• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۳ - ۰۱:۰۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
راه‌حل‌های ساده‌تری را برای مواجهه با چالش‌ها؛

هوش مصنوعی برای آلودگی هوا ایده دارد؟

این روزها که آلوده‌ترین روزهای شهرهای بزرگ کشور را پشت سر می‌گذاریم، به‌وضوح می‌توان جای خالی راهکارهای موثر و فناوری‌های نوینی را حس کرد که می‌توانند به کاهش حجم آلودگی‌ها کمک کنند.

هوش مصنوعی  برای آلودگی هوا  ایده دارد؟

ندا اظهری، مترجم: این روزها که آلوده‌ترین روزهای شهرهای بزرگ کشور را پشت سر می‌گذاریم، به‌وضوح می‌توان جای خالی راهکارهای موثر و فناوری‌های نوینی را حس کرد که می‌توانند به کاهش حجم آلودگی‌ها کمک کنند. درحالی‌که تنها کاری که سیستم مدیریتی کشور در مواجهه با آلودگی هوا انجام می‌دهد، تعطیلی مدارس و اعمال محدودیت‌هایی برای تردد خودروهاست، اما دنیا از قابلیت‌های فناورانه خود برای مقابله با چنین معضلی استفاده می‌کند و جدیدترین فناوری‌های روز دنیا را برای داشتن هوایی پاک به خدمت می‌گیرد. یکی از جدیدترین فناوری‌هایی که امروزه در برخی کشورهای دنیا برای جلوگیری از آلودگی هوا انجام می‌شود، بهره‌مندی از فناوری هوش مصنوعی است. امروزه از هر 10 نفر، 9 نفر هوای آلوده را استنشاق می‌کنند که مشکلات و بیماری‌های متعددی را به‌همراه دارد و این بدان معناست که آلودگی هوا خطرات جدی را متوجه سلامت عمومی مردم جامعه می‌کند. فناوری‌های هوش مصنوعی راه‌حل‌های تازه‌ای برای کمک به ارزیابی آلودگی هوا، تشخیص منبع آلاینده، پیش‌بینی وقوع آلودگی و استفاده از منطق برای حل مساله به‌شمار می‌روند. البته آلودگی هوا تنها معضل کشور ما نیست و بسیاری از کشورهای دنیا به‌ویژه شهرهای بزرگ با آن مواجه هستند. در بانکوک، در آغاز سال 2023، حدود یک‌میلیون و 300 هزار نفر دچار بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا شدند. در این میان فناوری به کمک مردم جهان آمده و محققان توانسته‌اند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به مبارزه با آلودگی هوا و نظارت بر سلامت محیط‌زیست کمک کنند. یکی از موثرترین کارهایی که هوش مصنوعی دربرابر آلودگی هوا انجام می‌دهد، شناسایی دقیق و سریع منابع آلودگی هواست. به‌منظور بالا بردن دقت پیش‌بینی‌ها، دانشمندان از فناوری یادگیری ماشینی و توانمندی‌های شناختی هوش مصنوعی بهره می‌برند. درهرحال از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی می‌توان در راستای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده کرد که در محیط‌زیست منتشر می‌شود. یافتن عامل آلودگی هوا با کمک گرفتن از فناوری هوش مصنوعی راحت‌تر شده است. هوش مصنوعی با کاهش اثرات تغییرات اقلیمی، می‌تواند به بهترین شکل دنیا را از نابودی نجات دهد.

حسگرهای هوشمند و کنترل سطح آلاینده‌ها

به لطف بهره‌مندی از هوش مصنوعی، درحال‌حاضر سیستم‌های اتوماسیون اعتبارسنجی، جمع‌آوری داده‌ها و فرآیندهای پردازش اطلاعات امکان‌پذیر است. به‌دنبال پیشرفت‌هایی که در فناوری‌های هوش مصنوعی صورت‌گرفته، حسگرها و دستگاه‌های مشابه ممکن است به سرعت در کشورهای مختلف نصب شوند تا کیفیت هوا را در مدت زمانی کوتاه بررسی کنند. توانایی‌های هوش مصنوعی برای افزایش جمع‌آوری داده‌ها و اندازه‌گیری کیفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌منظور بهبود تجزیه و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند الگوها را در مجموعه داده‌ها به‌طور دقیق شناسایی کند. هوش مصنوعی، داده‌های به‌دست آمده از حسگرها و ماهواره‌ها را جمع‌آوری کرده و به دانشمندان در ترکیب مدل‌های آب‌وهوایی کمک می‌کند. این حسگرهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی سطح آلاینده‌های موجود در هوا را مانند ذرات معلق، ترکیبات آلی فرار و گازها شناسایی می‌کنند. مدل‌های هوش مصنوعی را با استفاده از داده‌های به‌دست آمده از حسگرهایی که آلاینده‌های مختلف را تحت‌کنترل دارند می‌توان برای پیش‌بینی کیفیت هوا در زمان واقعی آموزش داد. این داده‌ها برای هشدار به شهروندان در مورد مشکلات احتمالی که ممکن است برای سلامت آنها ایجاد شود و نیز انجام اقدامات پیشگیرانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال، فناوری هوش مصنوعی با استفاده از حسگرهای هوشمند می‌تواند منبع نشت گاز را تعیین کند. پهپادهای هوش مصنوعی نیز مانند همین حسگرها عمل کرده و می‌توانند میزان آلودگی هوا را در زمان واقعی کنترل کرده و به محققان این امکان را می‌دهد که بتوانند نسبت به بروز چنین پدیده‌هایی به سرعت واکنش نشان دهند. این پهپادها همچنین به جلوگیری از بروز بلایای طبیعی زیست‌محیطی در مقیاس وسیع کمک می‌کند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار