• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۲ - ۰۰:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
منطق اقتصادی موافقان و مخالفان رد کلیات بودجه ۱۴۰۳ چه بود؟؛

منهای بودجه

روز گذشته نمایندگان مجلس در نشست علنی در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403، پس از شنیدن نظر موافقان و مخالفان درباره لایحه بودجه، با 91 رأی موافق، 127 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در صحن، با کلیات این لایحه مخالفت کردند.

منهای بودجه

روز گذشته نمایندگان مجلس در نشست علنی در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403، پس از شنیدن نظر موافقان و مخالفان درباره لایحه بودجه، با 91 رأی موافق، 127 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در صحن، با کلیات این لایحه مخالفت کردند. طبق قانون، دولت هفت روز فرصت دارد تا اصلاحات جدید را اعمال کرده و لایحه را به مجلس ارائه دهد‌. این لایحه که اولین لایحه برنامه هفتم بوده، حالا با خواسته‌ها و دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی نمایندگان مجلس با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. به‌عبارتی نمایندگان مجلس از سویی به کسری بودجه انقباضی دولت ایراد می‌گیرند و از سویی دیگر درخواست افزایش سقف مصارف را دارند. این چالش درنهایت ممکن است با طرح منابع موهوم از سوی مجلسی‌ها، کسری بودجه را تشدید کند، موضوعی که دولت در لایحه بودجه آن را مدنظر داشته و سعی کرده با احتیاط دست به خرج شود‌.

قالیباف: این بودجه کسری قابل توجه دارد
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز پس از رد کلیات بودجه سال 1403 گفت: «براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت 7 روز فرصت دارد اصلاحات را انجام دهد و به مجلس بازگرداند.» رئیس مجلس ادامه داد: «من از آقای منظور و دوستان‌مان در دولت خواهشی دارم. با توجه به اینکه وقت ما تنگ است، برخی دوستان که حرف از دودوازدهم می‌زنند، بدانند که وقت برای چنین کاری نیست.» وی تصریح کرد: «ما باید بودجه 1403 به‌عنوان سال اول برنامه هفتم را محکم و دقیق به سرانجام برسانیم لذا خواهش من این است با توجه به اینکه اولین سال است با استناد به ماده 182 آیین‌نامه داخلی برای اصلاح ساختار بودجه کار را پیش می‌بریم، باید از عدم تراز و کسری عملیاتی جلوگیری کند.» قالیباف ادامه داد: «به صراحت اعلام می‌کنم این لایحه کسری قابل توجهی دارد و در این بودجه پیش‌بینی حقوق بازنشستگان صورت نگرفته است که آن هم به کسری اضافه می‌شود اگر بخواهیم این موضع را منوط به محل مالیات بکنیم نیز اشکال بدتری به وجود می‌آورد.» قالیباف افزود: «لذا بودجه کار تعاملی مجلس و دولت است و ما حتما باید کمک کنیم که این مساله به‌درستی اصلاح شود و وقت نیز گرفته نشود. در طول یک هفته من و کمیسیون تلفیق در خدمت دولت خواهیم بود و کمک خواهیم کرد بودجه‌ای به مجلس بیاید که جهت‌گیری داشته و تورم‌زا نبوده و قول‌های برنامه هفتم را نیز محقق کند.»

حاجی‌بابایی: دغدغه ما بازنشستگان مالیات و کسری است
حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس، درخصوص دلایل رد کلیات لایحه بودجه سال 1403 در صحن مجلس، گفت: «مهم‌ترین ایرادات نمایندگان به کلیات بودجه سال 1403 مبتنی‌بر عدم تطابق بودجه با برنامه هفتم توسعه و مباحث مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان و افزایش مالیات‌ها بود. به گفته حاجی بابایی، نمایندگان اعتقاد داشتند که 1- میزان افزایش مالیات‌ها بالاست. 2- نمایندگان به یک‌سری از منابع درآمدی بودجه به جهت عدم تحقق، ایراد گرفتند.» حاجی‌بابایی در ادامه می‌گوید نمایندگان و رئیس مجلس تاکید فراوانی بر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان داشتند و ما قول شرف برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گرفتیم، بودجه‌ای که همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در آن نباشد از در این مجلس بیرون نخواهد رفت. آقای منظور در این زمینه نامه‌ای مکتوب ارائه کرده است. حاجی بابایی گفت: «آقای منظور هم تاکید کردند به شورای نگهبان نامه زده و قبول می‌کنند و به‌درستی می‌دانم که اگر خدای ناکرده یک درصد امکان تحقق نداشته باشد، نمایندگان به جد پیگیری خواهند کرد. ما با کمک مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات موضوع دریافتی بازنشستگان و شاغلان را بررسی کرده‌ایم که براساس آن باید 40 درصد مابه‌التفاوت در لایحه بودجه سال آینده بیاید تا خیال همه راحت شود و ان‌شاء‌الله مشکل بازنشستگان سال آینده حل خواهد شد.» رئیس کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: «در این زمینه با هیچ‌کس تعارف نخواهیم داشت و اقتدار مجلس را بار دیگر نشان خواهیم داد اما باید در نظر داشت منابع ما از چه چیزهایی تشکیل شده. یکی از منابع اصلی ما نفت بوده و در 8 ماهه اول سال حدود 200 همت عدم‌تحقق داریم. درآمد منابع نفتی، باید واقعی دیده شود.» وی گفت: «از سال 1392 تا به امروز یک هزار و 63 همت اوراق به فروش رفته و برای سال آینده دولت مکلف است 225 همت اوراقی را که قبلا فروخته شده، پرداخت کند. این نشان می‌دهد که بسیاری از مواردی که روی آن اصرار داریم امکان‌پذیر نیست.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار