• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۰ - ۰۲:۱۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزینه اصلی قضاوت حساس‌ترین دیدار نیم‌فصل مشخص شد؛

سوت دربی 102 برای بیژن حیدری؟

دربی شماره 102 پایتخت میان پرسپولیس و استقلال که معوقه از هفته پنجم لیگ برتر است، درحالی پنجشنبه این هفته در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد که به مانند تمامی دربی‌های گذشته به جز مسائل تاکتیکی و فنی که از افکار کادرفنی سرخابی‌ها در روز بازی نشات می‌گیرد و اتفاقات حاشیه‌ای که گاهی حتی متن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد،

سوت دربی 102 برای بیژن حیدری؟

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: دربی شماره 102 پایتخت میان پرسپولیس و استقلال که معوقه از هفته پنجم لیگ برتر است، درحالی پنجشنبه این هفته در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد که به مانند تمامی دربی‌های گذشته به جز مسائل تاکتیکی و فنی که از افکار کادرفنی سرخابی‌ها در روز بازی نشات می‌گیرد و اتفاقات حاشیه‌ای که گاهی حتی متن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، انتخاب داور این دیدار نیز می‌تواند حساسیت‌های خاص خود را داشته باشد. این در صورتی است که با توجه به عملکرد پرفرازونشیب داوران مختلف در دیدارهایی که یک پای آنها سرخابی‌ها بوده‌اند، این ذهنیت برای هواداران آنها به وجود آمده است که انتخاب هر یک از آنها می‌تواند به ضرر تیم محبوب‌شان تمام شود. با این حال طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» کمیته داوران فدراسیون فوتبال شب گذشته جلسه‌ای را با تمامی اعضا برگزار کرده تا نسبت به این موضوع هرچه سریع‌تر به جمع‌بندی رسیده و احتمالا نیز امروز شاهد اعلام داور دربی 102 از سوی کمیته داوران باشیم.

داور دربی کیست؟
با نزدیک شدن به این مسابقه گمانه‌زنی‌ها درباره داور بازی نیز زیاد شده است. در این خصوص خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران در گفت‌وگوی جمعه شب خود با برنامه شب‌‌های فوتبالی درباره انتخاب داور دربی اعلام کرده بود چون استقلال و پرسپولیس روز شنبه در هفته دوازدهم لیگ برتر مسابقه دارند (دیدارهای اخیر این دو تیم) اعلام گزینه‌های قضاوت دربی در این زمان کار درستی نیست. با این حال افشاریان در مصاحبه خود تایید کرد که با بازگشت داوران بین‌المللی ایران از سفر عربستان یکی از آنها سوت قضاوت دربی را در دست می‌گیرد. موعود بنیادی‌فر، بیژن حیدری، پیام حیدری، سیدوحید کاظمی، حسن اکرمی، مرتضی منصوریان و امیر عرب براقی ۷ داور حاضر در لیست الیت یا بین‌المللی ایران هستند که با ادعای افشاریان با یکدیگر برای قضاوت در مسابقه پرسپولیس و استقلال رقابت می‌کنند تا یکی از آنها به‌عنوان دربی شماره 102 پایتخت انتخاب شود. بر همین اساس و طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» بیژن حیدری از بیشترین شانس برای قضاوت این دیدار برخوردار است و تا حدودی کار انتخاب این داور برای قضاوت دیدار پنجشنبه آینده را می‌توان از سوی کمیته داوران تمام شده دانست. البته گویا وحید کاظمی نیز از شانس اندکی برای قضاوت در این دیدار برخوردار است. جالب اینکه از بین این 7 داور هیچ‌کدام از آنها در هفته دوازدهم لیگ برتر به قضاوت نپرداخته؛ هرچند برخی از آنها به خاطر قضاوت در رقابت‌های بین‌المللی در خارج از کشور به سر می‌برند و به این دلیل عملا فرصت قضاوت در دیدارهای هفته اخیر را از دست داده‌اند.

حیدری با تاخیر دوباره به دربی رسید
دیدار فینال جام حذفی در فصل گذشته درحالی بین سرخابی‌های فوتبال ایران برگزار شد که در آستانه برگزاری این دیدار، محمدرضا اکبریان داور پیشکسوت فوتبال ایران مدعی شده بود که گزینه‌های قضاوت در دربی پایتخت مشخص شده‌‌اند و بیژن حیدری، بیشترین شانس را برای قضاوت در فینال جام حذفی دارد. حیدری تا قبل از دربی فینال حذفی آخرین‌ بار در هفته سی‌ام لیگ برتر در فصل گذشته دیدار تیم‌‌های نساجی مازندران و پرسپولیس تهران را سوت زد که عملکرد نسبتا خوبی داشت و قرار بود بعد از دو تجربه قضاوت در دربی پایتخت، سومین دربی دوران قضاوتش را در فینال جام حذفی تجربه کند. اتفاقی که در آن مقطع تاریخی رخ نداد تا اشکان خورشیدی سوت قضاوت این دیدار حساس را بزند. بیژن حیدری در دور رفت هفدهمین دوره لیگ برتر و در روز پیروزی یک ‌گله پرسپولیس، اولین قضاوت خود در دربی پایتخت را انجام داد و در دور برگشت لیگ نوزدهم و در شرایطی که دیدار سرخابی‌های پایتخت با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید، بازهم او مسئولیت قضاوت مسابقه را برعهده داشت تا این داور با تجربه قضاوت در دربی، آماده برای سومین قضاوت احتمالی‌‌اش در این رویارویی مهم شود.

تیم 9 نفره برای قضاوت در دربی
از آنجایی که دیدار دربی یکی از حساس‌ترین دیدارهای فوتبال ایران به شمار می‌رود و از سوی دیگر نتیجه این دیدار می‌تواند روی معادلات جدول و موفقیت یا ناکامی دو تیم مطرح پایتخت در پایان فصل تاثیرگذار باشد، معمولا کمیته داوران بیشترین سعی را به کار می‌بندد تا انتخاب داوران این دیدار با بیشترین بهره‌وری و کمترین حرف‌وحدیث همراه باشد. نکته قابل توجه اینکه از آنجایی که دربی دیداری خاص به شمار می‌رود، معمولا تصمیماتی ویژه نیز برای آن گرفته می‌شود که ازجمله آنها می‌توان به انتخاب پرشمار داور و ناظران این مسابقه به‌منظور احاطه بر همه جوانب آن اشاره کرد. در این خصوص شنیده می‌شود به جز انتخاب تیم داوری چهارنفره (داور، دو کمک به همراه داور چهارم) انتخاب یک کمک داور ذخیره و ناظر داوری به همراه ناظر ویژه داوری در این دیدار قطعی شده تا در کمترین حالت تیمی هفت‌نفره قضاوت این دیدار را در روز بازی عهده‌دار باشند. این در حالی است که در صورت انتخاب دو داور پشت دروازه که به گفته افشاریان این موضوع نیز محتمل خواهد بود، تعداد تیم داوری دربی 102 به 9 نفر خواهد رسید که این موضوع هم می‌تواند در نوع خود جالب توجه باشد.
خسروی: داوران ملی برای اولین بار گزینه نیستند
علی خسروی، عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره انتخاب داور دربی 102 به «فرهیختگان» گفت: «به نظر من هر هفت داور بین‌المللی فوتبال ایران کاندید قضاوت در دربی هستند. این در صورتی است که هر هفت نفر تا به این جای فصل در لیگ برتر و رقابت‌های بین‌المللی عملکرد خوبی داشته‌اند. در این خصوص تعداد بازی‌ها، نمراتی که کسب کرده‌اند و درصد اشتباهات آنها برای انتخاب بهترین و اصلح‌ترین گزینه برای دیدار عصر پنجشنبه می‌تواند موثر واقع شود. الان مشخص نیست کدام داور انتخاب می‌شود اما همه آنها خوب و مناسب قضاوت در دربی هستند.» وی با بیان اینکه شاید برای اولین بار باشد که داوران ملی گزینه قضاوت در دربی نیستند، تاکید کرد: «از بین گزینه‌های فعلی، پیش از این و از بین کسانی که این بازی را هرگز قضاوت نکرده‌اند، عرب براقی، کاظمی و حتی اکرمی در چند دربی گذشته کاندیدای قضاوت در این بازی بودند اما برای دربی پیش‌رو نیز باید صبر کنیم تا داور این دیدار بعد از جلسه‌ای که داریم (جلسه یکشنبه شب) از سوی کمیته داوران اعلام شود.» خسروی یادآور شد: «اگر من انتخاب‌کننده داور این دیدار بودم دست به کار بزرگی زده و با یک روش ال‌کلاسیکویی قضاوت این دیدار حساس را به یک داور جوان و دربی اولی می‌سپردم.»

سیدعلی: دربی می‌تواند تمام‌کننده عمر هر داوری باشد
همچنین سیدمهدی سیدعلی که سابقه قضاوت در دربی را در کارنامه دارد نیز در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «بر طبق ادعای افشاریان یکی از هفت داور بین‌المللی فوتبال ایران دربی پیش‌رو را قضاوت خواهد کرد. من نمی‌دانم کدام‌یک به‌عنوان داور دربی انتخاب می‌شود اما شنیده می‌شود از بین بیژن حیدری و وحید کاظمی یکی از آنها به‌عنوان داور دربی انتخاب خواهد شد که من با انتخاب کاظمی موافقم چون او یکی از بهترین داوران فوتبال ماست. در عین حال کوپال ناظمی با وجود آن که در بین گزینه‌های بین‌المللی قرار ندارد اما در این فصل قضاوت‌های خوبی از او شاهد بودیم.» وی درخصوص اینکه چه توصیه‌ای برای داور دربی دارد گفت: «داور دربی قبل از هرچیز باید برای قضاوت در این مسابقه تمرکز داشته باشد و آرامش خود را حفظ کند. واقعیت این است که اگر داور مسابقه تمرکز نداشته باشد از آنجایی که واقعا قضاوت این دیدار سخت است، به‌عنوان کسی که این بازی را یک بار داوری کرده می‌گویم اگر داور آرامش نداشته باشد و وارد حواشی شود این بازی می‌تواند برای هر داوری تمام‌کننده عمر داوری‌اش باشد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک