• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۱ - ۰۱:۴۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«قاتلان ماه کامل (گل)»؛

قاتل ایده کامل

اسکورسیزی در مصاحبه‌هایش از جنایت دهه ۱۹۲۰ علیه سرخپوست‌ها گفته است و اینکه با قاتلان ماه کامل، قصد داشته صدای آنها باشد. این موضع دادخواهانه اسکورسیزی، باید با کنشگری شخصیت اولش -ارنست- بروز می‌کرد. اما ماجرا را نه ارنست، که اف‌بی‌آی و دادگاه حاکمیت حل‌و‌فصل می‌کنند. اسکورسیزی که عاشق هیچکاک است، در این زمینه از استادش نمره قبولی نمی‌گیرد.

قاتل ایده کامل

محمد قربانی، منتقد سینما: اسکورسیزی شبیه آن دسته افراد است که یک ماجرا را آنقدر با آب‌وتاب و تفصیل تعریف می‌کنند که آدم سرسام می‌گیرد. آدم‌های وراجی که فارغ از قصه‌ای که تعریف می‌کنند، علاقه‌‌شان به قصه گفتن آنها را به آدم‌هایی دوست‌داشتنی تبدیل می‌کند. پیرمرد استخوان‌ خردکرده سینمای جهان، برای من اینچنین است. سینمایش را جز دو سه فیلم نمی‌پسندم، اما شخصیتش برایم دوست‌داشتنی است. فیلم «قاتلان ماه کامل» از همان قصه‌های مفصلی است که با خودت می‌گویی کاش کوتاه‌تر و موجزتر روایت می‌شد. یک‌سوم ابتدایی فیلم سرحال است و وعده‌ یک فیلم حسابی را می‌دهد. سفیدپوست‌ها سعی می‌کنند به‌واسطه ازدواج با زنان یک قبیله سرخپوست که به‌دلیل کشف نفت در زمین‌هایشان ثروتمند شده‌اند، ثروت آنها را بالا بکشند. سردمدار این سفیدپوست‌ها هیل (دنیرو) است که خواهرزاده‌اش ارنست (دیکاپریو) را به ازدواج با مالی (لی‌لی گلدستون) -که از زنان ثروتمند سرخپوست است- ترغیب می‌کند.
به مرور و در غیاب پرداخت در فیلمنامه، عشقی بین ارنست و مالی به‌واسطه دوربین اسکورسیزی به فیلم اضافه می‌شود. اینجا همان جایی است که بیشتر از همه به دیدن فیلم ترغیب می‌شویم. جایی که یک تضاد سر باز می‌کند. تضادی که می‌تواند هم امکان تعمق در درون شخصیت‌ها را ایجاد کند و هم موجب بالا گرفتن تنش‌ها در سطح بیرونی شود. اما پای فیلم اسکورسیزی دقیقا همینجا می‌لنگد. جایی که باید عشق ارنست را در مقابل طمع او بگذارد.
سیر روایت باید به‌گونه‌ای می‌بود که فشارها و اقدامات هیل برای نابودی تک‌تک اعضای خانواده مالی و خود او، در نقطه اوج در مقابل عشق ارنست قرار می‌گرفت و کنش نهایی ارنست، فیلم را به نتیجه می‌رساند. عامل اصلی بد بودن فیلم، فقر فیلمنامه است که کارگردانی قابل قبول و بازی‌های خوب فیلم را تحت‌الشعاع قرار داده. به‌ویژه بازی خوب لی‌لی گلدستون در قاتلان ماه کامل، هدر داده شده است. او از عهده ساختن یک زن باوقار، قوی و عاشق برآمده، اما نقشی که برایش نوشته شده، ناکافی و سردرگم است. او هیچ شکی به ارنست ندارد، ردپای او را در قتل مادر و خواهرانش نمی‌بیند و کاملا منفعل است. همین مساله باعث شده شخصیتش یک خنگی‌ خاصی داشته باشد که شدیدا به فیلم ضربه می‌زند. او حتی پس از شنیدن اعترافات ارنست در دادگاه، فقط مساله خودش را دارد و انگار باز هم متوجه نقش ارنست در قتل خانواده‌اش نمی‌شود. این خنگی در شخصیت ارنست هم دیده می‌شود. او که در جریان قتل همه خانواده مالی هست و در یکی دوتای آنها دست داشته، هیچ‌وقت به این شک نمی‌کند که هیل به‌وسیله انسولینی که اصرار دارد مرتب به مالی تزریق شود، قصد کشتن او را دارد. ارنست هم هیچ‌وقت تا دادگاه نهایی به کنشگری نمی‌رسد. جایی که پس از مرگ فرزندش -که معلوم نمی‌شود کار هیل و آدم‌هایش بوده یا نه- تصمیم می‌گیرد علیه هیل دست به کار شود. تصمیمی دستوری که در فیلمنامه، پرداختی بسیار مخدوش دارد.
اسکورسیزی در مصاحبه‌هایش از جنایت دهه ۱۹۲۰ علیه سرخپوست‌ها گفته است و اینکه با قاتلان ماه کامل، قصد داشته صدای آنها باشد. این موضع دادخواهانه اسکورسیزی، باید با کنشگری شخصیت اولش -ارنست- بروز می‌کرد. اما ماجرا را نه ارنست، که اف‌بی‌آی و دادگاه حاکمیت حل‌و‌فصل می‌کنند. اسکورسیزی که عاشق هیچکاک است، در این زمینه از استادش نمره قبولی نمی‌گیرد. در فیلم‌های هیچکاک، پلیس‌ها هیچ‌کاره‌اند. استاد می‌دانست که حس هنری، حاصل پرداخت به درونیات یک شخصیت متعین است و به همین دلیل این شخصیت‌های هیچکاک هستند که تک و تنها با وقایع روبه‌رو می‌شوند و منتظر حکومت و پلیس نمی‌مانند. ارنست شخصیتی است که حتی یک میلیمتر در مسیر احترام به سرخپوستان حرکت نمی‌کند. عشق او به مالی، احترامش به سرخپوست‌ها را به‌دنبال نمی‌آورد و درنتیجه ماجرای عشقی، مستقل از جنایت سفیدپوستان قرار می‌گیرد. گویی ارنست صرفا به‌دلیل عشقش به مالی، پای او ایستاده و توجهی به نسل‌کشی سرخپوستان ندارد. این اتفاق، نقض غرض اسکورسیزی است که به‌واسطه فیلمنامه ضعیف فیلم، روی آخرین اثر این فیلمساز باسابقه سایه انداخته است. ساختار قاتلان ماه کامل، شبیه «رفقای خوب» است؛ بهترین فیلمی است که از اسکورسیزی دیده‌ام. انگار خود او هم این فیلم را بیشتر از بقیه آثارش دوست دارد. ساختار مشابه دو فیلم آخر اسکورسیزی، درستی این حدس را تقویت می‌کند. اما آنچه در این فیلم امکان تکرار موفقیت اسکورسیزی در رفقای خوب را از بین برده است، انتخاب اسکورسیزی بین شخصیت یا واقعه است. در رفقای خوب، اسکورسیزی مماس با شخصیت حرکت می‌کند، اما در این فیلم، اهمیت مساله در خارج از اثر، باعث شده پیرمرد روی واقعه تمرکز کند. علت ملال‌آور بودن انتهای فیلم هم همین است. در انتها اسکورسیزی ناگهان تصمیم می‌گیرد قصه ارنست را تا آخر روایت کند. این مساله در رفقای خوب که تمرکز روی شخصیت بوده، قابل درک است. اما در این فیلم که اسکورسیزی از شخصیت‌پردازی ارنست ناتوان است، ناگهان چرخش پایانی‌اش به‌سمت او و سرنوشتش، غیرمنطقی و ملال‌آور به‌نظر می‌رسد. در انتها باید بگویم که قاتل اصلی خود اسکورسیزی است. فیلمسازی که تکلیفش با شخصیت‌های فیلمنامه مشخص نیست و فیلمنامه ضعیفش، به قتل یک ایده کامل و جذاب منجر شده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار