• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۵ - ۰۲:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
استقلال خوزستان، تیمی فقط برای یک نیمه؛

پورموسوی: سقوط نمی‌کنیم، هدف ما بقاست

شانس به استقلال خوزستان رو کرده است. آنها پس از ۱۱ هفته ناکامی در هفته دوازدهم می‌توانند مقابل نساجی شانس برنده شدن داشته باشند، چرا‌که تیم مهدی رحمتی نیز درست مثل تیم استقلال خوزستان علی‌رغم تلاش برای برنده شدن در کسب نتیجه ناکام است.

پورموسوی: سقوط نمی‌کنیم، هدف ما بقاست

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: شانس به استقلال خوزستان رو کرده است. آنها پس از ۱۱ هفته ناکامی در هفته دوازدهم می‌توانند مقابل نساجی شانس برنده شدن داشته باشند، چرا‌که تیم مهدی رحمتی نیز درست مثل تیم استقلال خوزستان علی‌رغم تلاش برای برنده شدن در کسب نتیجه ناکام است.
شرایط برای استقلال خوزستان در بازگشت دوباره به لیگ برتر ایران‌ سخت می‌گذرد، چرا‌که تنها تیم بدون برد لیگ بیست‌وسوم محسوب می‌شوند. آنها بعد از شش شکست پیاپی‌ در سه بازی اخیرشان شکست‌ نخوردند و سه امتیاز به‌دست آوردند، اما سپاهان که محکوم به برد بود باز هم مانع روند رو به رشد این حریف خوزستانی شد. شاگردان سیروس پورموسوی بعد از متوقف‌کردن سه حریف لیگ‌برتری امیدوار بودند که بتوانند شگفتی‌ خلق کرده و برابر سپاهان هم امتیاز کسب کنند تا رفته‌رفته از قعر جدول فاصله گیرند، اما اصفهان جای بلندپروازی آنها نبود.

این نتایج برازنده تو نیست
تیم استقلال خوزستان از ۱۱ بازی که به طور مرتب برگزار کرده تاکنون حتی یک پیروزی هم به دست نیاورده است. آنها هفت شکست در کارنامه خود ثبت کردند و تنها با چهار مساوی قعرنشین رقابت‌های لیگ برتر هستند. البته عملکرد استقلال خوزستان را نباید با نتایج و جدول قضاوت کرد. عملکرد این تیم مقابل حریفان مخصوصا رقبای سرسخت و قدرتمند به مراتب قابل تحسین است و شاید اگر چشم‌مان را روی نتیجه ببندیم هرگز باور نمی‌کنیم‌ این تیم قعرنشین رقابت‌های لیگ برتر باشد. آنها حتی بسیاری از گل‌های خود را در دقایق پایانی دریافت کرده و در حالی که در یک قدمی کسب امتیاز بودند شکست را پذیرفتتند. این تیم در بازی با تراکتور، ذوب‌آهن و حتی سپاهان، پس از پایان ۹۰ دقیقه و در وقت‌های اضافه گل دریافت کرد.
سیروس پورموسوی، سرمربی استقلال خوزستان خود به خوبی از ضعف‌های تیمش با‌خبر است. وی در مورد نتایج تیمش به «فرهیختگان» گفت: «ما به خوبی از نتایج تیم‌مان باخبریم. می‌دانیم با توجه به عملکردی که در رقابت‌ها داشتیم باید نتایج بهتری می‌گرفتیم. گاها اشتباهات فردی مانع از موفقیت ما شد ولی واقعیت این است که با توجه به عملکردی که از بازیکنانم می‌بینم امیدوارم از شرایط فعلی خارج شده و خود را بالا بکشیم. تیم ما به یک برد احتیاج دارد تا بحران را پشت سر بگذارد. ما قبل از شروع فصل طی مذاکراتی که در باشگاه داشتیم بقا در لیگ برتر را هدف‌گذاری کرده و قصد داریم سهمیه‌مان را حفظ کنیم. به همین دلیل برای حفظ این سهمیه و بقا در لیگ برتر تلاش خواهیم کرد. استقلال خوزستان نگران امتیازات از‌دست‌رفته نیست و برای بهتر شدن اوضاع و کسب و جبران این امتیازات تلاش می‌کند. برخلاف آنچه خیلی‌ها فکر می‌کنند تعطیلات لیگ به نفع تیم ما نیست. این وقفه‌ها ما را از روند مسابقات خارج می‌کند و فقط بازیکنان مصدوم روی دست‌مان می‌گذرد. امیدوارم از این پس شرایط بهتر شده و هم ما نتیجه بگیریم و هم لیگ بهتر برگزار شود.»
نیمه‌دوم‌های زجرآور
شاید باور نکنید اما اگر رقابت‌های تیم استقلال خوزستان را به دو نیمه اول و دوم تقسیم کنیم شاید این تیم به واسطه نتایجی که در نیمه اول به دست می‌آورد جایگاه به مراتب بهتر و بالاتری داشت، چرا‌که‌ اگر قرار بود فقط نتایج آنها در نیمه‌های نخست در طول فصل جدید محاسبه شود، آنها اکنون با ۱۶ امتیاز در نیمه بالای جدول بودند! باور‌کردنی نیست اما استقلال خوزستان یکی از تیم‌های بدون باخت در نیمه‌های اول است؛ آنها در شش مسابقه با نتیجه بدون گل در پایان نیمه نخست به رختکن رفته‌اند که معادل شش امتیاز است.
در ادامه شرایط جالب‌تر هم می‌شود. تیم سیروس پورموسوی، در بازی مقابل صنعت‌نفت، گل‌گهر و ملوان در نیمه نخست با بردی یک‌گله کار خود را به پایان می‌برد و اگر می‌توانست این شرایط را حفظ کند ۹ امتیاز به حساب خود واریز می‌کرد. اما عدم توانایی در حفظ نتیجه‌ باعث شده شاگردان پورموسوی علی‌رغم همه توانایی‌هایی که دارند در انتهای جدول به همان چهار امتیاز بسنده کنند. البته این بهانه خوبی نیست تا سیروس پورموسوی به تیم خود ببالد، چرا‌که همان اندازه که استقلال خوزستان در نیمه اول تیم خوب و توانمندی نشان می‌دهد در نیمه دوم تیمی ضعیف و شکننده است. در واقع این تیم باید ضعف‌های خود را در نیمه‌دوم‌ها جستجو کند. اگر سیروس پورموسوی و همکارانش بتوانند مشکل بزرگ این تیم در نیمه دوم را از بین ببرند چه‌بسا در ادامه رقابت‌ها نه‌تنها خود را از جدول جدا کرده بلکه شاید بتوانند به عنوان مدعی پا به پای رقبای بالای جدول برای کسب امتیاز تلاش کنند. مشکل استقلال خوزستان در نیمه دوم یا همان نیمه مربیان است، جایی که باید توسط کادر فنی اصلاح شود.
سرمربی استقلال خوزستان خود به این نکته واقف است و این‌گونه به ما جواب می‌دهد‌: «این مشکل به آماده‌سازی ابتدای فصل مربوط است. در حالی‌که تیم‌ها در حال یارگیری بوده و تمرینات بدنسازی را انجام می‌دادند ما در کش و قوس ماندن و رفتن بودیم. باشگاه به دلیل برخی مشکلات رها شده بود و برای اینکه به ثبات برسیم و مدیران جدید در خصوص فعالیت در لیگ برتر تصمیم بگیرند و برنامه‌ریزی کنند زمان تا حدودی از دست رفت. بسیاری از بازیکنان جدا شدند و خیلی‌ها که با آنها مذاکره کرده بودیم حاضر به عقد قرارداد با ما نبودند. همه اینها در عملکرد تیم ما در طول مسابقات و این 11 هفته تاثیر گذاشت. ضمن اینکه نمی‌توانیم منکر اشتباهات داوری باشیم. بسیاری از نتایج ما از تصمیمات داوران تاثیر گرفت. امیدوارم هرچه زودتر با ورود VAR به فوتبال ایران این مشکلات حل شود.»

سقوط هرگز
اگر سیروس پورموسوی بتواند تیمش را از بحران موجود خارج کرده و آنها در حفظ نتیجه‌ بکوشند شاید سقوط نکنند اما اگر نتواند این مشکل را برطرف کند همان‌طور که تاکنون فقط ۱۲ امتیاز در نیمه دوم از دست داده است در ادامه نیز با همین روند سقوط خواهد کرد. استقلال خوزستان به عنوان تیمی که سابقه فتح جام قهرمانی لیگ برتر را دارد، در فصل جاری به همراه شمس‌آذر به لیگ برتر صعود کرد. جالب اینکه شمس‌آذر با وجود کسر امتیاز از سوی کمیته انضباطی جایگاهی به مراتب بهتر از استقلال خوزستان دارد. توقع نمی‌رفت سیروس پورموسوی با توجه به عملکرد خوبی که از خود نشان می‌دهد در کسب نتیجه ضعیف باشد اما ادامه این روند می‌تواند منجر به بازگشت آنها به لیگ یک شود و از سهمیه خوزستان در لیگ برتر بکاهد.
این مربی در مورد خطر سقوط که تیمش را به شدت تهدید می‌کند، به ما گفت: «حدود سه هفته از روزهای طلایی قبل از شروع فصل را به دلیل مشکلاتی که درون باشگاه وجود داشت به راحتی از دست دادیم. در آن مقطع برای اینکه تیم بیشتر از این صدمه نبیند تصمیم به جدایی گرفتم و از باشگاه خواستم تا با استعفای من موافقت کند، اما آنها می‌خواستند که من بمانم. تا این لحظه هم از من حمایت کرده‌اند اما نمی‌دانم تا چه زمانی پای حرف‌شان می‌مانند. به خوبی می‌دانم که تیم‌مان شرایط سختی دارد ولی به این تیم خوشبینم، چرا‌که می‌دانم با عملکرد خوبی که داریم، موانع را رفع کرده و از انتهای جدول جدا می‌شویم. به سقوط فکر نمی‌کنیم و هدف‌مان همان‌طور که از ابتدای فصل تعیین شد، بقا در لیگ برتر است. می‌دانیم برای رفع این مشکل باید تیم را تقویت کنیم. این موضوع را به باشگاه گفتم و آنها هم قول همکاری دادند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار