• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۰ - ۰۲:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فرزاد آشوبی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: پرسپولیس در 2 پست نیاز به بازیکنان کامل‌تری دارد؛

دربی خوبی را پیش‌بینی نمی‌کنم

طبیعی است که دربی پیش‌رو بازیکنان و مربیان دو تیم را از بازی ماقبل از دربی محتاط و دست به عصا کرد و فرزاد آشوبی اعتقاد دارد که دو تیم در بازی روز پنجشنبه هم احتیاط را سرلوحه بازی خود قرار خواهند داد از این جهت که هیچ یک از مربیان دوست ندارند بازنده این مسابقه باشند.

دربی خوبی را پیش‌بینی نمی‌کنم

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: پرسپولیس بعد از کسب یک برد اقتصادی مقابل هوادار توانست به روند عدم نتیجه‌گیری خود پایان داده و به آرامش نسبی دست یابد. اگرچه هنوز اختلافات و مشکلات مالی در این باشگاه پابرجاست و تا زمانی که سرخپوشان به اتحاد و یکدلی در مجموعه خود نرسند خیلی نمی‌توان آینده این تیم را مثبت پیش‌بینی کرد، اما استقلال رقیب سنتی پرسپولیس نیز در دومین بازی پیاپی خود نتوانست به پیروزی دست یابد و فاصله‌اش با رقبایش کمتر شده است. در چنین شرایطی رویارویی سرخابی‌ها از جهات مختلف می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. طبیعی است که دربی پیش‌رو بازیکنان و مربیان دو تیم را از بازی ماقبل از دربی محتاط و دست به عصا کرد و فرزاد آشوبی اعتقاد دارد که دو تیم در بازی روز پنجشنبه هم احتیاط را سرلوحه بازی خود قرار خواهند داد از این جهت که هیچ یک از مربیان دوست ندارند بازنده این مسابقه باشند. بازیکن سابق سرخابی درمورد مسائل مختلف پیرامون دو تیم به سوالات «فرهیختگان» پاسخ داد که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید.

از بازی پرسپولیس و هوادار شروع کنیم، چطور بود؟
پرسپولیس بعد از سپری کردن یک هفته سخت و پرحاشیه شروع خوبی در بازی با هوادار داشت اما در ادامه نتوانست نمایش چندان دلچسبی را ارائه دهد اما هدفش کسب سه امتیاز و رسیدن به آرامش نسبی قبل از دربی بود که به آن رسید. البته این مساله کاملا طبیعی بود از این جهت که بازیکنان و کادرفنی پرسپولیس خیلی تحت فشار بودند و هم اینکه توانستند در این شرایط به پیروزی برسند کارشان ارزشمند بوده است.

آیا پرسپولیس در بازی با هوادار توانست هوادارانش را نسبت به آینده امیدوار کند؟
باید قبول کنیم که پرسپولیس در شرایط خیلی سختی به مصاف هوادار رفت؛ چراکه این تیم باخت بدی را مقابل الدحیل داشت و حذف از رقابت‌های آسیایی برای تیم و هواداران اتفاق بسیار تلخی بود که به‌راحتی فراموش نمی‌شود. اینکه در این شرایط در یک بازی سخت با تیم سختکوش هوادار بتوانید برنده شوید نشان‌دهنده شخصیت بالای تیمی است. اما یکی از اتفاقات خوب بازی روز شنبه پرسپولیس آمادگی خوب مهدی ترابی بود که نشان داد به روزهای اوجش نزدیک شده و می‌تواند در بازی‌های آینده کمک زیادی به تیمش کند.

به نظر می‌آید مشکل پرسپولیس بیشتر از اینکه فنی باشد، حاشیه‌ای است!
به هر حال پرسپولیس از رقابت‌های آسیایی کنار رفت و طبیعی بود که چند روزی زیر فشار انتقادات باشد. در همین روزها شاهد یک‌سری اظهارنظرها و واکنش‌ها هم بودیم که آنها را نمی‌پسندم اما با وجود همه این اتفاقات خیلی مهم است که بازیکنان و مربیان از لحاظ ذهنی بتوانند خودشان را به‌نوعی جمع کرده و به مسیر قبلی برگردند. البته نمی‌خواهم بگویم حالا که پرسپولیس برده همه مشکلات فنی و غیرفنی این تیم حل شده است اما همین که به آرامش نسبی رسیده خوب است.

خیلی‌ها اعتقاد دارند اختلافات در پرسپولیس که فاصله زیادی بین تیم و مدیریت باشگاه ایجاد کرده دلیل اصلی افت تیم است.
من در ریز مسائل قرار ندارم که بخواهم در این باره اظهارنظر کنم. اما خب وقتی در رسانه‌ها می‌خوانیم که با برانکو برای جانشینی گل‌محمدی مذاکره شده و این قبیل مسائل باید گفت که الان اصلا زمان مناسبی برای هر تغییری در پرسپولیس نیست. فکر کنم گل‌محمدی آنقدر کارنامه موفقیت‌آمیزی در پرسپولیس داشته که شایسته این‌گونه برخوردها نباشد. پرسپولیس در این مقطع نیاز به این دارد که بازیکنان و مربیانش با کمترین دغدغه و مشکلات بتوانند خود را برای مسابقات پیش‌رو آماده کنند.

قبول ندارید که اتحاد حلقه گمشده در پرسپولیس است؟
نه‌فقط پرسپولیس بلکه هر تیمی نیازمند اتحاد و یکدلی است و این اتحاد فقط تیم را شامل نمی‌شود بلکه یک مجموعه از هیات‌مدیره و مدیرعاملی گرفته تا تمامی اعضای تیم لازم است که با هم متحد باشند تا به موفقیت برسند در غیر این صورت مشکلات زیادی پیش‌روی آن تیم قرار خواهد گرفت. اینکه بخواهیم هرچند وقت یک‌بار شاهد این باشیم که یکی از عوامل تیم اظهارنظر خبرسازی راجع‌به تیم داشته باشد طبیعتا آرامش از تیم دور خواهد شد و پیامدهای بدی هم به همراه خواهد داشت. همان‌طور که تا الان در فصل جاری شاهد آن بوده‌ایم و پرسپولیس برای اوج‌گیری دوباره باید این مشکلات داخلی‌اش را حل کرده و به اتحاد بهتری برسد. نباید فراموش کرد که پرسپولیس هوادارانی دارد که همواره برگ برنده‌اش بوده‌اند و آنها لازم است که بیشتر از همیشه کنار تیم باشند.

آیا پرسپولیس نیاز به تقویت در نیم‌فصل دارد؟
بله در دو پست لازم است که پرسپولیس بازیکنان کامل‌تری را در اختیار داشته باشد. به‌ویژه اینکه یاسین سلمانی و مرتضی پورعلی‌گنجی با مصدومیت طولانی‌مدت همراه هستند و کار کادرفنی برای پیدا کردن جایگزین برای این دو بازیکن بسیار باکیفیت و تاثیرگذار خیلی سخت بوده است. در خط حمله، پرسپولیس نبیل باهویی را برای مسابقات آسیایی به خدمت گرفت که چندان به کارش نیامد. البته این بازیکن در بازی با هوادار نمایش بهتری نسبت به قبل داشت و نشان داد خیلی هم بی‌کیفیت نیست. اما تیمی مثل پرسپولیس برای اینکه بتواند همیشه هوادارانش را راضی نگه دارد باید بازیکنان باکیفیت و استانداردی در اختیار داشته باشد. بازیکنانی که بتوانند در بازی‌های بین‌المللی هم توانایی خود را نشان دهند. اگر به این شکل به موضوع نگاه کنیم پرسپولیس حتما به یک مهاجم باکیفیت و در سطح قابل قبول نیاز دارد. شاید بتوان گفت که با آمدن امید عالیشاه و وحید امیری بعد از سپری کردن دوران مصدومیت، شرایط پرسپولیس در خط حمله بهتر شود اما با این حال یک مهاجم نوک توانمند برای پرسپولیس لازم است در غیر این صورت کار این تیم برای ادامه فصل و رقابت با تیم‌هایی مثل سپاهان، استقلال و تراکتور سخت خواهد بود. برای پست دفاع چپ هم این تیم نیازمند بازیکنی است که پست تخصصی‌اش بازی در این سمت باشد تا توازن در هر دو جناح پرسپولیس در کارهای تهاجمی برقرار باشد. البته علی نعمتی را بازیکنی بسیار پرتلاش و موثر می‌دانم اما او به‌خاطر اینکه ذاتا یک مدافع میانی است بیشتر در کارهای دفاعی می‌تواند به تیم کمک کند.

در آستانه دربی استقلال را چطور تیمی می‌بینید؟
استقلال یک تیم هماهنگ و منسجم است که توانسته پیشرفت خوبی در این فصل داشته باشد و هم از لحاظ کیفی و هم نتیجه‌گیری هوادارانش را راضی نگه دارد. تیم نکونام فوق‌العاده در ضربات ایستگاهی خطرناک است و بازیکنان سرزن و گلزنی دارد که می‌توانند در محوطه جریمه حریفان روی ارسال‌ها ضربات دقیق و خوبی را به توپ بزنند.

فکر می‌کنید دربی خوب و جذابی را شاهد باشیم؟
واقعیت امر این است که هر دو تیم از لحاظ کیفی و داشتن مهره‌های تاثیرگذار شرایط خوبی دارند و در ظاهر این مساله نوید یک بازی خوب را می‌دهد اما شرایط طوری است که هیچ یکی از مربیان دوست ندارند بازنده دربی باشند و به این خاطر فکر می‌کنم احتیاط زیادی را در دستور کار خود قرار دهند. البته این امر طبیعی است؛ چراکه مربی و تیم بازنده در دربی خیلی تحت فشار قرار خواهد گرفت. این مساله به این هم ربط ندارد که چون مربیان هر دو تیم ایرانی هستند ترس باخت در دربی را داشته باشند، حساسیت دربی زیاد است و ناخودآگاه مربیان و بازیکنان محتاط‌تر می‌شوند.

پس نظر شما این است که بازی بار فنی چندانی نخواهد داشت؟
اتفاقا هر دو مربی را مربیان خوش‌فکر و تاکتیکی می‌بینم و انتظار همه ما هم این است که با وجود این مربیان و بازیکنان باکیفیت در میدان هواداران شاهد یک بازی جذاب و باکیفیت باشند اما نظرم این است که به‌خاطر دلایلی که گفتم احتمالا دربی چندان جذابی را شاهد نخواهیم بود. به هر حال پرسپولیس به‌تازگی یک اتفاق بد را پشت سر گذاشته و طبیعی است که دوست نداشته باشد دربی را هم ببازد. از طرفی استقلال هم می‌خواهد جایگاهش را در بالای جدول از دست ندهد. ناگفته نماند که ضربات ایستگاهی در چنین بازی‌هایی تعیین‌کننده است که استقلال را در این‌گونه ضربات خطرناک‌تر می‌بینم و پرسپولیس باید خیلی مراقب باشد روی این ضربات دروازه‌اش باز نشود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک