• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۹ - ۰۰:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران:

تعداد رشته‌های دستیاری پزشکی به 9 رشته می‌رسد

تعداد رشته‌های دستیاری پزشکی دانشگاه آزاد قرار است در آزمون بعدی دستیاری به 9 رشته برسد. این خبری است که علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» نوید آن را داده است.

تعداد رشته‌های دستیاری پزشکی به 9 رشته می‌رسد

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: تعداد رشته‌های دستیاری پزشکی دانشگاه آزاد قرار است در آزمون بعدی دستیاری به 9 رشته برسد. این خبری است که علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» نوید آن را داده است. با این اوصاف داوطلبان ورود به دستیاری پزشکی دانشگاه آزاد از سال آینده می‌توانند در 9 رشته دستیاری شرکت کنند که شامل دو رشته اطفال، داخلی، جراحی، بیهوشی و زنان خواهد بود و مراحل اقدامات عملی چهار رشته جدید نیز از روز گذشته آغاز شده است. خوشدل در ابتدای سخنان خود درباره تعداد رشته‌های دستیاری در این دانشگاه گفت: «رشته‌های دستیاری پزشکی، مقطع تخصصی پزشکی هستند که بعد از پزشکی عمومی عملا سه تا چهار سال برای گرفتن یک تخصص آموزش داده می‌شوند. دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران طی سالیان اخیر صرفا رشته بیماری‌های داخلی را داشت، اما امسال موفق شدیم با پشتوانه حرکت‌هایی که از سال گذشته با همکاری گروه‌های آموزشی به‌صورت منسجم برای راه‌اندازی 10 رشته دستیاری انجام شد، عملا رشته اطفال را به تصویب رسانده و پذیرش دستیار داشته باشیم.» او با تاکید بر اینکه امسال خوشبختانه پذیرش دستیار اطفال انجام شد، بیان کرد: «در رشته جراحی، بیهوشی و زنان نیز موافقت کلی وزارت بهداشت حاصل شده است و امیدواریم با مرحله آخری که طی خواهد شد، این سه رشته را در دفترچه آزمون دستیاری سال آینده برای پذیرش دستیار داشته باشیم.»

تعداد رشته‌های دستیاری در آزمون بعدی به 9 رشته می‌رسد
خوشدل تصریح کرد: «حرکت دیگری از روز گذشته برای تسریع در راه‌اندازی چهار رشته دیگر دستیاری آغاز شده است که امروز جلسه هماهنگی در معاونت علوم پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد نیز در این مورد برگزار شده و ما به‌زودی مدارک مورد‌نیاز را برای وزارت بهداشت به‌منظور درخواست بازدید خواهیم فرستاد و امیدوارم این چهار رشته نیز به رشته‌های پذیرش دستیار در دفترچه اضافه شود.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران بیان داشت عملا تعداد رشته‌های دستیاری در آزمون بعدی برای دانشگاه آزاد به 9 رشته دستیاری پزشکی خواهد رسید، ضمن اینکه هم‌اکنون 10 رشته دستیاری دندان‌پزشکی و یک رشته فوق‌تخصصی دندان‌پزشکی در این دانشگاه دایر است. او درخصوص 9 رشته دستیاری این دانشگاه توضیح داد: «این 9 رشته شامل دو رشته داخلی و اطفال که مصوب شده و دستیار پذیرش می‌کنند. سه رشته جدید نیز در‌حال تصویب نهایی است که شامل جراحی، بیهوشی و زنان خواهد بود. چهار رشته جدید نیز به‌تازگی درخواست آن ارائه و مراحل اقدامات عملی آن از دیروز آغاز شده است. به‌عبارتی اقدامات مطالعاتی از سال گذشته و اقدامات عملیاتی از دیروز کلید خورد تا به دستیاری سال آینده برسد.»

برنامه پزشکی فرد‌محور در 2 مرکز آغاز شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «برنامه پزشکی فرد‌محور را به‌صورت عملیاتی در دو مرکز آغاز کردیم و امیدواریم این دو مرکز به‌زودی بتوانند پروتکل‌های درمانی پزشکی فرد‌محور را برای بیماران ارائه کنند. یک مرکز سلول‌درمانی و ایمنی‌درمانی نیز در بیمارستان فرهیختگان در‌حال راه‌اندازی است که اخبار تکمیلی آن به‌زودی اعلام می‌شود.» او اظهار کرد: «پزشکی فرد‌محور یک مدل جدیدی از درمان است که درمان‌های اختصاصی برای هر بیمار را طراحی می‌کند یعنی اگر بیمار خاصی با بیماری‌های همراهی که علاوه‌بر بیماری اصلی (که علت مراجعه او است) دارد به مرکز ما مراجعه کند، با توجه به ویژگی‌های ژنتیکی خاص آن بیمار، میزان فعالیت سیستم ایمنی او و ویژگی‌های جسمانی‌اش، درمان خاصی برای بیمار تجویز می‌شود که ویژه خود او است. این درمان‌ها با پروتکل‌های پیچیده‌ای طراحی می‌شوند که همه مراکز امکان انجام آن را ندارند. در ایران ما هنوز مرکز پزشکی فرد‌محور نداریم و امیدواریم این دو مرکز که آماده بهره‌بردای شده‌اند، اولین مراکز حرفه‌ای پزشکی فرد‌محور باشند که خدماتی را به بیماران سرپایی ارائه می‌دهند.»

مجله انگلیسی‌زبان دانشکده دندان‌پزشکی وارد نمایه اسکوپوس شد
خوشدل در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مجله انگلیسی‌زبان دانشکده دندان‌پزشکی وارد نمایه اسکوپوس شد، گفت: «این مجله از حدود چهار سال پیش منتشر می‌شود که با تلاش بسیار زیاد اعضای هیات‌تحریریه و معاونت پژوهش و رئیس دانشکده موفق شد در یکی از نمایه‌های معروف دنیا که همان اسکوپوس است، نمایه شود. این در شرایطی هست که چند سالی است این پایگاه متاسفانه تعداد بسیار کمی از مجلات را برای نمایه شدن می‌پذیرند. درواقع مجلات را به‌علت تحریم به تعویق انداخته یا رد می‌کنند. اما مجله دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد بسیار قوی ظاهر شد و در یک پروسه داوری طولانی توانست این مجوز را دریافت کرده و از شماره‌های بعدی در اسکوپوس نمایه می‌شود. به این ترتیب اعضای هیات‌علمی که به این مجله مقاله فرستاده و مقالات آنها چاپ شود امتیاز بالای برای ارتقا خواهند داشت.»
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در کل ایران چهار مجله دندان‌پزشکی هستند که در اسکوپوس ثبت شده‌اند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار