• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۰ - ۰۱:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
مدیرکل پژوهشکده‌‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد در گفت‌‌وگو با «فرهیختگان»؛

186 محصول در نمایشگاه هفته پژوهش ارائه می‌شود

پژوهش در نظام آموزش عالی ایران، همیشه دارای جایگاهی رفیع بوده و تعداد مقالات محققان، استادان و دانشمندان ایرانی نشان از توجه ویژه به این امر در طول چهار دهه اخیر داشته است.

186 محصول در نمایشگاه هفته پژوهش ارائه می‌شود

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: پژوهش در نظام آموزش عالی ایران، همیشه دارای جایگاهی رفیع بوده و تعداد مقالات محققان، استادان و دانشمندان ایرانی نشان از توجه ویژه به این امر در طول چهار دهه اخیر داشته است. با این وجود پژوهش‌ها کمتر به حل مسائل جامعه منجر شده و در اغلب موارد روی کاغذ باقی مانده‌اند. دانشگاه آزاد با تغییر رویکردی که در سال‌‌های گذشته داشته سعی کرده پژوهش‌ها را هرچه بیشتر به سمت رفع نیازهای کشور سوق دهد، به همین دلیل همواره حضوری فعال در هفته پژوهش و فناوری داشته است. دانشگاه آزاد امسال نیز 300 مترمربع فضا را برای ارائه 186 محصول مختلف در نظر گرفته و می‌خواهد از جدیدترین دستاوردهای پژوهشی خود رونمایی کند. دستاوردهایی که از تمام استان‌های دانشگاه آزاد به این نمایشگاه آمده‌اند. هدف اصلی از اعلام هفته پژوهش و فناوری نشان دادن اهمیت پژوهش و فناوری به جامعه است تا همگان بدانند که بدون پژوهش و فناوری تمام پیشرفت‌هایی که در سطح کشور و دنیا دیده می‌شود به نتیجه نخواهد رسید. زمان برگزاری هفته پژوهش و فناوری استانی از ۱۱ تا ۱۷ آذرماه بود و امروز بیستم آذرماه افتتاحیه این نمایشگاه با حضور مسئولان دانشگاه آزاد برگزار می‌شود. آن ‌طور‌که مدیرکل پژوهشکده‌‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد به «فرهیختگان» گفته است با هدف ایجاد ‌انگیزه میان پژوهشگران و فناوران برتر، در واحدهای دانشگاهی ویژه و سطح یک از سه نفر به‌عنوان فناور برتر و هفت نفر نیز به‌عنوان پژوهشگر تقدیر می‌شود. همچنین در واحدهای دانشگاهی سطح دو و سه نیز یک نفر به‌عنوان فناور برتر و سه نفر نیز به‌عنوان پژوهشگر برتر برگزیده و تقدیر می‌شوند. مدیرکل پژوهشکده‌‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات برگزاری هفته پژوهش در دانشگاه آزاد گفت: «یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش است. این نمایشگاه همه‌ساله در وزارت علوم برگزار شده و دانشگاه آزاد نیز در این نمایشگاه شرکت می‌کند. دانشگاه آزاد امسال نیز بر همین اساس یک‌سری مقدمات را چیده و یک‌سری داوری‌های اولیه را برای انتخاب محصولات انجام داده است.»

450 محصول از سوی استان‌های دانشگاه آزاد ارائه شد
او با بیان اینکه از بین 450 محصول ارائه‌شده از سوی استان‌های دانشگاه آزاد 186 محصول را برای ارائه در نمایشگاه انتخاب کردیم، اضافه کرد: «در این نمایشگاه دانشگاه‌های مختلف حضور دارند. همچنین پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری در نمایشگاه هفته پژوهش حاضر شده‌اند.» او با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم تا از همه استان‌ها محصول داشته باشیم، خاطرنشان کرد: «در واقع عملا 31 استان دانشگاه آزاد امسال در این نمایشگاه محصول دارند که برخی از استان‌ها تعداد محصول‌شان زیاد و برخی دیگر کمتر است ولی در کل تمام استان‌ها در نمایشگاه هفته پژوهش حضور فعال دارند.» محمدی اظهار کرد: «دیدگاه‌مان این بوده که حداقل یک محصول از یک استان انتخاب کنیم که به‌نوعی ارتباط استان با حوزه فناوری قطع نشود، یعنی نماینده استان در این نمایشگاه حضور داشته باشد.»
مدیرکل پژوهشکده‌‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد در ادامه بیان کرد: «مدل برگزاری نیز به‌صورت مجتمع است، یعنی یک فضای 300 متری را داریم که به‌صورت کانتری محصولات در کنار یکدیگر هستند تا یک ارتباط درونی بین شرکت‌ها در استان‌های مختلف داشته باشیم و در یک فضای منسجم محصولات خود را ارائه کنند. بنابراین تعداد غرفه مطرح نیست و در یک فضای 300 متری جزیره‌مانند 186 محصولات ارائه شده است. هر محصول روی یک کانتر گذاشته و ارائه می‌شود.» محمدی درباره مهم‌ترین تفاوت نمایشگاه امسال با سال قبل گفت: «ما سطح TRL خودمان را نسبت به نمایشگاه‌های قبلی می‌سنجیم، یعنی اگر میانگین TRL محصولات ما نسبت به سال‌های گذشته بالاتر برود نشان می‌دهد که ما رشد داشته‌ایم. شاید بتوان عنوان کرد یکی از تفاوت‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته این است؛ ما یک‌سری محصولات جدید را داشته و محصولاتی که تکراری هستند هم جزء محصولاتی قلمداد می‌شوند که یک تغییری در آن به نسبت گذشته ایجاد شده، یا یک قدم به بازار نزدیک شده‌اند و نکته دیگر اینکه شاید بازار آنها هم بزرگ‌تر شده باشد و این مولفه‌ها را باید تفاوت‌های امسال دانست.»

سطح فناوری یکی از معیارهای انتخاب محصولات بود
او درباره فاکتورهای انتخاب 186 محصول از میان بیش از 450 محصول ارائه‌شده، تصریح کرد: «یکی از فاکتورها همان بحث TRL و سطح فناوری آن است که باید از سطح بالایی برخوردار باشد. صنعتی شدن یا نیمه‌صنعتی شدن دیگر را هم باید مولفه دیگری دانست. اینکه محصول قابلیت عرضه به بازار را داشته باشد به این معنی که اگر فردی خواهان خرید محصولی در نمایشگاه بود، بتواند بلافاصله آن را تامین کند را هم باید دیگر مولفه دانست. این سه فاکتور جزء مهم‌ترین فاکتورهایی بوده که در داوری محصولات ارائه‌شده مدنظر قرار داد. همچنین محصول هم باید نسبت به نمایشگاه سال گذشته، جدیدتر بوده باشد.» مدیرکل پژوهشکده‌‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد درباره پاسخ به این سوال که نمایشگاه هفته پژوهش به محلی برای تجاری‌سازی تبدیل شده است، اظهار کرد: «ما ادعا داریم که دیگر از نمایشگاه گذشته‌ایم و امروز فن بازار را شاهد هستیم. این نمایشگاه هم 20 تا 22 آذرماه خواهد بود و در افتتاحیه مراسم که امروز برگزار می‌شود هم دکتر طهرانچی، معاون اول رئیس‌جمهور و برخی از وزرا از جمله وزیر علوم حضور خواهند داشت.»

70 برگزیده در جشنواره فرهیختگان معرفی می‌شوند
محمدی درباره جشنواره فرهیختگان ادامه داد: «داوری‌های این دوره از جشنواره هم انجام شده و حدود 70 برگزیده در حوزه‌های مختلف داریم. همچنین این جشنواره در 27 محور برگزار می‌شود و کتابچه آن هم در حال چاپ است. البته منتظر هستیم تا ببینیم میهمان ویژه‌مان چه زمانی می‌تواند به جشنواره بیاید که آن را برگزار کنیم. البته اواخر آذرماه این جشنواره را خواهیم داشت.»

مطلب کامل را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار