• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۴ - ۰۱:۵۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در پاسخ به «فرهیختگان»؛

برای تحقق شاخص جهانی نوآوری، موضوع مالکیت فکری در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود

19 تا 25 آذرماه، هفته پژوهش نام‌گذاری‌ شده است. در این هفته دانشگاه‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت بهداشت و آموزش‌وپرورش و... برنامه‌ها مختلفی دارند که در رأس آنها برنامه‌های وزارت علوم قرار دارد.

برای تحقق شاخص جهانی نوآوری، موضوع مالکیت فکری در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: 19 تا 25 آذرماه، هفته پژوهش نام‌گذاری‌ شده است. در این هفته دانشگاه‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت بهداشت و آموزش‌وپرورش و... برنامه‌ها مختلفی دارند که در رأس آنها برنامه‌های وزارت علوم قرار دارد. به بهانه هفته پژوهش پیمان صالحی، معاون پژوهشی و سجاد محمدعلی‌نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در نشست خبری با حضور اهالی رسانه به تشریح برنامه‌های هفته پژوهش پرداختند.

وظیفه قانونی ما بهبود شاخص نوآوری طی 5 سال است
سجاد محمد‌علی‌نژاد در این نشست در پاسخ به سوال«فرهیختگان» مبنی‌بر الزامات دستیابی به شاخص نوآوری جهانی کشور که در برنامه توسعه ذکر شده است، بیان کرد: «هیچ‌چیزی برای ما دست‌نیافتنی نیست و ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که ظرف این پنج سال شاخص را بهبود بخشیم و این مهم درحال حاضر وظیفه قانونی ما شده است. پس طبیعتا این کار را پیگیری می‌کنیم و آن را شروع کردیم. این شاخص‌ها ابزارهای متفاوتی برای ارزیابی دارد و ما اقدام جدی را در دانشگاه‌ها در بحث ثبت مالکیت فکری شروع خواهیم کرد. وضعیت‌مان در این بحث بد نیست اما می‌تواند بهبود پیدا کند.»
او افزود: «اخیرا وزیر علوم با رئیس سازمان ثبت کشور که نماینده وایپو در ایران است، تفاهمنامه‌ای را امضا کرده و ما کارگزاری‌هایی را نیز در حوزه ثبت مالکیت فکری، ایده‌ها و اختراعات چه داخلی و چه بین‌المللی داشته‌ایم. آیین‌نامه آن را به‌زودی ابلاغ می‌کنیم و نشست آموزشی نیز در این حوزه خواهیم داشت. درنهایت نیز حجم موضوعات مرتبط با این حوزه را بهبود خواهیم بخشید. ‌در همین راستا شاخص‌های مرتبط با وزارت علوم استخراج شده است.» معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تصریح کرد: «برخی از شاخص‌های مربوط به قوانین کسب‌وکار قابل بهبود است و در آیین‌نامه‌ها نیز اصلاحاتی را انجام می‌دهیم که این بهبود اتفاق بیفتد. معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز متولی ارتباط با این حوزه است و شاخص‌های کلیدی را آنها رصد می‌کنند و بخشی را اعلام می‌کنند، بخشی از سیاستگذاری‌ها را به‌خصوص در بخش‌هایی که بین دستگاهی است، پیگیری می‌کنند. ما چون وظایف قانونی داریم، پیگیری‌ها را انجام می‌دهیم و وظایفی که مرتبط با مجموعه وزارت علوم و مرتبط با دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری می‌شود را داریم و در آیین‌نامه‌ها این موضوعات را تقویت می‌کنیم.»

بخشی از گرنت‌های اضافی اساتید از ردیف بودجه مرجعیت علمی تامین شد
پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم نیز در پاسخ به «فرهیختگان»درباره بودجه پژوهشی1403، گفت: «ما به‌موقع درباره بودجه 1403، صحبت می‌کنیم. قطعا پیگیری بسیار زیادی در این زمینه داریم. نماینده دولت در این حوزه سازمان برنامه‌وبودجه است و رایزنی‌هایی در این حوزه انجام می‌دهیم. اجازه دهید تا جداول بیرون بیاید و بعد از آن صحبت می‌کنیم. البته برخی از افزایش‌ها در ردیف‌ها را شاهد خواهیم بود و برای مثال دو سال است که اعتبار مرتبط با حوزه مرجعیت علمی، ردیف محسوب می‌شود که کمک بسیاری در این حوزه می‌کند.» او افزود: «سال گذشته 200 میلیارد تومان اعتبار برای حوزه مرجعیت علمی گرفتیم. بخشی از گرنت‌ها اضافی که به اساتید دادیم از این ردیف بود. امسال نیز دوباره از مرجعیت علمی و مجلات حمایت کردیم. باید این را هم مدنظر قرار دارد که بخشی از بودجه پژوهشی، بودجه‌ای است که از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها دارند. نکته دیگر اینکه هر افزایشی روی بودجه اعمال شود موجب افزایش بودجه پژوهشی می‌شود و 15 درصد آن باید در پژوهش هزینه شود. بخش دیگر نیز ردیف‌ها است که باید نهایی شود تا درباره آن صحبت کنیم.»

در آینده ماه پژوهش را خواهیم داشت
در ابتدای نشست پیمان صالحی، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم به ارائه گزیده‌ای از برنامه‌های هفته پژوهش پرداخت. صالحی در ابتدا عنوان کرد: «در سال‌های اخیر توجه دولت‌ها به امر پژوهش، فناوری و نوآوری جلب شده و به ارزش پژوهش ملی مساله‌محور و کاربردی پی برده‌اند و درصدد هستند مسائل پژوهشی و فناوری را در اولویت کاری خود قرار دهند. ۲۵ آذر به‌عنوان روز پژوهش در تقویم گنجانده شده و در هفته پایانی آذر رویدادهای مختلفی به‌عنوان برنامه‌های ملی هفته پژوهش و فناوری برگزار می‌شود.» معاون پژوهشی وزیر علوم شعار هفته پژوهش سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد و گفت: «شعار این هفته «پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم» است.» صالحی زمان برگزاری هفته پژوهش و فناوری استانی را روزهای ۱۱ تا ۱۷ آذرماه و زمان برگزاری هفته پژوهش و فناوری ملی روزهای ۱۹ تا ۲۵ آذرماه اعلام کرد و افزود: «همچنین زمان برگزاری بیست‌وچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار هم روزهای ۲۰ تا ۲۲ آذرماه در نظر گرفته شده است. ما داریم به این سمت می‌رویم که در آینده ماه پژوهش و فناوری را داشته باشیم.» او افزود: «ما طبق معمول و از چندسال قبل، آیین‌نامه هفته پژوهش و فناوری را از طریق وزارت کشور اعلام می‌کنیم. ما تجلیل از بانوان فعال، خیران برگزیده حوزه پژوهش و فناوری، مدیران فعال این حوزه در استان‌ها و... را برای اولین‌بار در آیین‌نامه داشته‌ایم. همچنین سه استانداری که بیشترین همکاری و حمایت و نظم را در سیستم کاری داشتند به‌عنوان استانداران برگزیده اعلام می‌کنیم.» صالحی درباره نام‌گذاری با اشاره به روزهای هفته پژوهش و فناوری افزود: «۱۹ آذرماه با عنوان پژوهش، مدرسه و آینده‌سازان، روز ۲۰ آذرماه با عنوان توسعه بازار محصولات تولید داخل، روز ۲۱ آذرماه با عنوان دانشمندان و سرآمدان علمی (روز تجلیل)، پیشران پژوهش و فناوری، روز ۲۲ آذرماه با عنوان پژوهش و فناوری در خدمت جامعه و صنعت، روز ۲۳ آذرماه با عنوان پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی، روز ۲۴ آذرماه با عنوان علوم انسانی و علوم پایه ارکان توسعه و پیشرفت و روز ۲۵ آذرماه با عنوان روز ملی پژوهش نام‌گذاری شده است.»
تجلیل از 341 برگزیده پژوهشگر فناور و نوآور در هفته پژوهش
صالحی برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری ۱۴۰۲ را برگزاری نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار؛ هفته پژوهش و فناوری استانی و نمایشگاه تقاضای ساخت و تورید ایرانی (تستا) عنوان کرد و گفت: «همچنین سه جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران؛ جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان و جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش‌آموزی در این بازه زمانی برگزار می‌شود. در این هفته نشست انجمن‌های علمی را امسال داریم و با روسای انجمن‌های علمی نشست مفصلی را خواهیم داشت.» معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه بیست‌وچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود، افزود: «همچنین در این نمایشگاه ارائه تازه‌ترین دستاوردهای پژوهشی، فناورانه و نوآورانه حوزه پژوهش و فناوری، بررسی چالش‌های فراروی حوزه‌های مرتبط با پژوهش، فناوری و نوآوری، آشنایی سازمان‌ها و نهادهای گوناگون و بخش‌های مختلف صنعتی کشور با توان داخلی در حوزه‌های پژوهش و فناوری، ابزاری مناسب برای شبکه‌سازی و ایجاد پیوند میان تقاضای دستگاه‌های اجرایی را خواهیم داشت.» او همچنین با تاکید بر اینکه کل پژوهشگران معرفی‌شده براساس گروه آزمایشی در بیست‌وچهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران فناوران و نوآوران برگزیده کشور ۳۴۱ نفر هستند، گفت: «در گروه دامپزشکی ۶ نفر، در علوم انسانی ۷۸ نفر، علوم پایه ۷۱ نفر، علوم پزشکی ۹ نفر، فنی و مهندسی ۱۱۸ نفر، کشاورزی و منابع طبیعی ۴۱ نفر و هنر ۱۸ نفر شرکت کردند.» صالحی با اشاره به نمایشگاه تستا بیان کرد: «حضور نهادهای مالی را در تستا خواهیم داشت. پیوندی نیز بین تقاضای شرکت‌های دولتی و غیردولتی و عرضه فناوری و نوآوری از سمت دانشگاه و موسسات آموزش عالی شکل می‌گیرد. جلسات مختلفی نیز در این بخش انجام می‌شود. همچنین ما زنگ پژوهش را داریم که در آموزش‌وپرورش انجام می‌شود. تقدیری از دانش‌آموزان نیز خواهیم داشت.»

حضور 2هزار و 88 محصول نوآورانه در نمایشگاه
سجاد محمدعلی نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم هم در این نشست توضیحی درباره نمایشگاه و آمار محصولات آن ارائه کرد و گفت: « پارک‌های علم و فناوری 12هزار و 164 واحد است. تعداد افرادی که در پارک‌های علم و فناوری واحدهای فناور شاغل هستند 113هزار و 998نفر است. ما بخشی از فناوری‌های حوزه فناوری را در این بازه ارائه می‌دهیم. در نمایشگاه امسال تعداد فناوری‌ها و محصولات نوآورانه 2088 محصول است. از حوزه‌هایی مانند فناوری زیستی486، فناوری نانو 196 محصول، مواد پیشرفته 141، فناوری اطلاعات 247، هوا و فضا 18، تجهیزات پزشکی 121 و... وجود دارد.» محمدعلی‌نژاد درباره تعداد فناوری به تفکیک سازمان‌های مشارکت‌کننده افزود: «از این بیش از هزار محصول؛ هزار و 450 فناوری مربوط به دانشگاه‌ها، 213 فناوری مربوط به پژوهشگاه، 246 فناوری مربوط به پارک‌ها، 134 فناوری مربوط به مراکز رشد و 45 محصول مربوط به سایر سازمان‌ها می‌شود. 15 کارگاه آموزشی نیز توسط ستاد برگزار می‌شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار