• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۹ - ۰۰:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
قائم‌مقام معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد؛

مشارکت 1200 هیات‌علمی در هدایت نظام دانشی جدید دانشگاه آزاد

روزهای ابتدایی امسال بود که حرف از تشکیل دانشکدگان در دانشگاه آزاد اسلامی به گوش رسید؛ دانشکدگانی که قرار است در معاونت‌های موضوعی به‌عنوان بازوی علمی عمل کرده و از ظرفیت علمی و فکری کل اعضای هیات‌علمی دانشگاه استفاده کند.

مشارکت 1200 هیات‌علمی  در هدایت نظام دانشی جدید دانشگاه آزاد

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: روزهای ابتدایی امسال بود که حرف از تشکیل دانشکدگان در دانشگاه آزاد اسلامی به گوش رسید؛ دانشکدگانی که قرار است در معاونت‌های موضوعی به‌عنوان بازوی علمی عمل کرده و از ظرفیت علمی و فکری کل اعضای هیات‌علمی دانشگاه استفاده کند. در چهار معاونت موضوعی دانشگاه آزاد قرار است حدود 20 دانشکدگان تشکیل شود که تاکنون در معاونت علوم انسانی و هنر این دانشگاه، سه دانشکدگان به نام‌های دانشکدگان جامعه و حکمرانی، هنر و رسانه و فرهنگ و تمدن شکل گرفته است. ریاست دانشکدگان جامعه و حکمرانی برعهده اکبر اشرفی گذاشته شده است. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید هدف از ایجاد این دانشکدگان ایجاد یک بازوی علمی متشکل از اعضای هیات‌علمی دانشگاه در کنار بازوی اجرایی در دانشگاه است. شبکه‌ای که به گفته او به سازمان مرکزی متصل می‌شود تا از ظرفیت علمی استادان و اعضای هیات‌علمی در یک شبکه به‌هم‌پیوسته استفاده شود. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.
اکبر اشرفی رئیس دانشکدگان جامعه و حکمرانی و قائم‌مقام معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه درخصوص تاریخچه و چگونگی راه‌اندازی این نهاد و ساختار آن گفت: «در فروردین ماه سال جاری طرح تاسیس دانشکدگان از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طهرانچی به‌منظور ایجاد یک بازوی علمی در کنار بازوی اجرایی در دانشگاه ارائه شد. یعنی در ساختار اجرایی دانشگاه آزاد، رئیس دانشگاه و معاونان ایشان در سازمان مرکزی، روسای استان‌ها و روسای واحدها به‌عنوان بازوی اجرایی دانشگاه حضور دارند. اما موضوع دانشکدگان این است که در کنار این بازوی اجرایی دانشگاه، یک بازوی علمی شبکه‌ای متشکل از اعضای هیات‌علمی دانشگاه به وجود ‌آید.» اشرفی با بیان اینکه البته در سطح واحدها، اعضای هیات‌علمی در گروه‌های مختلف در دانشکده‌ها در حال فعالیت علمی هستند، توضیح داد: «اما این بازوی علمی در همان سطح متوقف می‌شود و فراتر از واحدها استمرار ندارد. برای آنکه این شبکه علمی به سازمان مرکزی دانشگاه متصل شود، این طرح طراحی شد تا از ظرفیت علمی استادها و اعضای دانشگاه در یک شبکه به‌هم‌پیوسته استفاده شود. براساس این فلسفه در معاونت‌های مختلف دانشگاه در سازمان مرکزی دانشکدگانی شکل گرفت.»

3 دانشکدگان در معاونت علوم انسانی و هنر تشکیل شد
رئیس دانشکدگان جامعه و حکمرانی در ادامه درخصوص تشکیل این دانشکدگان در معاونت علوم انسانی و هنر تصریح کرد: «در معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه سه دانشکدگان به نام‌های دانشکدگان جامعه و حکمرانی، هنر و رسانه و فرهنگ و تمدن شکل گرفته است. هر کدام از این دانشکدگان شامل شش کلان‌رشته هستند و هر کدام از این رشته‌ها در ذیل خود گرایش‌های دیگری هم دارند. به‌عنوان مثال مدیریت به‌عنوان یک کلان‌رشته است که در ذیل آن مدیریت بازرگانی، صنعتی، دولتی و... وجود دارد. در دانشکدگان جامعه و حکمرانی شش کلان‌رشته مدیریت، اقتصاد، حقوق، حسابداری و مالی، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، فلسفه و الهیات و معارف اسلامی وجود دارند که هر کدام از این گروه‌ها توسط یک مدیرگروه کشوری مدیریت می‌شود.»

نامگذاری دانشکدگان‌ها چگونه انجام شد؟
قائم‌مقام معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه در ادامه اظهار کرد: «بنابراین هر یک از چهار معاونت موضوعی دانشگاه به چند دانشکدگان تقسیم می‌شوند. دانشکدگان نیز در ذیل خود گروه‌های کشوری را دارند که به گروه‌های استانی متصل می‌شوند و درنهایت این گروه‌های استانی نیز به گروه‌های موجود در واحدها وصل می‌شوند. بنابراین اعضای هیات‌علمی دانشگاه از طریق این بازوی علمی به رأس دانشگاه برای انجام کارهای علمی متصل می‌شوند.» رئیس دانشکدگان جامعه و حکمرانی دانشگاه آزاد درباره فلسفه نام‌گذاری دانشکدگان مختلف گفت: «این اسم‌گذاری و عنوان‌ها براساس اشتراکات رشته‌هایی که در ذیل آنها تعریف شده، نامگذاری شده است. به‌عنوان مثال در دانشکدگان جامعه و حکمرانی شش رشته مدیریت، اقتصاد، حقوق، حسابداری، الهیات و علوم سیاسی هستند. یعنی این شش گروه به علت نقشی که در شیوه حکمرانی در جامعه می‌توانند ایفا کنند در ذیل یک دانشکدگان قرار گرفته‌اند. به عبارت دیگر در این گروه‌ها شیوه حکمرانی و مطالعه در جامعه از منظرهای مختلف فقهی، سیاسی، مدیریتی، حقوقی یا اقتصادی بررسی می‌شود.» اشرفی درمورد ماموریت‌های جدید تبیین شده برای این ساختار جدید در دانشگاه آزاد اظهار کرد: «ماموریت‌های زیادی همچون چگونگی بازبینی رشته‌های مختلف در دانشگاه، تاسیس رشته‌های جدید، یا تغییر و تلفیق رشته‌ها، ایجاد گروه‌های میان رشته‌ای، چگونگی برگزاری امتحان جامع به صورت استانی یا کشوری، تالیف منابع درسی، تاسیس مجلات علمی، بازنگری سرفصل‌ها و به‌طور کلی هر موضوع علمی مربوط به آموزش و پژوهش دانشجویان و اعضای هیات‌علمی از این طریق قابل انجام است.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار