• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۶ - ۰۲:۱۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
امیر تتلو روز گذشته از مرز ترکیه به ایران بازگردانده شد؛

سلبریتیسم سیاه در مرز بازرگان

روز گذشته بالاخره پس از حواشی بسیار امیرحسین مقصودلو یا همان امیرتتلو از طریق مرز بازرگان، به ایران بازگردانده شد. برخی می‌گویند انتقال تتلو از مرز بازرگان نشان داد که مساله استرداد تتلو مطرح نبود.

سلبریتیسم سیاه در مرز بازرگان

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز: روز گذشته بالاخره پس از حواشی بسیار امیرحسین مقصودلو یا همان امیرتتلو از طریق مرز بازرگان، به ایران بازگردانده شد. برخی می‌گویند انتقال تتلو از مرز بازرگان نشان داد که مساله استرداد تتلو مطرح نبود. بلکه ترکیه او را به‌خاطر اقدامات غیرقانونی‌اش در این کشور و همچنین امضای برگه دیپورت از این کشور اخراج کرده است؛ چرا‌که در‌صورت استرداد، می‌بایست پلیس ایران متهم را در ترکیه تحویل می‌گرفت و از طریق فرودگاه امام خمینی به تهران منتقل می‌کرد. تتلو قرار بود ۲۸ اکتبر (۶ آبان) در شهر اوبرهاوزن آلمان کنسرت برگزار کند که در پی فشار برخی ایرانیان ساکن آلمان و اعتراض به این اجرا لغو شد. کنشگران ایرانی از مقام‌های شهر اوبرهاوزن درخواست کرده بودند به‌علت آنچه اظهارات «ضدحقوق بشری» و «ضدزن» این خواننده دانسته می‌شود، کنسرت او را لغو کنند. در طوماری الکترونیکی که علیه تتلو در شبکه‌های مجازی منتشر شده آمده است: «امیر تتلو در گذشته در برنامه‌ها و ترانه‌هایش اظهارات منافی کرامت انسانی نسبت به زنان ایرانی خصوصا زنانی که در ناآرامی‌های اخیر کشور فعال بودند؛ ایراد کرده و همچنین بارها به اقوام ایرانی توهین کرده است.» چند روز قبل نیز خود او تصویری از گذرنامه و بلیت استانبول به تهران منتشر و اعلام کرد که در راه بازگشت به ایران است. تتلو در سال‌های اخیر به‌دلیل کاراکتر حاشیه‌سازش، درگیر مسائل بسیاری بود.
اما تتلو از کجا به اینجا رسید و چه اتفاقی افتاد که امروز پلیس ترکیه به اتفاقات خانه‌اش ورود می‌کند و در‌نهایت او را از ترکیه اخراج و تحویل ایران می‌دهد؟ اوایل دهه 80، امیر مقصودلو یا همان امیر تتلو از چهره‌های مطرح رپ فارسی زیر‌زمینی بود. در کنار تعدادی دیگر از خواننده‌های رپ به‌عنوان نسل اول رپ فارسی به‌شمار می‌رفت. به‌دلیل نبوغ در خوانندگی و البته نویسندگی ترانه‌هایش؛ طرفداران خاص خودش را داشت. اوایل دهه 90 درصدد گرفتن مجوز از نهادهای فرهنگی، به‌دنبال گرفتن تایید و جلب مقبولیت از مسئولان فرهنگی؛ تتلو مسیری را پیش برد که باعث شد از نام، عشق به شهرت و هوادارانش سوءاستفاده شود.
تتلو برای جلب مقبولیت تا جایی پیشرفت که خود را ملزم می‌دانست تا هوادارانش را هدایت کند و از هوادارانش می‌خواست نماز بخوانند و حجاب را رعایت کنند. در آستانه جام‌جهانی، ترانه‌ای با عنوان«من هم یکی از اون یازده‌تام» برای تیم ملی خواند و همکاری با نهادهای همسوی با دولت تا جایی پیشرفت که با همکاری یکی از ارگان‌های فرهنگی مطرح کشور نیز ترانه‌ای برای انرژی هسته‌ای خواند. به برنامه‌های فرهنگی و دیدارهای سیاسی دعوت و از او به‌عنوان یک چهره انقلابی هم تقدیر می‌شد. از طرفی حتی باشگاه پرسپولیس نیز او را فراخواند و برای همکاری و بازی این چهره در تیم پرسپولیس هم اعلام رضایت کرد. تتلو در تمام این مسیر، ظرفیتی به نام هوادارانش را داشت و به‌هرحال می‌شد از راه‌هایی نیز از این ظرفیت استفاده شود؛ هر چند مقبولیتی صفر و صدی نزد تمام هوادارانش نداشت و برخی صرفا او را یک خواننده می‌دانستند و نه یک کنشگر سیاسی- اجتماعی؛ اما در طول این مدت، تتلو برای دیدارهای سیاسی دعوت ‌شد. از پرسپولیس تایید بازی گرفت و روی ناو جنگی خوانندگی کرد. ولی نتیجه تمام اینها چیزی نبود به‌جز سوءاستفاده سیاسی از نام خواننده جوانی که جمعیت قابل توجهی هوادار نوجوان داشت و برخی از همین نوجوانان منتظر بودند تا سلبریتی محبوب‌شان لب ‌تر کند و آنها مطیع بگویند چشم و امرش شود.
تتلو وقتی تمام راه‌ها را برای اخذ مجوز طی کرد و بعد به در بسته خورد، گزینه طغیان را در پیش گرفت. اواخر دهه 90 از همه‌جا ناامید به خارج از کشور رفت و نقطه سقوط او دقیقا وقتی آغاز شد که او پس از مهاجرت، طغیان را برای نادیده گرفته شدن انتخاب کرد. از آن زمان، خواندن آهنگ‌های مبتذل با محتواهایی منشوری آغاز شد. لایوهایی عجیب و کارهایی عجیب‌ و غریب‌تر از سر گرفته شد و تبدیل شد به نمادی از سخیف، غیراخلاقی و غیرعقلانی بودن یک انسان. در جایی ایستاد و هوادارانش را به کارهایی فراخواند که حتی به دور از شأن انسانیت بود. جایگاهی که امروز تتلو در آن ایستاده است، دقیقا پس‌زدن تمام اعتقادهایی است که اگر به آن عمل شود، فرد می‌تواند یک زندگی سالم و آرامی داشته باشد، اما خلاف جریان رودخانه رفت و همین امر یعنی طغیان. تتلو امروز به‌طور رسمی و علنی اعلام می‌کند که حرمسرا دارد و از دختران نوجوان برای روابط غیرمشروع فراخوان منتشر می‌کند، در میان انبوه فالوورانش به والدینش فحاشی می‌کند و از جایگاه والدین در خانواده ایرانی تقدس‌زدایی می‌کند، مواد مخدر استفاده می‌کند و دختران نوجوان را به خانه‌اش می‌کشاند تا همراه او مواد مصرف کنند و در این بین نیز باعث آزار و تعرض جنسی هم می‌شود. تمام اینها طغیان است. طغیان در برابر اخلاق، شرع و حتی زیست غریزی انسان‌هاست. تمام اینها اثر معکوس دیده شدن و بالا بردن فردی است که به دنبال جلب رضایت و گرفتن مجوز بود اما به‌یکباره پس زده شد. با این وجود ولی همچنان خیل عظیمی از نوجوانان درگیر این کاراکتر با تمام اوصاف خوب قبلی و بد فعلی او هستند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار