• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۳ - ۰۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دانشگاه شریف آداب‌نامه‌ای برای استفاده از هوش مصنوعی تصویب کرد؛

دانشگاه و هوش مصنوعی یک گام رو به جلو

بعد از گسترده شدن هوش مصنوعی و ابزارهای آن در وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف، یکی از پررنگ‌ترین موضوعاتی که درباره آن سخن به‌میان آمد کمک این ابزار به دانشجویان است؛ دانشجویانی که بالاخره و بعد از گذشت قرن‌ها توانسته‌اند ابزاری را در دسترس داشته باشند که در تولید محتوا و پاورپوینت، حل برخی تمرین‌های کلاسی، نوشتن مقاله کمک گسترده‌ای به آنها می‌کند.

دانشگاه و هوش مصنوعی  یک گام رو به جلو

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: بعد از گسترده شدن هوش مصنوعی و ابزارهای آن در وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف، یکی از پررنگ‌ترین موضوعاتی که درباره آن سخن به‌میان آمد کمک این ابزار به دانشجویان است؛ دانشجویانی که بالاخره و بعد از گذشت قرن‌ها توانسته‌اند ابزاری را در دسترس داشته باشند که در تولید محتوا و پاورپوینت، حل برخی تمرین‌های کلاسی، نوشتن مقاله کمک گسترده‌ای به آنها می‌کند. اگرچه استفاده از چنین ابزاری خوب است اما باید در قالب، چهارچوب و قوانینی صورت بگیرد. دانشگاه شریف با تدوین و تصویب آداب‌نامه‌ای برای استفاده از ابزارهای دانشجویی، به اولین دانشگاهی در ایران بدل شد که برای هوش مصنوعی چهارچوب و قابی درنظر گرفت. از مدتی قبل، کارگروه بررسی تاثیر متقابل یادگیری ماشین و آموزش این دانشگاه در معاونت آموزشی تشکیل شد و درنهایت 10 آذر امسال آیین‌نامه به تصویب کارگروه رسید و 20 آذر در جلسه هیات‌رئیسه تصویب شد. شریف با توجه به این نکته که نمی‌توان تکنولوژی‌های جدید را نادیده گرفت برای راهنمایی دانشجویان و اساتید، آداب‌نامه‌ را تدوین کرده تا در راه کسب علم از این ابزار استفاده کنند و مدرسان شیوه تدریس و محتوای دروس را با توجه به آن به‌روزرسانی کنند. البته در یک نگاه کلی به‌نظر می‌رسد با گذشت زمان و به کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی توسط دانشجویان، قطعا مواد دیگری به این آیین‌نامه اضافه می‌شود و با توجه به تغییرات سریع ابزارهای هوشمند، آداب‌نامه نیازمند به‌روزرسانی و بازنگری در فواصل زمانی کوتاه است. در ادامه گزارش به مرور آنچه در «آداب‌نامه استفاده از ابزار هوش مصنوعی در انجام تکالیف، پروژه‌ها و مستندات درسی و پایان‌نامه‌ها» بیان‌شده می‌پردازیم که می‌خوانید.

بعد از استفاده اطلاع دهید
در دانشگاه‌های معتبر دنیا استفاده از هوش مصنوعی مولد که به‌صورت خودکار تولید متن و محتوا می‌کند، کاملا منع نشده اما برای دروس دانشگاهی چند حالت وجود دارد که باید به‌موقع به دانشجویان یادآوری شود تا ضربه‌ای به یادگیری آنها وارد نشود. اگر شما دانشجوی شریف هستید و در درسی هدف استاد صرفا دریافت تکالیف و پروژه‌های دانشجویی است؛ شخص شما باید آن را تهیه کنید و استفاده از هوش مصنوعی مولد ممنوع است. درواقع دانشجو باید به کمک این ابزار، کیفیت پروژه و تمرین خود را افزایش دهد یا بین یافته‌ها و پاسخ‌های خود و ابزار مقایسه انجام دهد تا درنتیجه یادگیری بهتری داشته باشد یا اگر استادی، دانشجو را مجاز به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد کند، شما در ابتدا باید به کارگیری آن را اعلام کنید و بخش‌هایی را که توسط ماشین تولید می‌شود با رنگ دیگری مشخص کنید. گزارش‌هایی که توسط شما به‌عنوان دانشجو تهیه می‌شود، باید انعکاسی از فعالیت و پژوهش انجام‌شده‌تان باشد. برای ارزیابی تسلط و میزان فعالیت شما در موضوع (توسط استاد)، پایان‌نامه و رساله، گزارش‌های پیشرفت دکتری، گزارش‌های سمینار و گزارش‌های پیشرفت درسی به‌صورت انحصاری باید توسط دانشجو تولید شود. اما نقل یا بهره‌گیری از خروجی این ابزار، به‌صورت موردی و محدود به شرط ذکر مرجع مانعی ندارد. نکته دیگری که به‌عنوان دانشجو حتما باید آن را به‌خاطر داشته باشید، این است که استفاده از ابزارهای مولد هوش مصنوعی در آماده کردن متن مستندات علمی و فنی و مقالات باید تابع قوانین موسسات معتبر علمی باشد.

هشدار! متون نوآورانه خود را به هوش مصنوعی ندهید
درنهایت با توجه به اینکه ابزارهای هوش مصنوعی مولد به‌مرور زمان آموزش می‌بیند و با توجه به اینکه سوابق و مکالمات و ایده‌های فنی و نوآوری‌های موجود در متون ارجاعی برای اصلاحات نگارشی، روان‌سازی زبان را به‌خاطر بسپارند و به دیگر کاربران عرضه کنند یا در پاسخ‌ها مورد استفاده و استناد قرار دهند، درنتیجه به خاطر داشته باشید که نباید بخش‌های کلیدی و نوآورانه متون تالیفی خود را روی چنین ابزاری بارگذاری کنید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار