• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۶ - ۰۲:۰۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شخص اول اجرایی کشور پای صحبت‌های دانشجویان نشست؛

پای نقد رانت خودروسازان تا وعده مسکن به دانشگاه باز شد

دیدار تشکل‌های مختلف به بهانه روز دانشجو، دیگر جزئی از رسوم گرامیداشت این روز به شمار می‌رود. امسال نیز به رسم همیشه، رئیس‌جمهور با حضور در دانشگاه شهید بهشتی در جمع دانشجویان حاضر شد تا در کنار صحبت با آنها، مطالبات آنها را هم شنید.

پای نقد  رانت خودروسازان تا وعده مسکن به دانشگاه باز شد
رئیس جمهور: سر اژدهای هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: «قدرت علمی پیشران پیشرفت و توسعه در کشور است. توانمندی کشور با علم و دانش و فناوری دارای اهمیت است. آینده ایران و ایران آینده را علم و دانش و تخصص همراه با تعهد رقم می‌زند و دانشگاه متکلف این مسئولیت مهم است. دانشگاه تحول‌آفرین است. به جد معتقدیم دانشگاه اتاق فکر و اندیشه‌ورزی دولت است.»
رئیس‌جمهور تصریح کرد: «دشمن چون نقش دانشگاه را فهمیده بود تلاش کرد دانشگاه را به‌هم بریزد و کسب علم و معرفت را مختل کند. سال گذشته دیدید که دانشگاه هدف بود، اما باید صمیمانه از دانشجویان، اساتید و مدیران تشکر کنم که دشمن را ناکام گذاشتند و نگذاشتند به اهداف پلیدش برسد و او را ناامید کردند.»
او ادامه داد: «دانشجو فقط در روز دانشجو نباید مورد توجه قرار بگیرد، در طول سال باید مورد توجه باشد. دانشجویان قشری پیشتاز هستند که جامعه و نیاز آن را می‌شناسند و برای رفع نیاز جامعه آماده عرضه خود در حوزه‌های مختلف است. قطعا دانشجو در جایگاه روشنفکری باید ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند و شرایط جامعه را خوب درک کند و در زمان لازم مطالبه‌گری و حق‌خواهی کند و نسبت به اصلاح امور حساس باشد.»
رئیس‌جمهور به اقدامات دولت در حوزه مسکن اشاره و تصریح کرد: «در ابتدای دولت ۲۴۰ هزار مسکن مهر ناتمام وجود داشت، تا امروز ۱۰۷ هزار مسکن را تحویل متقاضیان دادیم و الباقی آن را هم تا اوایل سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم. امروز ۵۲ هزار هکتار زمین در سراسر کشور آماده برای واگذاری به متقاضیان داریم.» رئیسی گفت: «مسکن وعده دولت است. برخی در ده روز اول دولت می‌گفتند از وعده چهار میلیون مسکن چه‌خبر! درحالی‌که هنوز دولت تشکیل نشده بود. رشد مسکن در کشور در سال‌های ۹۸ و ۹۹ منفی ۱3و ۱5 درصد بود و امروز رشد منفی به رشد مثبت 3.2 درصد رسیده است. کمبود و نساختن مسکن در سنواتی که مغفول مانده بود باید جبران شود.» وی افزود: «دولت شجاعانه در این عرصه وارد شد، یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است.»
رئیس‌جمهور گفت: «زیاده‌خواهی، سوداگری و فساد موانع قابل‌توجهی پیش‌روی ماست. در دستگاه قضایی هم که بودم اعلام کردم افراد سوداگر در عرصه‌های مختلف به دنبال این هستند که با فساد جیب خود را پر کنند و این موضوع حتی در زمان جنگ هم وجود داشت.» وی افزود: «از روز اول در دولت اعلام کردیم که حتما سر اژدهای هفت‌سر فساد را قطع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد فساد در هیچ جایی از کشور لانه کند. هرجا که من فساد ببینم و دولتمردان ما در هر جایی از ادارات و سازمان‌ها فساد را ببینند موظف به برخورد با آن هستند.»
رئیسی با بیان اینکه به ‌پیمان‌های خود با مردم و دانشجویان پایبند و مقید هستیم، خاطر‌نشان کرد: «رفع موانع را دنبال می‌کنیم. جلوه‌های خوبی از پیشرفت کار را شاهد هستیم. رشد اقتصادی در کشور در ده سال گذشته چهار دهم‌درصد بوده است. در برخی سال‌ها هفت‌دهم درصد و برخی سال‌ها 1.5 درصد اما دولت سیزدهم در سال نخست فعالیت خود چهار درصد رشد اقتصادی داشته است و این رشد در سه ماهه اول ۱۴۰۲ به هفت درصد رسیده است. جمله معروف ما می‌توانیم شعار دولت است. آینده پیش‌رو‌ درخشان و امیدوار‌کننده است.»
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر به ضرورت جابه‌جایی یک مدیر برسیم، کوچک‌ترین تأملی نخواهیم کرد، خاطر‌نشان کرد: «هروقت به این موضوع برسیم که یک مدیری در جایی ضرورت دارد تغییر کند، بدانید کوچک‌ترین تأملی نخواهیم کرد و به سرعت او را جابه‌جا خواهیم کرد. این ادعا نیست که در این دو سال عمل کردیم در سطوح مختلف هر جا احساس کردیم کارآمدی او دچار آسیب شده او را جابه‌جا کردیم. این موضوع برخلاف دولت‌های پیشین است که می‌گفتند فلان مسئول جزء فلان حزب، گروه و... است یا فلان شخص او را سفارش کرده است.»

محمدمهدی احمدی، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: تعاون و مشارکت مردمی در حکومت‌داری باید در همه شئون اتفاق بیفتد.

مهدی زارع، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی: توقع ما از شما مردمی‌سازی حکمرانی در کشور است نه مردمی‌بازی!

سما عباسی، نماینده گروه‌های خیریه و جهادی دانشجویی: تعداد طرح‌های جامع غربالگری و بودجه‌های اختصاص‌یافته باید رشد کند!

علیرضا حکمت، دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی و نماینده دفتر تحکیم وحدت: برخی از روسای دانشگاه‌ها قصد هزینه دادن در مساله حجاب را ندارند.

سجاد مقدس، نماینده بسیج دانشجویی و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی: ما در تحقق عدالت در حوزه‌های مختلف اجتماعی ناکام مانده‌ایم!

علی رادمنش، نماینده و دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: چرا این جماعت پرادعا صندلی بهترین دانشگاه‌های ما را به پشتوانه پول تصاحب کنند؟

فاطمه پایداری  نماینده نخبگان و گروه‌های علمی: چرا با وجود طرح‌های نخبگان مهندسی، مافیای خودرو مردم را از داشتن محصول باکیفیت محروم می‌کنند؟

مطلب کامل را در صفحه 5 و 6 روزنامه بخوانید.

 

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار