• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۱ - ۰۲:۱۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
روایت میدانی «فرهیختگان» از اولین روز نمایشگاه هفته پژوهش؛

دستاوردهای فناورانه در بی‌نظمی‌ها گم شد

صبح دیروز افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش در نیم‌طبقه دوم شبستان با حضور معاون علمی رئیس‌جمهوری، وزیر علوم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان وزیر علوم برگزار شد.

دستاوردهای فناورانه در بی‌نظمی‌ها  گم شد

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: صبح دیروز افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش در نیم‌طبقه دوم شبستان با حضور معاون علمی رئیس‌جمهوری، وزیر علوم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان وزیر علوم برگزار شد. نمایشگاه هفته پژوهش هرساله در آذرماه برگزار می‌شود و امسال نیز از ۱۹ آذر کار خود را آغاز کرده است. ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه بود که به نمایشگاه نیمه‌کاره هفته پژوهش رسیدم. نمایشگاهی که هنوز بخش زیادی از غرفه‌های مستقر در آن تا تکمیل شدن راه زیادی درپیش داشتند و این مساله دیگر به رسم نانوشته برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورمان تبدیل شده است. نمایشگاه هفته پژوهش علی‌رغم رسم هرساله خود، این بار در مصلای امام‌خمینی(ره) برگزار شد و غرفه‌داران مجبور شدند برخلاف سال‌های قبل که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی سئول میزبان بازدیدکنندگان بودند، حالا در یکی از شلوغ‌ترین نقاط پایتخت به ارائه دستاوردهایشان بپردازند. همین جابه‌جایی چند کیلومتری محل نمایشگاه و جدا شدن آن از نمایشگاه ایران ساخت، به‌نظر می‌رسد در میزان بازدیدکنندگان هم اثر داشته و حداقل در اولین روز از برگزاری آن، جمعیت زیادی به مصلی نیامده بودند تا در جریان آخرین دستاوردهای پژوهشی کشور در حوزه‌های مختلف قرار بگیرند. منتظر ماندم تا مراسم افتتاحیه که با حضور مسئولان مختلف برگزار شد، تمام شود و بعد از آن سری به غرفه‌های مختلف زدم، اما مانند همه نمایشگاه‌ها، بخش‌بندی و حوزه‌بندی در این نمایشگاه وجود نداشت و برای رسیدن به یک محصول در یک حیطه مشخص، مجبور بودی راهرو به راهرو در مصلی قدم بزنی و بدتر از آن اینکه در بسیاری از غرفه‌ها، به‌قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد و از فناوری‌های دارویی تا کشاورزی و فضایی وجود داشت! توفیق اجباری گشتن در میان راهرو باعث شد آنچه بیشتر از همه نظرم را جلب کند، آشنا بودن عمده محصولات باشد. هرچند طبق گفته مسئولان بیش از دوهزار محصول در این نمایشگاه عرضه شده بود، اما گویی نمایشگاه امسال تکراری از نمایشگاه پارسال بوده است.

علوم انسانی در انبوهی از محصولات فناورانه گم شد!
محصولات فناورانه‌ای که عمدتا جلوی غرفه‌ها چیده شده بودند، نشان می‌داد که محصولات از حوزه پزشکی گرفته تا هوافضا و کشاورزی در مصلی عرضه شده، اما علوم انسانی به‌دلیل ماهیتی که دارد حداقل درظاهر کمتر نمود عینی داشته است. نکته‌ای که باعث شد چندین راهرو را به نیت پیدا کردن دستاوردهای پژوهشی این حوزه بگردم، اما بیشتر اسامی غرفه‌هایی بود که در حوزه علوم انسانی فعال بودند، غرفه‌هایی مانند دانشگاه فرهنگیان، موسسه برنامه‌ریزی آموزش عالی و... را باید جزء همان غرفه‌هایی دانست که طبیعتا می‌توان آنها را غرفه‌های فعال در حوزه علوم انسانی دانست. اما این بخش هم به‌دلیل همان عدم حوزه‌بندی مصلی، در میان انبوه محصولات فناورانه گمشده بود!

جانمایی بد و حضور کمرنگ فعالان در تستا
پیش از شروع نمایشگاه به‌قدری مسئولان روی بخش تستا در نمایشگاه مانور داده بودند که حتی قبل از رسیدن به مصلی، یکی از مقاصدم را بازدید از آن گذاشته بودم. بخشی که البته در دورترین نقطه شبستان برپا شده بود و تعداد غرفه‌های آن هم به زور به 10 غرفه می‌رسید. جانمایی بد و حضور کمرنگ فعالان بخش ساخت و تولید ایرانی باعث شده بود این بخش از شبستان به‌مراتب خلوت‌تر از دیگر بخش‌ها باشد. ناامید از بخش تستا به‌سمت غرفه وزارت علوم راه افتادم شاید در این غرفه که متولی اصلی برپایی نمایشگاه به‌شمار می‌رود، بتوانم تصویر دقیق‌تری از نمایشگاه پیدا کنم. غرفه‌ای که ظاهر نه‌چندان جذابش در همان ابتدا ذوقم را کور کرد و حتی بسیاری از محصولات فناورانه در این غرفه تنها در حد کاتالوگ به بازدیدکنندگان معرفی می‌شدند. بالاخره بعد از چند ساعتی گردش در شبستان و گپ‌وگفت با برخی از غرفه‌داران بخش‌های مختلف از مصلی خارج شدم تا بالاخره از هیاهوی این نمایشگاه که به‌دلیل چینش نامناسب غرفه‌ها و شلوغی بیش از حد برخی از آنها دور شوم. هرچند اولین روز نمایشگاه نمی‌تواند تصویری دقیق از کلیت نمایشگاه نشان دهد، اما با توجه به زمان محدود این نمایشگاه، می‌توان تا حدی وضعیت امروز و فردا را هم متصور شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین