• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۸ - ۰۱:۱۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نیکبخت‌واحدی در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»:

دربی 102 یکی از زیباترین بازی‌های سال‌های اخیر ‌می‌شود

عده‌ای اعتقاد دارند که به خاطر توجه رسانه‌ها، علیرضا نیکبخت واحدی به عنوان سرمربی تیم‌های زیرگروه از سوی مدیران آنها انتخاب می‌شود. این در حالی است که خودش اعتقاد دارد این موضوع که او تبدیل به یک برند شده برایش جای افتخار دارد اما انتخابش به عنوان سرمربی، هیچ‌گاه به این موضوع ربطی نداشته است.

دربی 102 یکی از زیباترین  بازی‌های سال‌های اخیر ‌می‌شود

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: عده‌ای اعتقاد دارند که به خاطر توجه رسانه‌ها، علیرضا نیکبخت واحدی به عنوان سرمربی تیم‌های زیرگروه از سوی مدیران آنها انتخاب می‌شود. این در حالی است که خودش اعتقاد دارد این موضوع که او تبدیل به یک برند شده برایش جای افتخار دارد اما انتخابش به عنوان سرمربی، هیچ‌گاه به این موضوع ربطی نداشته چون دانش مربیگری‌اش را به‌روز نگه داشته و در این عرصه نیز می‌خواهد جاه‌طلب باشد. در این خصوص و سایر مسائل مرتبط دیگر دقایقی با نیکبخت واحدی در «فرهیختگان» به گفت‌و‌گو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

صحبت را از شرایط شهدای رزکان در لیگ دسته دوم شروع کنیم. بعد از انصراف از رقابت‌های جام‌حذفی به نظر می‌رسد تمام تلاش و تمرکز خود را برای صعود به لیگ دسته اول به کار ببندید.
شرایط خوبی داریم. از دو بازی که یکی از آنها خارج از خانه بود چهار امتیاز کسب کردیم و امیدوار هستیم. در اولین دیدار با این تیم در خارج از خانه تنها با 11 بازیکن در زمین حاضر شدیم و با خواست خدا و غیرتی که بچه‌ها به خرج دادند توانستیم تیم خوب صابر میرقربانی را در حالی متوقف کنیم که تا دقیقه 70 هم یک بر صفر از رقیب پیش بودیم. در مجموع وضعیت خوبی داریم و خدا را شکر که مصدومان‌مان هم رسیده‌اند و منتظر نیم‌فصل دوم هستیم تا بتوانیم ان‌شاءالله با تقویت تیم و جابه‌جایی‌ای که انجام می‌دهیم به کورس مدعیان صعود برگردیم.

چقدر به این موضوع یعنی صعود به لیگ دسته اول امیدوار هستید؟
شانس‌مان کم نیست ولی زیاد هم نیست. اختلاف‌مان با تیم بالای جدول زیاد نیست و تیم‌های دیگر هم برای صعود تلاش خود را می‌کنند و به همین دلیل ما کار سختی را پیش‌رو‌ داریم. اما مطمئن باشید جایگاه‌مان را از جایی که هستیم ترقی خواهیم داد و با وجود تلاش سایر تیم‌ها نیم‌نگاهی هم به صعود خواهیم داشت.

گفته می‌شود پیشنهاد مربیگری در تیم‌های زیرگروه لیگ به نیکبخت‌واحدی به خاطر برند و اسم او صورت گرفته و شما را انتخاب می‌کنند تا توجه رسانه‌ها را به این تیم‌ها معطوف کنند.
اولا که برند بودن و شناخته شدن یک افتخار است که به خاطر لطف خدا و مردم شامل حال من شده است. من برای این فوتبال و جایگاه فعلی‌ام 30 سال زحمت کشیده‌ام. از نونهالان تا بزرگسالان در همه رده‌های تیم ملی، پیراهن کشورم را بر تن کرده‌ام. در همه رده‌ها بودم و برای همین برند نیکبخت بودن زحمت کشیده‌ام و الان هم دارم استفاده‌اش را می‌برم و این برای من یک افتخار است. ضمن اینکه یک مربی خوش‌پوش است و اینطور لباس می‌پوشد و می‌گردد، دلیلی نمی‌شود که بخواهیم او را بزنیم و به وی انتقادهای بیخودی را مطرح کنیم.

بعد از شادکام مشهد، این دومین تیمی است که به عنوان سرمربی در آن کار می‌کنید؟
بله، درست است. پیش از این هم در تیم‌هایی مانند چوکا و تیم‌های دیگر که با رضا عنایتی کار کردم رزومه‌ام مشخص است. در تیم‌هایی که سرمربی بودم به طور مثال در همان شادکام که در لیگ دسته سوم بودیم طوری کار کردیم که تیمم از لحاظ فوتبالی در همان لیگ سطح توقعات را بالا آورده و این صحبت‌هایی که مطرح می‌شود فقط به اسم برند یا شناخته‌شده بودن من نیست. در هر صورت شاید این اتفاق روی تیم حریف یا بازیکنانش و حتی بازیکنان خودم تاثیرگذار باشد اما اینکه ما مثلا به این موضوع بپردازیم که نیکبخت‌واحدی به خاطر برند بودن در جرگه مربیان قرار دارد، خیر، اصلا اینطور نیست. من سعی می‌کنم همواره خودم را از لحاظ دانش مربیگری به روز نگه داشته و هر روز از روی دست مربیان بزرگ دنیا به قدری مطالعه دارم که می‌توانم ادعا کنم هر روز می‌توانم یک چیز جدید به بازیکنانم اضافه کنم نه اینکه بخواهم فقط نان اسمم را خورده و به آموزش مسائل تکراری بپردازم.

به نظر می‌رسد همین که کار مربیگری را از زیرگروه آغاز کرده‌ای موید همین حرف باشد.
صد‌در‌صد درست است. من نه آشنا دارم و نه مدیربرنامه کنارم هست. مثل برخی آقایان هم نیستم که هرچقدر تیم‌ها را در بالاترین سطح می‌اندازند باز هم تیم دارند. اما من از پایین‌ترین رده مربیگری را آغاز کردم تا بتوانم به صورت پله پله تجربه لازم را به دست بیاورم. همانطور که در فوتبالم سختی کشیدم در مربیگری هم دارم زحمت می‌کشم. اینطور نیستم که در خانه بنشینم و مدیر‌برنامه‌ها به من زنگ بزند و بگوید داریم فلان تیم را برایت ردیف می‌کنیم. نتایج تیم‌هایم هم مشخص هستند و آن را می‌بینید. اما اینکه دارم از پایه کار را شروع می‌کنم برای خودم هم لذتبخش‌تر است تا اینکه بخواهم مثل برخی همکارانم با سفارش به تیمی بروم و موفق هم نباشم و باز هم سفارشی تیم بگیرم.

به نظر می‌رسد با این صحبت‌ها در مربیگری هم با جاه‌طلبی به دنبال نیمکت‌های بزرگ‌تر باشید؟
صد‌در‌صد همین است. اگر مثل دوستانم چهار تا مدیر برنامه در کنارم داشتم من هم الان در لیگ برتر سرمربی بودم اما سعی کردم طوری رفتار کنم که اجازه بدهم خود مدیران عامل با من تماس بگیرند. از مدیران هر دو تیمی که با آنها کار کرده‌ام استعلام بگیرید که اولین برخوردی که با آنها داشته‌ام چطور بوده است. من حتی از این عزیزان هم درخواستی نداشتم و آنها از من خواستند تا سکان هدایت این تیم‌ها را عهده‌دار شوم. در جلسه‌ای که با مدیران شادکام داشتم بیشتر به خاطر مشورت در این جلسه حاضر شدم و همان جا به آنها گفتم که ما مثل خیلی از مربیان دیگر نیستیم که برای رسیدن به جایگاهی بخواهیم زیرآب رفقایمان را بزنیم. آنها هم از این صحبت‌ها خوش‌شان آمده و گفتند می‌خواهیم تیم را به دست شما بدهیم و من هم گفتم در خدمت‌تان هستم. الان هم در ادامه همین شیوه را برای مربیگری‌ام به کار خواهم بست و می‌دانم به تیم‌های بزرگ می‌رسم و موفق هم خواهم شد.

به دربی 102 رسیده‌ایم. به صورت کلی درخصوص این بازی چه صحبتی دارید؟
فکر می‌کنم چون شرایط حساسی را برای هر دو تیم شاهد هستیم و در این بین حساسیت‌ها روی پرسپولیس به خاطر نتایج اخیر این تیم بیشتر است، بازی دربی می‌تواند یکی از قشنگ‌ترین دیدارهای دربی سال‌های اخیر شود. پرسپولیسی‌ها چیزی برای از دست دادن ندارند و می‌خواهند در این دیدار همه ناکامی‌های اخیر را جبران کنند. از سوی دیگر استقلال هم به صدر جدول چسبیده و آن را به راحتی ول نمی‌کند. این تیم هم با وجود چوب‌هایی که لای چرخش می‌گذارند و با وجود بازی‌هایی که ارائه می‌دهد فعلا دارد با جواد نکونام خوب نتیجه می‌گیرد. بنابراین این دربی می‌تواند یکی از جذاب‌ترین دربی‌های اخیر شود. به نظر من بازی قشنگی می‌شود، چون هر دو تیم به خاطر هواداران‌شان احتیاج به این سه امتیاز دارند.

به نظر می‌رسد با توجه به تعداد مدعیان تا اینجای کار، فصل جذابی را در لیگ برتر سپری می‌کنیم.
بله، درست است. بازیکنانی که در تیم‌های بالای جدول قرار دارند، بازیکنان تاپ تیم ملی و باشگاهی فوتبال ایران را در اختیار دارند و این موضوع رقابت را برای سایر تیم‌ها سخت می‌کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار