‌تواند به‌تنهایی قرارداد او را تمدید کند به این معنی است که مورایس در کارخانه و یا هیات‌مدیره مخالفانی دارد. پس شاید سپاهانی‌ها نمی‌خواهند برای ادامه کار با او همکاری کنند.
این واقعیت در‌حالی ذهن علاقه‌مندان به باشگاه سپاهان را به خود مشغول کرده که به‌جز فصل جدید هنوز یک‌سال دیگر از قرارداد سه‌ساله او با باشگاه سپاهان باقی است و اتفاقا این مربی پرتغالی عملکرد بدی هم نداشته است. به‌جز سپاهانی‌ها که شاید خیلی مایل به تمدید قرارداد مورایس نیستند این مربی نیز چندان علاقه‌ای به ادامه همکاری ندارد. پیش از این هم بارها در خصوص جدایی از باشگاه سپاهان صحبت کرده است، اما این صحبت‌ها چندان واضح و روشن نیست، اخیرا نیز بحث مربیگری او در بنفیکا مطرح است؛ هر چند گاهی سعی می‌کند از این حواشی فاصله بگیرد و اینطور تظاهر کند که همه حواسش به باشگاه سپاهان است اما واقعیت این است که چالش‌های فصل‌جاری این مربی را خسته کرده‌ است. تعطیلات مکرر مسابقات لیگ، اتفاقاتی که در لیگ قهرمانان آسیا افتاد و حالا نیز کنار رفتن ساکت همه و همه شرایطی به‌وجود آورده تا این مربی کمی از ادامه کار در اصفهان دلسرد شود، چیزی که چندی پیش به آن اشاره کرد.

تلاش برای پس گرفتن میزبانی
تلاش‌ها برای برطرف کردن مشکل میزبانی تیم سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا همچنان ادامه دارد تا پیش از این محمدرضا ساکت پیگیر موضوع بود تا به طریقی بتوانند مشکل میزبانی سپاهان را حل کند، حالا با جدایی او نیکفر پیگیر شده تا با رعایت همه مقررات و حفظ شأن و جایگاه قهرمانان ملی به‌نوعی بتواند مشکلات را حل کند. از طرفی برخی تبلیغات منفی در برخی رسانه‌های خارجی باعث شده تا برخی افراد نسبت به تغییر جایگاه تندیس حساس شوند، در‌حالی‌که به هیچ وجه قرار نیست شأن و منزلت قهرمان ملی خدشه‌دار شود، بلکه قرار است با احترام به قوانین AFC و احترام به این سردیس ارزشمند جایگاه مناسب برایش در‌نظر بگیرند و در‌عین‌حال قوانین بین‌المللی را نیز رعایت کنند. اینطور که از باشگاه سپاهان شنیدیم چند جایگاه مناسب در این خصوص تدارک دیده شده و قرار است به‌زودی مدیرعامل این باشگاه طی رایزنی‌هایی که دارد محل‌های مورد نظر را اعلام و در‌صورت موافقت جایگاه تندیس را تغییر دهند. این موضوع نه‌تنها می‌تواند از محرومیت بین‌المللی جلوگیری کرده و راه را برای میزبانی سپاهان باز کنند که جایگاه و شأن قهرمان ملی را نیز حفظ کرده و نیازمند تدبیر است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار