• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۱ - ۰۱:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی می‌تواند گره تجاری‌سازی دستاوردهای علمی را باز کند؟؛

آغاز فستیوال بزرگ پژوهشگران دانشگاه‌های کشور

به‌نظر می‌رسد برای رسیدن به تجاری‌سازی و پیوند بین تولیدکننده و مصرف‌کننده باید مسیر دیگری را پیگیری کرد. در این گزارش سراغ برخی غرفه‌داران مستقر در نمایشگاه رفتیم تا از وضعیت بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه بگویند.

آغاز فستیوال بزرگ پژوهشگران دانشگاه‌های کشور

زهرا رمضانی – فاطمه طاری‌بخش، گروه دانشگاه: روز گذشته بیست‌وچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در مصلی تهران آغاز به‌کار کرد. نمایشگاهی که دوهزار و ۸۸ محصول فناورانه جدید در حوزه‌های فناوری زیستی، فناوری نانو، اپتیک و فوتونیک، مواد پیشرفته، سخت‌افزار برق و الکترونیک، فناوری اطلاعات، تجهیزات پیشرفته، فناوری‌های دارویی، محصولات پزشکی، هوافضا و... در آن عرضه شده است. هرچند گردهمایی تولیدکنندگان محصولات فناورانه می‌تواند ظرفیت مهمی برای شناخت بهتر وضعیت این حوزه در کشور باشد، اما به‌نظر می‌رسد برای رسیدن به تجاری‌سازی و پیوند بین تولیدکننده و مصرف‌کننده باید مسیر دیگری را پیگیری کرد. در این گزارش سراغ برخی غرفه‌داران مستقر در نمایشگاه رفتیم تا از وضعیت بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه بگویند.

مرتضی صمدی، کارشناس مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری چهارمحال‌وبختیاری درباره چالش‌های تجاری‌سازی محصولات از سوی مراکز مستقر در این پارک گفت: «با توجه به دوره‌های آموزشی و راهبری که برای آنها می‌گذاریم، مشخص شده که مراکز رشد و شرکت‌ها در حوزه تجاری‌سازی با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که یکی از آنها بحث بازار هدف و مشتریان است که برای آنها دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم. مشکل دیگر آنها طراحی بیزنس پلن است که به آنها هم در زمینه چگونگی قیمت‌گذاری محصول و نحوه ورودشان به بازار با برگزاری دوره‌های مختلف کمک می‌کنیم.» او ادامه داد: «این قبیل اقدامات باعث می‌شود تا فعالان این حوزه وقتی ثبت شرکت را انجام داده و می‌خواستند محصول‌شان را در بازار ارائه کنند، با توجه به هزینه‌هایشان، قیمت منطقی برای محصول‌شان در نظر بگیرند. یعنی برخی شرکت‌ها می‌دانند روند تولید یک محصول چطور است اما در چگونگی فروش و قیمت‌گذاری روی محصول‌شان با مشکل روبه‌رو هستند.» کارشناس مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: «چند سالی که این نمایشگاه برگزار شده و آن‌طور که باید بازخورد نداشته و اتفاقی در حوزه انعقاد تفاهمنامه‌ها رخ نداده است. عملا این نمایشگاه بیشتر به بحث بازدید می‌گذرد و امسال هم که نمایشگاه در محلی غیر از نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود، میزان بازدیدها هم با کاهش روبه‌رو بوده است.»
صمدی تصریح کرد: «سال‌های قبل نمایشگاه هفته پژوهش در محل دائمی نمایشگاه‌ها بود و به همین دلیل بازدیدکنندگانی که از نمایشگاه‌های دیگر مانند ایران ساخت و... بازدید می‌کردند، سری هم به غرفه‌های پارک‌ علم و فناوری می‌زدند اما امسال این وضعیت را نداریم و اینکه بگوییم در این نمایشگاه قراردادی بسته می‌شود هم چندان پررنگ نیست.» او درباره راهکارهای بهبود وضعیت برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در حوزه پژوهش کشور اظهار داشت: «باید اطلاع‌رسانی بهتری پیرامون این نمایشگاه شکل بگیرد تا از این طریق شرکت‌های بزرگ تولیدی در جریان اتفاقات قرار بگیرند. یعنی باید کاری کرد تا شرکت‌های مهم در حوزه‌های مختلف کشاورزی، پزشکی، اطلاعات، زیست‌محیطی و... در جریان محصولات نوآورانه‌ای که در این نمایشگاه متناسب با حوزه کاری آنها وجود دارد، قرار بگیرند و از این طریق بستر برای عقد قراردادها فراهم شود. باید بستری را فراهم کرد تا تولیدکنندگان و تاجران بزرگ به این نمایشگاه‌ها بیایند.» کارشناس مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری چهارمحال‌وبختیاری افزود: «متاسفانه امروز شرایط به‌گونه‌ای است که مدیران و کارشناسان پارک‌ها از غرفه‌های یکدیگر بازدید می‌کنند و عملا خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. به‌طور مثال در نمایشگاه نانو چون نمایشگاه تخصصی‌تر بود، شرایط برای خرید محصولات از سوی مشتریان تا حدی فراهم می‌شد اما این مهم را در نمایشگاه هفته پژوهش شاهد نیستیم.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین