• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۵ - ۰۰:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگهداری سگ ماهانه 10 میلیون تومان پای شما آب می‌خورد؛

هزینه بالای سگ‌گردانی

اگر دقت کنید، دیگر کمتر صدای خنده و شادی کودکان از پارک‌ها‌‌ به گوش می‌رسد. کمتر کسی است که دیگر در خیابان‌ها فرزندش را در آغوش گرفته و قدم بزند. صدایی که این روزها از دل پارک‌ها‌‌ بلند می‌شود، صدای پارس سگ‌هاست و آنچه که جای فرزند و کودک را در آغوش زنان و مردان گرفته، توله‌سگ‌ها هستند.

هزینه بالای سگ‌گردانی

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز: اگر دقت کنید، دیگر کمتر صدای خنده و شادی کودکان از پارک‌ها‌‌ به گوش می‌رسد. کمتر کسی است که دیگر در خیابان‌ها فرزندش را در آغوش گرفته و قدم بزند. صدایی که این روزها از دل پارک‌ها‌‌ بلند می‌شود، صدای پارس سگ‌هاست و آنچه که جای فرزند و کودک را در آغوش زنان و مردان گرفته، توله‌سگ‌ها هستند.
چند سالی می‌شود که سگ‌پروری در کشورمان نسبت به قبل زیاد شده و خانواده‌ها یا افراد به بهانه‌های مختلف به سراغ نگهداری سگ می‌روند. این رویه در دل جامعه ما تا جایی پیش رفته است که به دنبال نگهداری از سگ، امروز اقتصاد مرتبط با این مساله نیز به وجود آمده است.
در جامعه‌مان حالا دیگر سگ‌ها آرایشگاه دارند، آتلیه مخصوص به خودشان را دارند و از همه مهم‌تر که در کلانشهرها به خصوص در تهران به وضوح بیشتر شدن پت‌شاپ‌ها را می‌بینیم. همچنین بیمارستان‌های خصوصی دامپزشکی و بیشتر شدن کلینیک‌های دامپزشکی حیوانات خانگی در چند سال اخیر در کلانشهرهایی مانند تهران، یک جنبه دیگر مرتبط با سگ‌پروری است. ما در ماجرای نگهداری از سگ و اقتصاد آن حتی آمار و ارقام عجیب واردات و قاچاق لوازم نگهداری از سگ را هم می‌بینیم. البته این تمام ماجرا نیست و حتی شغل‌های عجیبی مانند مربی سگ هم به وجود آمده است که تربیت سگ و اهلی کردن آن را به عهده دارد. مکان‌هایی مانند مهد سگ هم عموما در مناطق شمال و متمول تهران برپا شده‌اند که وظیفه‌شان نگهداری از سگ در ساعات خاصی از روز است.

قیمت هر کوتاهی مو 800 هزار تومان
تنها کافی است که کلید‌واژه آرایشگاه سگ را سرچ کنید تا انبوهی از پیشنهادها برای انجام کوتاهی موی سگ را ببینید. در هر کجای تهران، از شرق تا غرب گرفته، انواع آرایشگاه‌ها بسته به نژاد، وزن و سن سگ، نرخی را برای کوتاهی موی سگ ارائه می‌دهند. برای پیگیری این مورد، با یک آرایشگاه سگ واقع در غرب تهران تماس گرفتیم. نژاد سگ را ژرمن عنوان کردیم و در نهایت اپراتور پشت تلفن گفت که قیمت کوتاهی موی یک سگ‌ هشت‌ماهه ژرمن 800 الی 900 هزار تومان است.
البته در این بین، وب‌سایت‌هایی برای پیدا کردن و پیشنهاد بهترین آرایشگر و کلینیک آرایشی هم در اینترنت بالا آمده است که در صورت پیگیر نشدن امر، با یک پیامک موضوع را برای شما یادآوری می‌کند که به صفحه پیگیری سفارش‌ها رجوع کنید.

نگهداری سگ ماهانه 10 میلیون تومان پای شما آب می‌خورد
برای ورود به ابعاد مساله نگهداری سگ، ابتدا باید روشن کنیم که سگ‌ها را یا به سرپرستی می‌گیرند و یا توله آن را خریداری می‌کنند. قیمت هر توله نیز بستگی به نژادش دارد. اما قیمت سگ‌های نژاددار از پنج میلیون تومان شروع می‌شود و تا 150 میلیون تومان هم می‌رسد. وقتی توله خریداری می‌شود، در همان ابتدا نیاز به لوازم مخصوص به خودش دارد. 50 درصد این لوازم تولید داخل هستند اما مهم‌ترین نکته در این باره، این است که اکثر محصولات خارجی این صنف، یعنی لوازم پت، تمام‌شان قاچاق هستند، چراکه واردات لوازم مرتبط با پت ممنوع است؛ اما با این وجود خیلی از مغازه‌ها را می‌بینیم که لوازم خارجی مرتبط با پت دارند و به راحتی هم به فروش می‌رسانند. مثال عینی آن هم پت‌شاپ‌های اسکندری شمالی در تهران. هر کسی می‌تواند برود و ببیند که چگونه راحت و بدون هیچ دردسر و محدودیتی، پت‌شاپ‌های اسکندری شمالی لوازم خارجی و قاچاق مرتبط با پت‌ها را به فروش می‌رسانند.
در هرصورت آن‌گونه که پیداست و از خود افرادی که سگ نگه می‌دارند پرس‌و‌جو کرده‌ایم، هزینه لوازم اولیه یک توله سگ رقمی بین 10 الی 15 میلیون تومان است و خارجی و ایرانی بودن لوازم هم تفاوتی در رقم ندارد. مساله دیگر تربیت سگ برای نگهداری است که میانگین آن 7 الی 8 میلیون تومان برای دوره مقدماتی توله‌سگ است. پس از انجام این هزینه‌ها‌ هزینه‌های نگهداری به سمت خرج روتین و روزمره نگهداری می‌رود. مثلا هزینه غذای خشک. یک کیلو غذای خشک ایرانی قیمتی حدود 100 هزار تومان است. غذای خشک خارجی نیز که ارزان‌ترینش ساخت کشور ترکیه است از کیلویی 300 هزار تومان شروع می‌شود و برندهای فرانسوی و آمریکایی هر کیلویشان رقمی 800 الی 900 هزار تومان است. معمولا هم افراد، غذای خشک وارداتی و قاچاق برای سگ‌هایشان استفاده می‌کنند و کمتر غذای ایرانی خریداری می‌شود، چرا‌که این شایعه میان صاحبان سگ و البته دامپزشکان وجود دارد که غذای خشک ایرانی، منجر به بیماری روده و هزینه مضاعف خواهد شد.
یکی دیگر از لوازم روتین، پدهای دستشویی سگ‌هاست. این پدها ایرانی است و هر بسته پنج‌عددی 110 هزار تومان است. هر سگ توله نیز روزانه دو پد استفاده می‌کند. پس از اینکه سگ به سن هشت‌ماهگی برسد، آن زمان دقیقا زمان عقیم کردن آن است. عقیم کردن سگ در تهران هزینه‌ای حدود دو الی چهار میلیون تومان است.
در سن تولگی، توله‌سگ در معرض بیماری پاروا قرار دارد و مرتبط به سیستم گوارش است. اگر یک توله در سن کم مبتلا به این بیماری شود، بین چهار تا هفت میلیون هزینه درمان این توله‌سگ است. هزینه واکسیناسیون نیز در این بین، هزینه‌ای جداگانه است. از دو‌ماهگی یک توله در سه نوبت باید واکسن دریافت کند و هر نوبت آن میانگین 400 هزار تومان است. البته این امر نیز بستگی به کلینیک دارد که در هر منطقه تهران، چه رقمی برای واکسیناسیون دریافت می‌کنند.
پس از انجام واکسیناسیون، توله‌سگ وارد آموزش می‌شود. در این بین هم هزینه‌های روتینی مانند هزینه غذا، پد، غذاهای تشویقی و چکاب وجود دارد. هزینه چکاب بدون درمان نیز در تهران میانگین 200 هزار تومان است.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار