• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۴ - ۰۲:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
منشا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مهاجم پرسپولیس نباید دنبال تفریح باشد

پرسپولیس برای اینکه بتواند خود را در جمع 8 تیم برتر منطقه غرب آسیا ببیند امروز نیاز دارد که یک روز رویایی دیگر را در مقابل الدحیل رقم بزند.

مهاجم پرسپولیس نباید دنبال تفریح باشد

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: خیلی از تماشاگران پرسپولیس وقتی نام گادوین منشا به گوش‌شان می‌خورد یاد و خاطره بازی تیم محبوب‌شان با الدحیل در تهران که با کامبک رویایی تیم برانکو همراه بود، زنده می‌شود. همان دیداری که پرسپولیس در نیمه اول یک گل دریافت کرد و برای اینکه بتواند راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شود نیاز داشت که در نیمه‌دوم سه گل بزند که این اتفاق رخ داد و منشا به زیبایی گل سوم سرخپوشان را به‌ثمر رساند.
پرسپولیس برای اینکه بتواند خود را در جمع 8 تیم برتر منطقه غرب آسیا ببیند امروز نیاز دارد که یک روز رویایی دیگر را در مقابل الدحیل رقم بزند. قدر مسلم هم شرایط امروز پرسپولیس از لحاظ مهره قابل قیاس با آن موقع نیست و هم الدحیل قدرت آن زمان را ندارد. در چنین شرایطی انتظار هواداران پرسپولیس شکست دوباره الدحیل در ورزشگاه آزادی و گرفتن جشن صعود در این ورزشگاه است. اما با توجه به بازی رویارویی دوباره پرسپولیس و الدحیل در تهران و همچنین نزدیکی بازی فولاد با استقلال بد ندیدیم گفت‌وگویی با گادوین منشا داشته باشیم. او که فارسی را خیلی خوب حرف می‌زند به سوالات «فرهیختگان» این‌گونه پاسخ داد.

گادوین حتما می‌دانی که پرسپولیس و الدحیل بار دیگر در ورزشگاه آزادی با هم مصاف خواهند کرد و تیم سابقت حتما باید برنده این بازی باشد.
بله، امیدوارم امروز یک روز خوب برای پرسپولیس و هوادارانش باشد؛ چراکه آنها واقعا مستحق صعود به مرحله بعد هستند و فکر کنم این را در بازی با النصر در هفته گذشته نشان دادند. به‌نظرم پرسپولیس می‌توانست در بازی قبل النصر را شکست دهد اما مهاجمی نداشت که کار را تمام کند و فکر کنم مشکل امروز آنها هم همین مساله باشد. البته آنها بازیکنان خوب زیادی در خط هافبک و حتی دفاع دارند که می‌توانند گلزنی کنند.

تو هم فکر می‌کنی مشکل پرسپولیس گلزنی است؟
صدر‌در‌صد. پرسپولیس فصل پیش مهاجمان بهتری داشت. آنها برای این فصل یک مهاجم از اروپا آورده‌اند که واقعا بازیکن خوبی نیست. وقتی تیمی مثل پرسپولیس بازیکنی از خارج می‌آورد او باید گل بزند نه اینکه برای تفریح به این تیم آمده باشد. در پرسپولیس هر بازیکنی نمی‌تواند در خط حمله بازی کند و باید بازیکنان با‌کیفیتی جذب این تیم در خط حمله شوند.

آیا این پرسپولیس می‌تواند با رقبایی چون النصر، الهلال، الاتحاد و... راهی فینال آسیا شود؟
چراکه نه. این تیم‌هایی که اسم بردید بازیکنان خیلی خوبی در سطح دنیا جذب کرده‌اند اما برای قهرمان شدن فقط بازیکن خوب داشتن کافی نیست و تیم بودن خیلی مهم‌تر است. پرسپولیس بازیکنان خیلی خوبی در پست‌های مختلف دارد و اگر بتواند حداقل یک مهاجم خوب جذب کند مطمئن باشید قدرت رفتن دوباره به فینال را دارد. به این خاطر که از لحاظ قدرت تیمی و هماهنگی شرایط پرسپولیس خیلی خوب است و بازیکنانش چند سال است که در این تیم کنار هم بازی می‌کنند.

صحبت‌هایت نشان می‌دهد پرسپولیس را خیلی خوب می‌شناسی؟
من بهترین دوران فوتبالم را در پرسپولیس سپری کردم و دوستان خوب زیادی در آنجا دارم. تفاوت آنجا را با جاهای دیگر می‌دانم و مطمئن هستم اگر بازیکنانش متحد باشند توان هر کاری را دارند.

کاری که شما آن زمان انجام دادید و با کمترین مهره راهی فینال آسیا شدید!
آن سال هیچ‌وقت تکرار نخواهد شد. ما در آن سال با قلبمان بازی می‌کردیم نه پاهای‌مان. یادم هست در تمرینات هم بعضی وقت‌ها بازیکن کم می‌آوردیم و از تیم جوانان باشگاه بازیکن به تمرینات می‌آمد. با این حال هیچ وقت به کمبودهای‌مان فکر نمی‌کردیم، بلکه روی داشته‌های‌مان تمرکز داشتیم. یادم هست وقتی قرار شد با الدحیل بازی کنیم هیچ کسی شانسی برای ما برای صعود قائل نبود، چون آنها شرایط خیلی خوبی داشتند و ما با کمبود بازیکن مواجه بودیم. اما همان‌طور که گفتم ما با قلبمان بازی کردیم و توانستیم تا فینال پیش برویم.

در بین دو نیمه بازی پرسپولیس و الدحیل چه اتفاقی در رختکن افتاد که در نیمه‌دوم متحول شدید؟
راستش را بخواهید وقتی در نیمه‌اول گل خوردیم دیگر شانسی برای خودمان برای صعود قائل نبودیم و خیلی ناامید به رختکن آمدیم. در رختکن حتی برانکو هم شانسی برای صعودمان قائل نبود از این جهت که واقعا دست مربی خالی بود و آنها تیم خیلی آماده و پرمهره‌ای بودند. در آن لحظه سیدجلال بازیکنان را جمع کرد و گفت: «هواداران زیادی امروز به ورزشگاه آمدند تا جشن صعود بگیرند. آنها شرایط ما را خیلی خوب درک می‌کنند اما اگر قرار است صعود نکنیم حداقل نباید بازی را ببازیم تا بعد از مسابقه بتوانیم سرمان را مقابل تماشاگران بالا بگیریم. اگر قرار به مردن باشد باید ایستاده بمیریم. به زمین بروید و با تمام وجودتان و قلب خود بازی کنید تا سربلند از مسابقات کنار برویم.» صحبت‌های سیدجلال همه ما را تکان داد و با یک روحیه خیلی خوب به زمین آمدیم. وقتی توسط سیدجلال به گل رسیدیم گفتیم چرا گل دوم را به ثمر نرسانیم. بعد از اینکه بازی 2 بر یک شد دیگر توان بچه‌ها خالی شده بود. شاید خیلی خوش‌شانس بودم که بیرانوند آن توپ را به آن شکل برای من فرستاد و مدافع حریف هم نتوانست توپ را دفع کند. در آن لحظه خیلی خسته بودم اما حس اینکه می‌توانیم با این گل کامبک بزنیم باعث شد انرژی دوباره بگیرم و با دریبل دروازه‌بان گل بزنم. آن گل بهترین و مهم‌ترین گل زندگی‌ام بود. یادم هست دوستان و خانواده‌ام از نیجریه زنگ زدند و خیلی خوشحال بودند که پرسپولیس با گل من صعود کرده است! امیدوارم هواداران پرسپولیس امروز هم خوشحال ورزشگاه را ترک کنند. آنها باید بدانند که تا آخرین لحظه باید حامی تیم باشند و امیدشان را هیچ وقت از دست ندهند.

هفته آینده باید به مصاف استقلال بروید، شرایط فولاد چطور است؟
بله، بازی خیلی سختی با استقلال داریم. آنها تیم خوبی هستند و در صدر جدول قرار دارند. خیلی مهم است که بتوانیم این بازی را ببریم و اگر این اتفاق رخ دهد شرایط ما خیلی بهتر خواهد شد. برد در چنین مسابقاتی می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند.

اما فولاد در این فصل خیلی حاشیه دارد!
بله، متاسفانه حاشیه اطراف تیم زیاد است. من فقط چند‌ماه است که به فولاد آمده‌ام و اتفاقات عجیب زیادی را دیده‌ام. نمی‌خواهم در مورد این مسائل صحبت کنم چون الان زمانی است که باید به‌هم کمک کنیم تا با آرامش به مصاف استقلال برویم.

این روزها تماشاگران فولاد هم از شرایط تیم‌شان راضی نیستند.
بله، متاسفانه از ابتدای فصل تماشاگران از شرایط ناراضی بودند. آنها یک روز تیم را تشویق می‌کنند اما تا یک باخت می‌آوریم اعتراض می‌کنند. این خوب نیست و من انتظارم از تماشاگران این است که همیشه حامی تیم باشند. ممکن است یک بازیکن در سطحی نباشد که آنها دوست دارند اما نباید به او خیلی شدید اعتراض کنند. در این صورت نه‌فقط بازیکن بلکه تیم ضربه می‌خورد. سرمربی زمانی آمد که تیم شکل گرفته بود و نمی‌توانست بازیکنی کم یا اضافه کند. او حتما بهتر از همه ما تشخیص می‌دهد که چه نفراتی به کارش می‌آیند و چه بازیکنی در تاکتیک تیم موثر نیستند و باید تا نیم‌فصل به سرمربی فرصت داد تا تیمش را تقویت کند. به این خاطر از تماشاگران می‌خواهم تا نیم‌فصل حامی تیم باشند و کمک کنند که به آرامش برسیم. اگر آرامش نداشته باشیم نمی‌توانیم خوب بازی کنیم. الان بازی با استقلال را در پیش داریم و برای این بازی بیشتر از هر چیز باید آرامش و تمرکز داشته باشیم. در جریان بازی هم امیدوارم تماشاگران از ابتدا تا انتها حامی تیم باشند و تحت تاثیر اتفاقات بازی قرار نگیرند. تماشاگران به‌همراه ما در قالب یک تیم هستیم و مهم است که همیشه کنار هم باشیم نه مقابل هم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار