• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۹ - ۰۱:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بازار 952 میلیارد دلاری در 2030 در انتظار خودروهای الکتریکی که دنیا را متحول می‌کنند؛

خودروهای برقی در 2024 چه شکلی‌اند؟

خودروهای برقی را شاید بتوان به عنوان یکی از راهکارهای جهانی برای مقابله با آلودگی هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای معرفی کرد. این فناوری سال‌هاست راه خود را به خیابان‌ها و جاده‌ها باز کرده و تاکنون تولیدکننده‌های مختلفی وارد این عرصه شده‌اند تا گوی سبقت را از هم بربایند.

خودروهای برقی در 2024 چه شکلی‌اند؟

ندا اظهری، مترجم: خودروهای برقی را شاید بتوان به عنوان یکی از راهکارهای جهانی برای مقابله با آلودگی هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای معرفی کرد. این فناوری سال‌هاست راه خود را به خیابان‌ها و جاده‌ها باز کرده و تاکنون تولیدکننده‌های مختلفی وارد این عرصه شده‌اند تا گوی سبقت را از هم بربایند. با سرعت بالای پیشرفت فناوری به ویژه در سال‌های اخیر و نیز با روی کار آمدن فناوری‌های نوظهوری چون هوش مصنوعی، صنعت خودروهای برقی دچار تغییر و تحول شده و حالا سهم بیشتری از صنعت خودروی جهانی را به خود اختصاص داده ‌است. درمجموع، سال 2023 سال مهمی برای تحول خودروهای برقی بود. به دنبال افزایش قابل توجه 62 درصدی فروش خودروهای برقی در سال 2022 نسبت به سال 2021، می‌شد انتظار داشت امسال هم سال پررونقی برای این حوزه باشد. پیش‌بینی‌هایی که از همان ابتدای سال 2023 مطرح شده بود، حکایت از افزایش 16 درصدی فروش جهانی بازار خودروهای برقی داشت.

رشد 13.7 درصدی بازار خودروهای برقی تا 7 سال آینده
به گزارش proactiveinvestors، درست است که خودروهای برقی در حال حاضر هویت جداگانه‌ای برای خود پیدا کرده‌اند اما بازار خودرو همچنان شاهد روند رو به رشد و قابل توجه فناوری و بازار این حوزه از فناوری است. چشم‌انداز خودروهای برقی تا سال 2034 با پیش‌بینی رشد دو‌برابری فروش سالانه خودروهای برقی در تمام بخش‌ها قرار است با تحولات عظیمی روبه‌رو شوند. به گزارش marketsandmarkets، با توجه به اینکه بازار جهانی خودروهای برقی در سال 2022 حدود 330 میلیارد و 600 میلیارد و در سال 2023 به حدود 388 میلیارد و 100 میلیون دلار خواهد رسید، انتظار می‌رود بازار این خودروهای برقی تا سال 2030 با میانگین نرخ رشد 13.7 درصدی به رقمی بالغ بر 952 میلیارد دلار افزایش یابد. در سال 2022، حدود‌ نیمی از بازار خودروهای برقی در دست آسیا و اقیانوسیه بود و نیمی دیگر نیز در اختیار آمریکای شمالی و اروپا بود اما آفریقا و خاورمیانه سهم بسیار ناچیزی از این بازار داشتند. به عبارتی، در سال 2022، حدود 60 درصد از بازار خودروهای برقی در اختیار چین و 30 درصد در اختیار اروپا و 10 درصد در اختیار آمریکا بود. در سال 2023، به‌رغم اینکه سهم آسیا و اقیانوسیه بیشتر از 50 درصد این بازار را در اختیار گرفته، سهم آمریکای شمالی و اروپا به کمتر از نصف کاهش یافته و آفریقا و خاورمیانه همچنان سهم اندکی از این بازار دارند. اما انتظار می‌رود با رشدی که تا سال 2030 در این بازار رخ می‌دهد، بعد از آسیا و اقیانوسیه که حدود نیمی از بازار خودروهای برقی را از آن خود خواهند کرد، اروپا در بازار این خودروها از آمریکای شمالی پیشی گیرد. در هفت سال آینده نیز همچنان سهم آفریقا و خاورمیانه ناچیز باقی می‌ماند. به طورکلی، چین برترین تولیدکننده خودروهای برقی در دنیاست و بزرگ‌ترین بازار این فناوری را در اختیار دارد، به طوری که حدود 60 درصد بازار خودروهای برقی را در دنیا از آن خود کرده است.
به گزارش statista، انتظار می‌رود که درآمد بازار خودروهای برقی در انتهای 2023 به چیزی بالغ بر 561 میلیارد و 300 میلیون دلار برسد. این میزان درآمد، میانگین رشد سالانه 10.07 درصدی این بازار را نشان می‌دهد و گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که رقم این بازار تا سال 2028 به حدود 907 میلیارد دلار برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهای برقی در بازار در سال 2028 به 17 میلیون و 70 دستگاه برسد. از دیدگاه بین‌المللی، بیشترین درآمد چین از قبل خودروهای برقی در پایان سال 2023 به 292 میلیون و 100 هزار دلار خواهد رسید.

روند تحول خودروهای برقی در 2024
به گزارش evchargingsummit، خودروهای برقی در سال 2023 با تحول بزرگی در صنعت شارژ مواجه شده‌اند به‌طوری که تقاضا برای باتری‌های خودروهای برقی در سال جاری 7.7 برابر افزایش یافته است. اما در این میان، برخی فرآیندهایی که برای سال 2024 در نظر گرفته شده، می‌تواند در سال‌های پیش‌رو تاثیرگذار باشد و بازار این صنعت را تحت‌تأثیر خود قرار دهد. در سال 2023، کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که تولیدکنندگان خودروهای برقی، برد این خودروها را افزایش دهند و خوشبختانه این پدیده اتفاق افتاد و توانست انقلابی را در این صنعت ایجاد کند. خودروهای برقی مدل S و «لوسید ایر» به گونه‌ای تولید شده‌اند که در هر مرتبه شارژ، بردی بیش از 645 کیلومتر در ساعت دارند.
طبق گمانه‌زنی‌هایی که انجام شده، انتظار می‌رود در سال جاری بسیاری از رانندگان سابق خودروهای دیزلی و گازی به خودروهای برقی روی آورند. در سال 2023 شمار دارندگان خودروهای برقی جدید 11 درصد افزایش یافته است. با در دسترس قرار گرفتن فناوری شارژ خودروهای برقی و ورود خودروهایی با برد دورتر به بازار، این تعداد همچنان افزایش می‌یابد. باوجود افزایش قیمت سوخت گازوئیل و بنزین در دنیا، مردم به دنبال راه‌حلی برای این مشکل هستند که بهترین گزینه برای جایگزینی با خودروهای سوخت فسیلی، همین خودروهای برقی است. با توجه به کمبود ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در دنیا، در سال جاری این مراکز شارژ مخصوص رشد 45.6 درصدی داشته و انتظار می‌رود این رشد در سال آینده هم ادامه داشته باشد.

سلطه تسلا بر فضای شارژی خودروهای برقی
یکی از معایب داشتن خودروی برقی غیر از مدل تسلا، دسترسی به شارژرهای عمومی در ‌سطح شهرهاست. شبکه شارژرهای تسلا مکان‌های راحت‌تری را برای شارژ در اختیار داشته و عملکرد بهتری دارند. از سال 2024 قرار است کمپانی تسلا شبکه‌ای را برای شارژ خودروهای برقی غیرتسلایی راه‌اندازی کند؛ این بدان معناست که صاحبان خودروهای برقی از کمپانی‌های مختلف غیرتسلایی، می‌توانند از آداپتور جدید موسوم به Magic Dock استفاده کرده و از مزایای شبکه سوپرشارژر تسلا بهره‌مند شوند. این همان جادویی است که می‌تواند تسلا را به جایگاه برتر در صنعت شارژ خودروهای برقی ارتقا دهد.
در مقایسه کمپانی‌های دنیا از منظور تولید خودروهای برقی، کمپانی تسلا با ارزش 784 میلیارد و 300 میلیون دلار با تفاوت فاحشی که نسبت به سایر کمپانی‌ها دارد، رتبه نخست را کسب کرده است. این در حالی است که ارزش بازار دومین کمپانی دنیا یعنی «لی اوتو» چین تنها 40 میلیارد و 630 میلیون دلار ارزیابی شده است. آمارها حکایت از آن دارد که سهم بازار تسلا در سه ماهه سوم 2023 حدود 50 درصد گزارش شده که در مقایسه با سهم 59 درصدی در سه ماهه دوم 2023 و نسبت به سهم 64 درصدی در سه ماهه سوم 2022 روند کاهشی را نشان می‌دهد.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار