• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۴ - ۰۲:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
همه دلایل پرخاشگری‌های دوباره سرمربی مس؛

بازگشت ساکت به روزهای پرهیاهو

الهامی نه آن تمرکز و صلابت سال‌های قبل را دارد و نه نتایج خوبی می‌گیرد. این مربی کاملا تغییر کرده اما تغییراتش دلایلی دارد که روی عملکرد و رفتارش تاثیر گذاشته است.

بازگشت ساکت به روزهای پرهیاهو

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: تصورات از ساکت الهامی، همواره یک سرمربی پرحاشیه، پرتنش و پرهیاهو بوده است. به همین دلیل وقتی خبر درگیری او با یکی دیگر از بازیکنان تیمش را می‌شنویم یا صحبت از اخراج همکارانش می‌‌شود، چندان تعجب نمی‌کنیم. شرایط الهامی در تیم مس‌رفسنجان اما بسیار متفاوت با سال‌های گذشته است. الهامی نه آن تمرکز و صلابت سال‌های قبل را دارد و نه نتایج خوبی می‌گیرد. این مربی کاملا تغییر کرده اما تغییراتش دلایلی دارد که روی عملکرد و رفتارش تاثیر گذاشته است.

داستان اخراج چه بود؟
تازه‌ترین خبرها از اردوی تیم مس‌رفسنجان حاکی از اخراج میثم تیموری، مدافع چپ این تیم است. تیموری در این فصل جزء مهره‌های مورد اعتماد ساکت الهامی بود. وی در ۱۰ مسابقه این فصل به‌عنوان بازیکن ثابت برای تیمش به میدان رفت و یکبار نیز به‌عنوان یار تعویضی وارد زمین شد. از این رو به‌نظر می‌رسد او مهره مورد اعتماد ساکت الهامی است. گفته می‌شود که حالا میان طرفین در اردوی مس، درگیری به‌ وجود آمده است.
اصل ماجرا اما یک اختلاف کاملا فوتبالی است. گویا در جریان بازی تدارکاتی تیم مس‌رفسنجان این بازیکن عملکرد خوبی نداشته و به‌دلیل چند اشتباه مکرری که انجام داد از سوی ساکت الهامی تعویض شد. تیموری که از عملکرد خود ناراحت بود با تعویض ناراحت‌تر شد و در‌نتیجه به‌محض اینکه از زمین خارج شد نسبت به این تعویض اعتراض کرد. غرغرهای تیموری درنهایت ‌الهامی را وادار به واکنش کرد و طرفین درگیری لفظی کوتاهی پیدا کردند.
موضوع اما خیلی زود از سوی دیگر عوامل تیم جمع شد و خاتمه پیدا کرد. تیموری پس از بازی از الهامی عذرخواهی و به تمرینات گروهی بازگشت و دیروز نیز در تمرینات حضور داشت. از این رو اختلاف آنها یک مجادله فوتبالی بود، اما از آنجا که سابقه ساکت الهامی در مراوده با بازیکنان طی سال‌های اخیر بسیار خراب است، مخاطبان درگیری جنجالی را بیشتر از اختلاف ‌نظری فوتبالی می‌پندارند. او در نساجی با صابر حردانی درگیری داشت. در هوادار چندبار با بابک مرادی به مشکل خورد. در ابتدای فصل با مهرداد رضایی اختلاف پیدا کرد و منجر به جدایی او شد و حتی درگیری لفظی نیز با مهدی تارتار داشت که از او چهره‌ای معترض ساخته است.

اخراج دستیاران؛ دروغ یا واقعیت
در پی اختلاف‌نظر و مشکلی که بین ساکت الهامی و میثم تیموری به‌وجود آمد، شایعات دیگری درخصوص درگیری در تیم مس‌رفسنجان منتشر شد. از آن جمله به اختلاف او با دستیاران و جدایی چند تن از آنها از کادر‌فنی می‌توانیم اشاره کنیم. همین موضوع باعث شد تا با برخی مسئولان باشگاه مس برای اطلاع از وضعیت موجود تماس بگیریم. درنهایت یکی از اعضای تیم که علاقه‌ای نداشت نامش برای ارائه این توضیحات فاش شود به ما گفت: «اغلب همکاران ساکت الهامی در کادر‌فنی دوستان چندین و چند‌ساله او هستند و تقریبا اختلاف‌نظر بین آنها غیر‌ممکن است؛ حتی اگر اختلافی هم وجود داشته باشد نمی‌تواند به جدایی ختم شود. تنها جدا شده کادر‌فنی مجتبی سرآسیایی بود که به‌دلیل پیشنهاد خوبی که از تیم سایپا داشت طی توافق با ساکت الهامی و باشگاه مس از جمع ما جدا شده و به‌عنوان سرمربی تیم سایپا معرفی شد. این جدایی به‌دلیل اختلاف با ساکت الهامی نبود، بلکه به‌دلیل پیشنهاد خوبی بود که او از یک تیم دیگر داشت.»

مشکل الهامی کجاست؟
اگر بخواهیم بگوییم ساکت الهامی فقط به‌دلیل برخی مشکلات موجود چنین پرخاشگر شده است چندان به واقعیت نزدیک نیست. سابقه نشان می‌دهد این مربی روی اعصاب خود تسلط ندارد و هر از گاهی با واکنش‌های هیجانی برای خود دردسر درست می‌کند. واقعیت این است که او در یکی دو سال اخیر متوجه مشکل خود شد و حتی در آخرین مصاحبه خود با روزنامه «فرهیختگان» ادعا کرده بود؛ می‌داند برخی عمدا با توجه به روحیه‌ای که دارد او را تهییج می‌کنند تا واکنش نشان داده و جنجال درست کنند. این آگاهی باعث شد تا الهامی طی یکی دو سال اخیر بیش از گذشته مراقب رفتار و حرکاتش مخصوصا در کنار زمین باشد. اگر عملکرد این مربی را از فصل گذشته تاکنون مرور کرده باشید، مشخص است که کنترل بهتری روی رفتارهای هیجانی‌اش دارد و نسبت به قبل بسیار بهتر شده است. شاید اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد این مربی رفتارهای کنترل‌شده‌تری را از خود نشان می‌داد، اما اتفاقات چند ماه اخیر باعث شد تا او دوباره به تنظیمات کارخانه برگشته و کنترل خود را از دست بدهد. از طرفی الهامی بعد از چند سال مربیگری در شرایط مالی بد، راهی تیم مس‌رفسنجان شد تا سرمربیگری در یک تیم نسبتا متمول را نیز تجربه کند. از شانس بد او شرایط در تیم مس‌رفسنجان از نظر مالی تا حدی بد شد که چندین‌بار کار به اعتصاب کشید و وعده‌های مدیران نیز در جهت بهبود شرایط مالی نتیجه‌ای نداد.
الهامی چندین‌بار سعی کرد برای حفظ آرامش تیمش بازیکنان را از اعتصاب منصرف کند و حتی خود نیز یک‌بار قهر و این تیم را رها کرد، اما نه‌تنها بی‌نتیجه بود که در نتایج تیم هم تاثیر گذاشت و از آنها تیمی بازنده ساخت و تا امروز پس از ۱۱ هفته از رقابت‌های لیگ برتر به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. انتخاب مس‌رفسنجان نتوانست شانس مربیگری در یک تیم متمول را به او بدهد و بر باد رفتن آرزوهایش تا حدودی به او لطمه زد. در ادامه الهامی دو تن از اعضای نزدیک خانواده‌اش را از دست داد. پس از این اتفاق چهره‌اش نشان می‌داد که از ضایعه از دست دادن آنها به‌شدت ناراحت است. در چنین شرایطی خبر می‌رسد که پدر او نیز در بستر بیماری است. این فشارهای روحی و عصبی برای سرمربی‌ای که تلاش می‌کرد اعصاب خود را کنترل کند بسیار مخرب است و می‌تواند تلاش‌هایش برای آرامش روحی را بی‌ثمر کند.

ترس از اخراج
طی سال‌های اخیر عملکرد ساکت الهامی به‌گونه‌ای نبود که مدیران تیم تصمیم به اخراج او بگیرند اما حالا نه‌تنها آنها از عملکرد مربی راضی نیستند، بلکه سکوها نیز دل خوشی از او ندارند. این مربی از ۱۱ هفته اخیر فقط موفق به کسب ۴ پیروزی شده و ۵ شکست را در کارنامه خود ثبت کرده است. تیم مس اولین فصل لیگ برتری خود بدون محمد ربیعی را طی کرده و با توجه به عملکرد ناامید‌کننده الهامی او همواره سایه مربی قبلی را روی سر خود حس می‌کند. مخصوصا اینکه با توجه به بازی‌های سخت پیش‌رو او شانس کمی برای بالا بردن تعداد بردهایش تا پایان نیم‌فصل دارد. الهامی در ادامه باید به همراه تیم مس ابتدا مقابل سپاهان بازی کند، سپس در خانه میزبان ملوان باشد و بعد از بازی آسان با استقلال‌خوزستان در هفته پایانی نیم‌فصل به استقبال پرسپولیس برود. به‌نظر می‌رسد این تیم بازی‌های سختی پیش‌رو دارد که شانس او برای موفقیت را کاهش می‌دهد مگر اینکه در تعطیلات فعلی الهامی تیمش را متحول کرده و بتواند از این رقابت‌ها سربلند بیرون‌ آید. همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده تا ساکت الهامی همچون گذشته حساس و هیجانی شود. از این رو است که پس از مدت‌ها دوباره می‌شنویم الهامی جنجال آفرید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار