• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۸ - ۰۰:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از حضور مسئولان مختلف در دانشگاه‌ها به مناسبت روز دانشجو؛

چند گفت‌و‌گوی دانشجویی دبش

16 آذر روز دانشجو است. در این روز سیاستمداران و مسئولان بلندمرتبه کشور در بین دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور حاضر و گفت‌وگویی بی‌پرده با آنها دارند.

چند گفت‌و‌گوی دانشجویی دبش

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: 16 آذر روز دانشجو است. در این روز سیاستمداران و مسئولان بلندمرتبه کشور در بین دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور حاضر و گفت‌وگویی بی‌پرده با آنها دارند. امسال نیز به رسم هر سال، مسئولانی چون رئیس سازمان صداوسیما، معاونت علمی و دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه، وزیر اقتصاد، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و نمایندگان مجلس و وزیر ارشاد در دانشگاه‌هایی مانند تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی و... حاضر شدند. یکی از داغ‌ترین و تازه‌ترین دیدارها، دیدار رئیس قوه قضائیه با دانشجویان بود که دقیقا در 16 آذرماه و در استان اردبیل اتفاق افتاد. در این میان وزیر بهداشت هم بازدیدی سه ساعته از خوابگاه‌های دانشجویی خواهران و برادران دانشگاه علوم پزشکی البرز داشت. در ادامه مشروحی از دیدارهای سه روز اخیر به مناسبت روز دانشجو را می‌خوانید.
در پرونده شهید عجمیان نامه‌ای به قوه قضائیه واصل نشده است
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه پنجشنبه 16 آذر‌ماه به استان اردبیل رفت و نشستی با دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی برگزار کرد. او در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی‌بر پرونده شهید عجمیان بیان کرد: «در پرونده شهید عجمیان، هیچ‌گونه مداخله‌ای از بیرون از قوه قضائیه صورت نگرفته است. از لسان پدر بزرگوار شهید عجمیان همچنین در برخی رسانه‌ها چنین اعلام شد که نامه‌ای از ناحیه آقای ولایتی درخصوص پرونده مزبور به من واصل شده است، پس از بررسی دقیق متوجه شدیم اصلا چنین نامه‌ای به قوه قضائیه واصل نشده است. من در ادامه موضوع را از رئیس کل دادگستری استان البرز و حتی قاضی پرونده جویا شدم و از آنها پرسیدم که آیا نامه‌ای درباره این پرونده به شما واصل شده است؟ آنان نیز چنین موضوعی‌ را رد کرده‌اند؛ بنابراین وقتی اصلا نامه‌ای به‌دست ما مقامات و مسئولان قضایی نرسیده، پس‌ چگونه گفته می‌شود که در پرونده شهید عجمیان اعمال نفوذ شده است؟ در این قضیه عده‌ای از آقای ولایتی تقاضایی کردند اما او کوچک‌ترین دخالتی در این پرونده نداشت.»
رئیس قوه قضائیه گفت: «البته من ادعا ندارم که در هیچ بخش و مرجع قضایی، هیچ‌گونه اعمال نفوذی وجود ندارد، ولی تاکید دارم که در مقابل این‌گونه مقولات، قاطعانه می‌ایستیم و از شما دانشجویان نیز می‌خواهیم چنانچه مصادیقی از این موضوع را اطلاع دارید، برای پیگیری و رسیدگی به ما ارائه دهید.» او در ادامه با اشاره به موضوع چای دبش و فساد آن عنوان کرد: «کلیه بررسی‌ها بیانگر تخلف گروه دبش بود و مشخص شد که این تخلف از سال ۹۸ آغاز شده و تا اواخر ۱۴۰۱ ادامه داشته است. طبق گزارش‌های موجود، در سال ۹۸ بیش از دو میلیون دلار یا معادل دلار، در سال ۹۹ بالغ بر ۲۱ میلیون دلار ارز به شرکت مزبور تخصیص یافت، اما در سال ۱۴۰۰‌، ۶۰ درصد ارز واردات را به این گروه داده‌اند و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ درصد ارز را این گروه گرفته است. در‌مجموع طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱، بالغ بر ۶۹ درصد از ارز مربوط به واردات چای به شرکت فوق‌الذکر تخصیص یافته است که خلاف است.»

به‌دنبال حذف و رها‌سازی گروهی نیستیم
محمد‌مهدی اسماعیلی 14 آذرماه در نشستی با عنوان «زنگ فرهنگ دانشگاه صنعتی شریف» حاضر شد و به سوالات دانشجویان شریف پاسخ داد. او در جواب به سوال یکی از دانشجویان گفت: «زبان ما الکن است؛ ما کار رسانه‌ای بلد نیستیم تا به شما دانشجویان عزیز بگوییم که چه اتفاقاتی افتاده است. امروز در این نشست دوست عزیزی می‌گوید وزیری که ممنوع‌الورود به اروپاست چگونه می‌خواهد کار فرهنگی در خارج از کشور را اجرایی کند، ولی باید بگویم که وزارت ارشاد بعد از وزارت امور‌خارجه بیشترین تعاملات بین‌المللی و بیشترین هفته‌های فرهنگی را در خارج اجرایی کرده است. همچنین بیشترین هفته‌های فرهنگی خارجی در ایران انجام شده است.» اسماعیلی در پاسخ به سوالی در‌خصوص حضور حجاب‌بانان در خیابان‌ها گفت: «احساس می‌کنم با استفاده از برخی کلمات به‌دنبال ایجاد شکاف در جامعه هستند. حجاب‌بان معنی ندارد و همه ما طبق قانون اساسی موظف هستیم نسبت به هم حالت دلسوزی داشته باشیم؛ مردم نسبت به مردم، مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم.» وزیر ارشاد با اشاره به برخی نقدهایی که دانشجویان در این نشست داشتند، با تاکید بر اینکه برخی از این نقدها به‌دلیل سوءبرداشت است، عنوان کرد: «ما در دولت نظریه روشنی در حوزه فرهنگ و هنر داریم که بر اساس آن به‌دنبال حذف و رها‌سازی گروهی نیستیم، بلکه بر اساس نظریه حکمرانی نوین که در‌حال اجرای آن هستیم، معتقدیم نهاد حاکمیتی باید نظارت، حمایت و تسهیلگری کند و مردم در آن نقش‌آفرینی کنند. بر این اساس شاهدیم که در حوزه سیما برای مجموعه‌های غیردولتی دارای استعداد، زمینه فعالیت را فراهم کردیم، به گونه‌ای که صدور مجوز برای این مجموعه‌ها حذف شده است.» او با اشاره به اهمیت تنظیم‌گری توسط انجمن‌های علمی و نخبگان‌، اظهار کرد: «اگر قرار است کتابی مورد ارزیابی قرار گیرد باید از سوی نخبگان کشور باشد و ما طی دو سال، ۲۵۵ هزار مجوز کتاب صادر کرده‌ایم و کمتر از یک‌درصد آن رفت و برگشت میان نویسنده و وزارت ارشاد داشته است.»
فساد چای از دولت قبل آغاز شده بود
احسان‌ خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی به مناسبت روز دانشجو، در آذرماه به نشست پرسش و پاسخ در دانشگاه فردوسی مشهد رفت. خاندوزی با تاکید بر اینکه روز دانشجو، روز دانشجویان منتقد است، گفت: «روزی را که نماد بیداری و آگاهی دانشجوی ایرانی در تاریخ کشور است به فراموشی نسپاریم. مگر کسی توقع دارد دانشجو مجیز‌گوی کسی باشد و تعریف و تمجید کند؟» او با اشاره به اینکه تا سه‌سال پیش بسیاری از مالیات‌ها باید در اداره مالیات مودیان بزرگ تهران وصول می‌شد، به همین دلیل بخشی از کشور چاق شده و برخی گرفتار مشکلات بود، بیان کرد: «در این شرایط تصمیم گرفتیم مالیات‌ها به خود استان‌ها برگردد. در سال اول مالیات ۲۲۰۰ شرکت را که به پایتخت می‌آمد به خود استان‌ها برگرداندیم.» خاندوزی درباره عوارض آلایندگی شرکت‌های دولتی خاطرنشان کرد: «برخی شرکت‌های دولتی شش، هفت سال بود که عوارض آلایندگی را پرداخت نمی‌کردند که اعلام کردیم این عوارض باید به استانی که مردم آن استان به‌دلیل آلایندگی بیمار می‌شوند، برگردد. سازمان مالیاتی ما پنج‌هزار میلیارد تومان از حساب شرکت‌ها برداشت کرد، سه‌هزار میلیارد تومان دیگر نیز وصول کردیم و تا پایان سال هزار میلیارد تومان دیگر هم وصول خواهیم کرد. همه این موارد غیر از اقداماتی است که می‌خواهد نابرابری‌ها، بی‌خبری‌ها و عدم شفافیت‌ها را جبران کند؟» وزیر اقتصاد با اشاره به فساد چای گفت: «موضوع فساد چای از دولت قبل شروع شده بود و تا این دولت ادامه داشت. کجا کشف شد؟ در دولت. کجا عزل شد؟ دولت عزل کرد. در بسیاری از مواردی مردم روزانه در کوچه و بازار با فساد سروکار داشتند، نمی‌گویم الان نیست هنوز راه نرفته زیاد داریم. زمانی مردم هر روز برای گرفتن یک پروانه مشکل داشتند، اما دولت در مقابل دستگاه‌های اجرایی ایستاد و اول اصلاح را از خودش شروع کرد.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار