• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۶ - ۰۰:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جنایات صهیونیست‌ها در غزه، نگرانی حامیان‌شان را نیز به دنبال داشته است؛

تل‌آویو در مسیر انزوا

واکنش‌های جهانی به جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در کرانه باختری و غزه، نه‌تنها تل‌آویو که حتی کشورهای غربی حامی این رژیم را نیز به‌طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی منزوی کرده است.

تل‌آویو در مسیر انزوا

فرهیختگان: واکنش‌های جهانی به جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در کرانه باختری و غزه، نه‌تنها تل‌آویو که حتی کشورهای غربی حامی این رژیم را نیز به‌طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی منزوی کرده است؛ این روندی است که از زمان جنگ اوکراین آغاز شده و اکنون سرعت آن افزایش یافته است. در‌حالی‌که ارتش رژیم‌صهیونیستی به نسل‌زدایی در غزه ادامه می‌دهد و نیروهای اشغالگر و شبه‌نظامیان شهرک‌نشین، پاک‌سازی قومی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس را با سرعت دنبال می‌کنند، مردم در سراسر جهان به خیابان‌ها آمده‌اند تا با تحت فشار قرار دادن دولت‌های خود، زمینه‌ساز اجرای آتش‌بس دائمی فوری، پایان محاصره غزه و پایان دادن به اشغالگری و آپارتاید اسرائیل شوند. حدود دوسوم فلسطینی‌های کشته‌شده در غزه زن و کودک هستند. تخمین زده می‌شود که 80 درصد از جمعیت این سرزمین در تهاجم اسرائیل که با هدف اعلام‌شده نابودی دائمی حماس آغاز شده است، آواره شده‌اند. کارشناسان معتقدند کشتار عمدی مردم فلسطین توسط اسرائیل به بهانه «دفاع از خود» نه‌تنها امنیت آن را افزایش نمی‌دهد یا آینده‌اش را تضمین نمی‌کند بلکه باعث ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی بیشتر، انزوای بیشتر اسرائیل و تضعیف شانس آن برای بقای بلندمدت در منطقه‌ای عمدتا متخاصم خواهد شد. جنایت وحشیانه رژیم‌صهیونیستی در غزه، برای آمریکا به‌عنوان اصلی‌ترین حامی این رژیم نیز کم‌هزینه نبوده است. از زمان آغاز درگیری اسرائیل و فلسطین، «محور مقاومت» در جبهه‌های متعدد در سراسر خاورمیانه علیه اسرائیل و ایالات‌متحده بسیج شده است. این محور تقریبا 260 حمله به اهداف اسرائیل و اهداف مرتبط با اسرائیل و بیش از 80 حمله علیه اهداف ایالات‌متحده و اهداف مرتبط با ایالات‌متحده انجام داده است. یکی از نگرانی‌ها در آمریکا توسعه جنگ و هدف قرار گرفتن منافع ایالات‌متحده در منطقه است. از همین رو نیز با وجود نیاز بنیامین نتانیاهو به تداوم جنایت در غزه برای کسب پیروزی و در امان ماندن از سقوط حتمی دولت، غربی‌ها تلاش می‌کنند با توصیه‌های دوستانه و گاهی تهدید‌آمیز به تل‌آویو، از کشتار وسیع غیرنظامیان جلوگیری کنند. به‌عنوان نمونه چارلز میشل، رئیس شورای اروپا به اسرائیل هشدار داد که اگر نقض قوانین بین‌المللی در نوار غزه را متوقف نکند، در خطر انزوا از جامعه بین‌المللی است. شاید همین نگرانی باعث شده تا فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن که یکی از حامیان رژیم‌صهیونیستی است در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به او درباره تعداد غیرنظامیان کشته‌شده در غزه هشدار دهد. کیشیدا در جریان سفر به دبی برای اجلاس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (COP28) نیز از سران خاورمیانه خواست برای آرام کردن اوضاع در نوار غزه در بحبوحه جنگ رژیم‌صهیونیستی با مردم فلسطین همکاری کنند.
در دو ماه گذشته بخشی از انزوایی که غربی‌ها نگران آن هستند، رقم خورده است. تا به امروز ترکیه، چاد، اردن، بولیوی، شیلی، بحرین، هندوراس، کلمبیا و آفریقای جنوبی دیپلمات‌های خود را در اعتراض به تعداد زیاد کشته‌ها و میزان ویرانی‌های ناشی از بمباران اسرائیل، از اسرائیل فراخواندند و برخی نیز دیپلمات‌های این رژیم را از کشورهایشان اخراج کرده‌اند. برخی دیگر نیز همچون آفریقای جنوبی به‌صورت رسمی روابط دیپلماتیک با رژیم‌صهیونیستی تا توقف کامل جنگ علیه غزه را قطع کرد. بولیوی از دیگر کشورهایی است که روابطش با اسرائیل را قطع کرد. شیلی و کلمبیا نیز سفرای خود را از تل‌آویو احضار کرده و اعلام کردند «از برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس حمایت می‌کنند.» رئیس‌جمهور کشور کلمبیا دلیل قطع روابط خود با اسرائیل گفت «کلمبیا از نسل‌کشی حمایت نمی‌کند» دولت لیبی یک گام فراتر رفت و سفرای کشورهای انگلیس، آمریکا، فرانسه و ایتالیا را به دلیل موضع دولت‌هایشان در قبال وضعیت غزه و حمایت آنها از جنایات رژیم‌صهیونیستی از طرابلس اخراج کرد.
دلایل تشدید‌کننده انزوای خاص رژیم
به‌طور خلاصه عواملی که موجب افزایش عمق انزوای رژیم در جهان و حتی در میان دولت‌های همسو با تل‌آویو شده‌ است، به شرح ذیل است:
1. با وقوع جنگ طوفان الاقصی و جنایت رژیم علیه ساکنان غزه و کرانه باختری، کشورهای عربی و اسلامی تحت فشار افکار عمومی خود قرار گرفته و از سوی دیگر در آستانه جنگ قرار گرفته‌اند. تشدید اوضاع بر سر فلسطین اشغالی و احتمال درگرفتن یک جنگ منطقه‌ای نشان داد آمریکا حاضر است متحدان منطقه‌ای خود را برای حمایت از رژیم در معرض خطر قرار دهد. واشنگتن در این مسیر به انتقال سلاح و تدارکات از خاک کشورهای اسلامی به فلسطین اشغالی پرداخت و از امکانات آنها در حوزه پدافند هوایی برای دفاع از حریم هوایی رژیم بهره گرفت. این روند باعث شد تا کشورهایی که در فرآیند عادی‌سازی روابط با رژیم قرار داشتند، هرچند برای برهه‌ای کوتاه خود را از آن خارج کنند.
2. کشورهای چین و روسیه از مدت‌ها قبل روابط قابل‌توجهی با رژیم داشته‌اند اما این روابط با فرازونشیب‌هایی همراه شده است. روند تغییرات قدرت در جهان غرب را رودروی دیگر قطب‌های قدرت قرار داده و حضور رژیم در بلوک غرب برای تل‌آویو خطرساز شده است. مسکو که پیش از جنگ به دلیل جهت‌گیری صهیونیست‌ها به نفع اوکراین در جریان جنگ با روسیه دفتر آژانس بین‌المللی یهود را در این کشور تعطیل کرده بود، در طول طوفان الاقصی نیز کوشیده به نفع تل‌آویو موضع‌گیری نداشته باشد. چین نیز تقریبا این رویه را تکرار کرده است. این دو کشور تقریبا مواضعی همسو با کشورهای اسلامی و عربی اتخاذ کرده‌اند که نشان‌دهنده تلاش آنها برای هماهنگ نشان دادن‌شان با جهان علیه رژیم و جبهه غرب است.
3. جنایات رژیم افکار عمومی غرب را بر علیه تل‌آویو شورانده و این پدیده با تاثیر بر احزاب وارد ساختارهای دولتی شده است. این پدیده حتی روی دولت جو بایدن به‌عنوان بزرگ‌ترین متحد رژیم در جهان نیز اثرگذار بوده است.
4. «راهکار 2دولتی» امروز در جهان مورد تاکید مجددا و سنگین‌تر قرار گرفته است که این موضوع مورد مخالفت همه جریانات رژیم قرار دارد. تشدید فشارها برای راهکار 2دولتی و رویگردانی تل‌آویو از آن، موجب انزوای رژیم می‌شود.
5. شکاف‌ها میان یهودیان ضدصهیونیسم و صهیونیست‌های ضدنتانیاهو باعث شد وجهه رژیم در جهان کاهش یابد. صهیونیست‌ها درحالی‌که در میان خود درگیری‌های سنگینی دارند نمی‌توانند انتظار داشته باشد مورد احترام جامعه جهانی باشند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار