• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۳ - ۰۰:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
بایدن برای رای چپ‌ها علیه نتانیاهو صحبت کرده است،

غزه گروگان انتخابات

بایدن برای رای چپ‌ها علیه نتانیاهو صحبت کرده و برای رضایت صهیونیست‌ها قطعنامه آتش‌بس را وتو می‌کند.

غزه گروگان انتخابات

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: دل رای‌دهندگان دموکرات با مردم فلسطین است اما تفنگ سران این حزب به سمت ساکنان غزه نشانه رفته. این پدیده قابل تعمیم به کل جامعه آمریکا نیز هست. سه‌چهارم طرفداران حزب دموکرات موافق آتش‌بس در غزه‌اند اما روز جمعه دولت جو بایدن که برآمده از این حزب است، پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس را وتو کرد تا تنها رای‌دهنده منفی به آن از میان 15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل باشد. الکساندریا اوکاسیو کورتز،‌ نماینده مشهور دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از بایدن اقدام دولت او را «شرم‌آور» توصیف کرده بود. در خصوص جنگ غزه تقریبا تناسبی میان خواست «رای‌دهندگان» و اقدام «تصمیم‌گیرندگان انتخابی» وجود ندارد. در این میان بیشترین ناترازی مربوط به حزب دموکرات است؛ گرچه در دیگر گروه‌ها نیز تناسبی میان رای‌دهندگان و مقامات وجود ندارد. اکثریت جامعه آمریکا از آتش‌بس حمایت می‌کنند اما تقریبا یک‌دهم اعضای منتخب کنگره چنین نگاهی را در اقدامات‌شان پیگیری می‌کنند. مقامات آمریکایی با عبور زمان جنگ از دوماه، دیگر قادر نیستند به عریانی گذشته از رژیم حمایت کنند. آنها نیتی برای پایان جنگ ندارند اما در حال پردازش و تصویری‌سازی «قربانی بزرگ» برای پایان کار هستند تا جنایات صورت‌گرفته در غزه را کار وی دانسته و خود را مبرا کنند. این قربانی بزرگ یا نتانیاهو و یا جناح تندرو حاضر در ائتلاف دولتی‌اش خواهد بود. جو بایدن که گفته در صورت حضور دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024، حتما در این رقابت‌ها با وجود کهولت سن شرکت می‌کند، هم‌اکنون 48 به 46 از او عقب است و اردوگاهش را برای رقابت آینده نامطمئن می‌بیند. او برای جبران این فاصله، اتحاد مجدد میان متحدانش در حزب دموکرات و البته پاک کردن دست آمریکا از خون مردم فلسطین، روز سه‌شنبه (21 آذر، 12 دسامبر) در جریان دیدار و گفت‌و‌گو با «حامیان مالی حزب دموکرات» انتقاداتی بی‌سابقه را روانه تل‌آویو و نخست‌وزیرش، بنیامین نتانیاهو کرد که از زمان عملیات 7 اکتبر تاکنون بی سابقه بوده‌اند. بایدن در جمع اهدا‌کنندگان مالی برای تحریک آنها به کمک بیشتر به حزب دموکرات، ائتلاف دولتی نتانیاهو را «محافظه‌کارترین دولت در تاریخ اسرائیل» توصیف کرده و گفته است این دولت «راه‌حل دو‌کشوری نمی‌خواهد.» رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تاکید کرده رژیم به دلیل بمباران بی‌رویه [غزه] در حال از دست دادن این حمایت های غرب است. بایدن در سخنان خود از نتانیاهو خواسته رویکرد خود را تغییر داده و برخی از اعضای دولتش را که تندرو به شمار می‌روند، پاکسازی کند.انتقاد سنگین و بی‌سابقه از رژیم، اعضای دولت نتانیاهو و طعنه به محافظه‌کار بودن آنها نشان می‌دهد بایدن در جمع حامیان موثر و قدرتمند با گرایشات چپ‌گرایانه این سخنان را به زبان آورده است. این گروه به میزانی برای رئیس‌جمهور آمریکا اهمیت داشته‌اند که او برای به دست آوردن حمایت آنها مجبور شده تند و تیز‌ترین جملات خود علیه رژیم را در جمع آنها ادا کند.
حامیان دموکرات چه می‌خواهند؟
«Data for Progress» که یک اندیشکده مترقی (گرایش چپ‌گرایانه) و یک شرکت نظرسنجی در آمریکاست، طی گزارشی به تاریخ 14 آذر (5 دسامبر) اعلام کرده 61 درصد از رای‌دهندگان آمریکایی از آتش‌بس دائمی در غزه که باعث کشته شدن هزاران فلسطینی شده است، حمایت می‌کنند. این آمار به تفکیک جزئی در میان دموکرات‌ها 76 درصد، مستقل‌ها 57 درصد و جمهوری‌خواهان 49 درصد است؛ تقریبا همه آتش‌بس را می‌خواهند که شامل جمهوری‌خواهان به عنوان اصلی‌ترین حامیان رژیم در جنگ نیز می‌شود. فارغ از گرایش عمومی مردم آمریکا به آتش‌بس که با رویکرد مخالف مقامات آمریکایی مواجه شده است، در موضوع «کمک‌های نظامی» و «ارسال نیرو» نیز نظرات برخلاف آن چیزی است که نهادهای فدرال انجام داده‌اند.
بر اساس نظر‌سنجی Data for Progress: «کمتر از یک نفر از هر چهار رای‌دهنده (24 درصد) موافق «ارسال کمک نظامی و تسلیحات اضافی به اسرائیل» هستند و تنها 11 درصد «ارسال نیروهای آمریکایی برای کمک به نیروهای اسرائیلی در غزه» را به عنوان اولویت انتخاب می‌کنند. گلوبال تایم در توصیف وضعیت داخلی آمریکا به نقل از کارشناسان‌ آورده است با تداوم جنگ اوکراین و جنگ در غزه که بار مالی سنگینی روی دست واشنگتن گذاشته‌اند ایالات متحده درگیر اختلافات حزبی عمیق شده است. در ادامه این گزارش به اتمام بودجه کمک‌ها به اوکراین و در عین حال تشدید فشار فزاینده بین‌المللی به دلیل تداوم جنگ در غزه اشاره شده و آمده است: «با ادامه هر دو جنگ، این بحران‌ها نه تنها به بار مالی سنگینی بر واشنگتن تبدیل خواهند شد، بلکه به عنوان ابزاری برای مبارزات حزبی با نزدیک شدن به انتخابات عمل خواهند کرد.» لورن گامبینو، خبرنگار سیاسی دفتر گاردین در آمریکا، در مطلبی با عنوان «جنگ اسرائیل و غزه بایدن را با جوانان آمریکا در تضاد قرار می‌دهد» که در روز 18 آذر (9 دسامبر) منتشر شده، در توصیف وضعیت آمریکا می‌گوید: «از زمان آغاز جنگ اسرائیل در غزه از تقریبا دو ماه پیش، جوانان خشمگین آمریکایی در خط مقدم جنبش همبستگی با فلسطینیان که درحال رشد است، قرار داشته‌اند.» او معتقد است: «این موضوع می‌تواند تهدیدی برای چشم‌انداز بایدن برای پیروزی مجدد در انتخابات 2024 باشد.» این گزارش می‌افزاید مقایسه دو نظرسنجی دانشگاه مریلند، که اولی کمی پس از ۷ اکتبر و دومی چهار هفته پس از حمله‌ انجام شده است، نشان می‌دهد تعداد جوانان دموکرات که می‌گویند بایدن «بیش از حد طرفدار اسرائیل» است، دو برابر شده است.
دیگر نظرسنجی‌های معتبر نیز حکایت از تمایل جامعه آمریکا به آتش‌بس دارند. بر اساس نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک که در اواسط نوامبر منتشر شد، در برابر 37 درصد موافق جنگ و 9 درصدی که اظهار نظر نکرده‌اند، 54 درصد مخالف جنگ بوده‌اند. با توجه به حضور بایدن در راس قدرت، مخالفت‌ها بیشتر برای او دردسر‌ساز هستند تا شخصی دیگر. طبق نظرسنجی اخیر NBC، 70 درصد رای‌دهندگان 18 تا 34 ساله، رفتار بایدن با رژیم را تایید نمی‌کنند. بحرانی که بایدن بر اثر جنگ غزه با آن مواجه شده، یک بحران هویتی است که به راحتی ترمیم نمی‌شود. بسیاری بر این عقیده‌اند که در برابر نامزدی ترامپ یا دیگر گزینه‌های محافظه‌کار دیگری از سوی حزب جمهوری‌خواه، چپ‌گرایان، مسلمانان و جوانانی که مخالف عملکرد بایدن در جنگ هستند چاره‌ای جز رای به او نخواهند داشت. با این وجود ریزش آرا قطعی است. شاید بخشی از روی‌گردانان امروزی، فردا از ترس ترامپ و نمونه‌های مشابهش چاره‌ای جز اقبال به بایدن نداشته باشند، اما بخشی از رای‌دهندگان ریزش‌کرده احیا نخواهند شد. جو بایدن به لطف هراس شدید مردمی از ترامپ و با وجود رشد آرای خیره‌کننده‌ای که او داشت موفق شد انتخابات 2020 را ببرد اما اگر با حمایت از رژیم در جنگ کنونی «فاشیست» دیده شود و یا آنکه جمهوری‌خواهان گزینه‌ای به جز ترامپ را رو کنند، بایدن کار دشواری برای جلب نظر حامیان پیشین خود خواهد داشت، مگر آنکه دموکرات‌ها نیز گزینه جدیدی را معرفی کنند که کارنامه‌ای قابل توجیه در جنگ غزه داشته باشد.

در جهان هم وضعیت خوب نیست
به گفته ایان برمر، مدیر‌عامل و بنیانگذار گروه اوراسیا، حمایت مستحکم دولت بایدن از اسرائیل در جنگش علیه حماس در غزه، باعث شده او سرمایه سیاسی عظیمی در سطح بین‌المللی را از دست بدهد. بایدن پس از روی کار آمدن تلاش کرده بود ردپای ترامپ در سیاست خارجی آمریکا مانند یکجانبه‌گرایی را از بین برده و وجهه اخلاقی کشورش را بازسازی کند. حمایت تک‌روانه وی از رژیم در آخرین نشست شورای امنیت و همچنین حمایت از کشتار ساکنان غزه، رویکرد چندجانبه‌گرایانه و اخلاقی وی را زیر سوال برده است. نبیل فهمی که طی سال های 2013 و 2014 وزیر‌خارجه مصر بوده است در این باره می‌گوید: «ایالات متحده مقدار عظیمی از اعتبار خود را در جهان عرب از دست می‌دهد.»

چرا مواضع بایدن قابل باور نیست؟
اهدافی که آمریکایی‌ها در جنگ به دنبال آن هستند، با یکدیگر قابل جمع نیستند. بایدن هم می‌خواهد مدافع کشتار مردم غزه باشد و هم از تبعات آن با چند اظهار‌نظر محفوظ بماند. بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه اعلام کرد که حمایت کامل آمریکا از عملیات زمینی در نوار غزه را دریافت کرده است. او گفته گفت‌وگوی مفصلی با جو بایدن، رئیس‌جمهور‌ آمریکا داشته و طی آن حمایت کامل این کشور برای حمله زمینی به نوار غزه و کاهش فشار بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ را به دست آورده است. مخالفت آشکار دولت بایدن با آتش‌بس و اظهارات نتانیاهو مبنی بر وجود حمایت واشنگتن در پشت عملیات نظامی در منطقه غزه هنگامی که با تلاش‌های دولت دموکرات برای شانه خالی کردن از تعهدات اخلاقی‌اش مواجه می‌شود، اوضاع را به سود بایدن برنمی‌گرداند بلکه برداشت‌ها مبنی بر «دو‌رویی» او و آمریکا را تشدید می‌کند. مواضع دولت بایدن بیشتر مانور برای عدم اصابت ترکش‌های جنگ به آمریکا به حساب می‌آید تا بازگشتن از مسیر.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار