• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۹ - ۰۱:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته پای نقدهای صریح دانشجویی نشست؛

صندلی داغ آقای وزیر در دانشگاه شریف

وزیر علوم دیروز در 18 آذرماه و به بهانه روز دانشجو به دانشگاه شریف رفت. پیمان صالحی معاون پژوهشی، سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی و علی شمسی‌پور سخنگوی وزارتخانه، در این جلسه وزیر را همراهی کردند.

صندلی داغ آقای وزیر در دانشگاه شریف

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: وزیر علوم دیروز در 18 آذرماه و به بهانه روز دانشجو به دانشگاه شریف رفت. پیمان صالحی معاون پژوهشی، سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی و علی شمسی‌پور سخنگوی وزارتخانه، در این جلسه وزیر را همراهی کردند. دیدار دوساعته وزیر با دانشجویان شریف، بعد از اتفاقات پاییز پارسال بسیار چالش‌برانگیز، پرسوال و داغ برگزار شد و حتی در میانه سخنان وزیر به اعتراض برخی گروه‌ها و تشکل‌ها به برخی دیگر گره خورد و برخی از آنها جلسه را ترک کردند. در ادامه خلاصه‌ای از نکات ارائه شده در این دیدار را می‌خوانید.

یکی از آزاد‌ترین دانشگاه‌ها در دنیا را داریم
محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در پایان صحبت‌های نمایندگان دانشجویی به روی سن رفت و به برخی سوالات دانشجویان پاسخ داد. او درمورد اقدامات دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به شرکت در جلسات هیات‌امنای این دانشگاه گفت: «میانگین پژوهانه اعضای هیات‌علمی تا هفت‌برابر افزایش یافته و سال گذشته طی چند مرحله حمایت ویژه‌ای شده است‌.» او در مورد وضعیت خوابگاه شهید رجایی دانشگاه شریف گفت: «این خوابگاه متعلق به دانشگاه شهید رجایی است و برای رفع مشکل خوابگاه دانشگاه صنعتی شریف باید مشکل را به شکل دیگری حل کرد.» ‌
زلفی‌گل در مورد قراردادهای ارتباط با صنعت در دانشگاه صنعتی شریف گفت: «تاامروز ۷۲۹ قرارداد ارتباط با صنعت به ارزش ۸۱۴ میلیارد تومان در این دانشگاه وجود دارد.» وی در مورد آزادی‌هایی که در این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: «یکی از آزادترین دانشگاه‌ها در دنیا دانشگاه‌های جمهوری اسلامی هستند، مشروط بر اینکه به قوانین و مقررات احترام گذاشته شود. ظرفیت جمهوری اسلامی بسیار بالاست، اما قوانین را باید رعایت کرد. اگر قرار باشد قشر فرهیخته ما، بخواهد به قانون احترام نگذارد، از بقیه اقشار چه انتظاری داریم؟ می‌توانید بررسی کنید که این آزادی فعلی در دانشگاه‌های ما، در کدام دانشگاه‌های دیگر جهان وجود دارد؟ ما موظف به قوانین کشور هستیم؛ علاوه‌بر قوانین کشور، موظف به دین و شرع هستیم؛ من به‌عنوان وزیر علوم موظف به اجرای قانون هستم و اگر این نباشد، شما باید به من اعتراض کنید‌.»

به‌دلیل کمبود منابع به دانشجویان دکتری حقوق پرداخت نشد
وزیر علوم در پاسخ به سوالی در مورد تامین هزینه‌های دانشجویان دکتری بیان کرد: «به‌دلیل کمبود منابع تاکنون به دانشجویان دکتری حقوق پرداخت نشده است، درحالی‌که در بسیاری کشورها به دانشجویان دکتری حق‌الزحمه اختصاص می‌دهند. حرف حساب جواب ندارد، در همه‌جای دنیا دانشجوی دکتری حق‌الزحمه دریافت می‌کند اما در کشور ما به‌دلیل منابع کمی که وجود دارد این امکان نیست، فرمایشات دانشجویان دکتری فرمایشات بحقی است من به‌عنوان وزیر آرزو دارم این اتفاق بیفتد و می‌دانم حرف شما درست است. پیگیری هم کردم و می‌کنم اما من که پولی ندارم، استدلال‌شان این است که دانشجوی پزشکی در بیمارستان کار می‌کند و در قبال آن حق‌الزحمه دریافت می‌کند و شما هم باید ارتباط با صنعت را تقویت کنید.» وزیر علوم درخصوص کنار گذاشته شدن جلیلی از ریاست دانشگاه و در پاسخ به سوال برخی از دانشجویان گفت: «طبیعی ا‌ست مدیری که باید با آن کار کنم باید هماهنگ باشد و با آن باید بتوانیم کار کنیم. تغییر مدیریت‌ها به‌سمت جلو است؛ مثل مشعل المپیک که به نفر بعدی می‌دهند، این توهین یا تخریب یا... نیست. شاید یک روزی هم دولت تشخیص بدهد که فردی به جای من بیاید تا هماهنگ‌تر باشد. در زمین فوتبال هم سرمربی تصمیم می‌گیرد که چه بازیکنی وارد زمین یا از آن خارج شود.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار