• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۱ - ۰۲:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
روایت غصب سرزمین‌های سرخپوست‌ها همزمان با توجه جهان به فلسطین مورد توجه قرار گرفت؛

غاصبان سرزمین‌های ۱۹۲۰

فیلم مهم «قاتلان ماه کامل (گل)» روایت غصب خون‌بار سرزمین‌های سرخپوست‌ها همزمان با توجه جهان به فلسطین مورد توجه قرار گرفته است.

غاصبان سرزمین‌های ۱۹۲۰

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ: ۵۶ سال از روزی می‌گذرد که مارتین چارلز اسکورسیزی اولین فیلمش را ساخته است. او درحالی بر سکوی ۸۱ سالگی ایستاده که سبک و لحن و جهان‌بینی‌اش برای بسیاری از سینمادوستان سراسر دنیا شناخته شده است. «قاتلین ماه گل» درحالی روی پرده رفت که نام و آوازه اسکورسیزی اشتیاق میلیون‌ها مخاطب را در سراسر جهان نسبت به اثر جدید او برانگیخته بود. چهارسال از زمانی که آخرین اثر این فیلمساز نمایش داده شد، گذشته است و حالا فیلم جدید او با موضوع نسل‌کشی موذیانه سرخپوستان ایالت اوکلاهاما به نیت تصاحب زمین‌های نفتخیزشان درحالی اکران می‌شود که خیابان‌های سراسر جهان در واکنش به جنایات زمین‌خواران اسرائیلی در غزه، غرق در غریو معترضان است. خود اسکورسیزی به مفهوم کاتولیک گناه و مجازات یا پاداش معتقد است و این را در اکثر فیلم‌هایش نمایش داده و شاید بشود طبق همان منطقه معنوی و دینی که اسکو به آن اعتقاد دارد، چنین تفأل زد که همزمانی اکران این فیلم با اعتراضات جناحی به غصب غزه، پاداشی برای صراحت لحن اسکورسیزی در پرداختن به یک جنایت بزرگ است. این به معنی کنار گذاشتن بحث‌های فنی در مورد فیلم و لحاظ کردن سلایق گوناگون درباره آن نیست اما چنین محتوایی را نمی‌توان درنظر نداشت و ساده از کنارش گذشت. ماجرای این فیلم به آغاز زمانی برمی‌گردد که بعدها به‌عنوان «قرن آمریکایی» شناخته شد. این اصطلاح توسط هنری لوس در نشریه تایم، برای توصیف نقش ایالات متحده در قرن بیستم ابداع شد و به زمانه بعد از جنگ جهانی اول برمی‌گردد. شخصیت اصلی فیلم اسکورسیزی هم یک سرباز بازگشته از جنگ است. هنری لوس می‌گفت آمریکا در این دوره باید از چهارچوب انزواگرایی بیرون بیاید و برای سایر ملت‌های جهان نقش «سامری خوب» را بازی کند. سامری خوب یک تمثیل از انجیل لوقا بود که شرح جداگانه‌ای می‌طلبد اما به‌هرحال منظور لوس این بود که آمریکا باید ناجی همه باشد، حتی آنهایی که از فرهنگ‌ها و نژادهای متضاد هستند. کنایه اسکورسیزی در این فیلم، به آغاز قرن آمریکایی از این جهت جالب به‌نظر می‌رسد که تفاوت واقعیت با شعار را نمایش می‌دهد. در ادامه پنج مطلب را می‌خوانید که راجع‌به این فیلم نوشته شده‌اند؛ مطالبی که از زوایای فنی و محتوایی گوناگون به فیلم پرداخته‌اند و تنوع نظرگاه‌ها در بین‌شان جالب‌توجه است.

سرخپوست خوب، سرخپوست مرده میراث‌دار است!

کاراکترهایی برای روایت یک جنایت

روایت وجدان معذب آمریکایی

عصر وحشت از فیلمنامه

قاتل ایده کامل

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار