• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۳ - ۰۲:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
خستگی و کم‌انگیزگی الاتحاد و شانسی که به سپاهان رو کرد؛

روز انتقام طلایی‌پوشان فرا رسید

درحالی‌که نساجی یکی از نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا خیلی زود حذف شد، سپاهان و پرسپولیس همچنان به صعود از مرحله گروهی امیدوارند. پرسپولیس برای پیروزی در بازی خانگی روز سه‌شنبه فقط به اتحاد و همدلی نیاز دارد؛ چراکه صعود تیم الدحیل حتی درصورت پیروزی بر این تیم غیرممکن است.

روز انتقام طلایی‌پوشان فرا رسید

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: درحالی‌که نساجی یکی از نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا خیلی زود حذف شد، سپاهان و پرسپولیس همچنان به صعود از مرحله گروهی امیدوارند. پرسپولیس برای پیروزی در بازی خانگی روز سه‌شنبه فقط به اتحاد و همدلی نیاز دارد؛ چراکه صعود تیم الدحیل حتی درصورت پیروزی بر این تیم غیرممکن است و آنها ‌انگیزه‌ای برای شکست پرسپولیس ندارند. درنتیجه این پرسپولیس است که می‌تواند برای صعود خود تلاش کرده و بدون‌استرس در جمع تیم‌های منتخب لیگ قهرمانان آسیا باقی بماند. هفته پایانی و نتایجی که در آخرین روزی‌های مرحله گروهی رقم می‌خورد در صعود سه تیم دوم بسیار تاثیرگذار است. تا جایی که نتایج دو تیم پرسپولیس و سپاهان در سرنوشت یکدیگر نیز اثر گذاشته و حتی می‌توانند به حذف یکی از این دو بینجامند. سپاهان اگر بتواند الاتحاد را در خانه‌اش شکست دهد به‌عنوان تیم اول گروه C صعود می‌کند. این درحالی است که الاتحاد با ۱۲ امتیاز صعود خود را قطعی کرده است. شاگردان ژوزه مورایس که شانس تقابل با این تیم در خاک خود را نداشتند، نمی‌دانند در این بازی چه سرنوشتی در انتظار آنهاست اما می‌توانند با مغلوب کردن حریف عربستانی نه‌تنها مچ‌شان را بخوابانند، بلکه به‌عنوان تیم سرگروه گروه C، جشن صعود بگیرند.
چالش ترکیب
شاید مورایس به بازی ۹ نفره تیمش مقابل نیروی هوایی و آن بازی پرچالش افتخار کند اما این هفته و در بازی مهم و سرنوشت‌ساز مقابل الاتحاد اشتباهات آن بازی بیش از آنچه تصور می‌کرد به‌چشم می‌آید. سپاهان دو مهره اصلی خود یعنی محمدجواد حسین‌نژاد و هادی محمدی را ندارد. دو اخراجی بازی هفته گذشته مقابل نیروی هوایی که نه‌تنها به‌خاطر اخراج‌شان در آن بازی نفس‌ هواداران را تا آخرین لحظات بند آوردند، بلکه حالا نیز جای خالی‌شان می‌تواند ضربه تاکتیکی محکمی بر پیکره تیم سپاهان بزند. در شرایطی که سپاهان برای بقا باید حداقل به مساوی برسد این سرمربی تیم است که با چالش ترکیب روبه‌روست. البته سپاهان به لطف نیمکت قدرتمندی که دارد شاید بتواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند اما در شرایطی که حسین‌نژاد به‌عنوان یک پدیده در ترکیب سپاهان تاثیرگذار ظاهر می‌شد و محمدی در شرایط خوبی قرار داشت و عملکرد قابل‌قبولی را به نمایش گذاشته بود، این سپاهان است که ممکن است پس از سوت پایان بازی امروز بیش از پیش به‌خاطر اشتباهات این دو بازیکن صدمه ببیند. پیش‌بینی می‌شود برای جبران غیبت این دو مهره تاثیرگذارش در خط دفاعی از سیاوش یزدانی استفاده کنند و در خط میانی نیز انتخاب بازیکن جایگزین کار چندان سختی نیست. محمد کریمی، احسان پهلوان، برایان دابو، محمد قربانی و فرشاد احمدزاده هرکدام می‌توانند گزینه مورد اعتماد سرمربی سپاهان باشند و عملکرد خط میانی را تضمین کنند. باید دید درحالی‌که رضا شکاری و امید نورافکن بازیکنان مورد علاقه مورایس در این سفر همراه سپاهانی‌ها هستند به این ترکیب راه پیدا می‌کنند؟ به‌هرحال سپاهان نه‌تنها برای حریف که برای خود نیز با ترکیبی ناشناخته به میدان می‌رود و این تغییرات احتمالی یا تیر خلاص را به ادامه حیات سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا شلیک می‌کنند یا جشن صعودش را فراهم خواهد کرد.

شانس به شما رو کرده
پس از بازی با نیروی‌هوایی، سپاهان تا امروز در استراحت بود‌. درحالی‌که لیگ در همه جای دنیا درحال برگزاری است و رقابت‌های برون‌مرزی نیز طبق برنامه پیش می‌رود، لیگ ایران با کمترین بهانه تعطیل می‌شود. از این رو سپاهان برای شکست الاتحاد هیچ بهانه‌ای ندارد؛ چراکه حریف طی هفته اخیر بازی‌های خود را به‌شکل مرتب برگزار کرده و فرصتی برای نفس کشیدن نداشته است. الاتحاد هفته گذشته در روز بازی سپاهان مقابل نیروی هوایی در زمین آلمالیق ازبکستان برنده و ۱۲ امتیازی شد و حتی درصورت باخت به سپاهان هم صعودش به مرحله حذفی قطعی است. از این رو تنها ‌انگیزه آنها برای شکست سپاهان صعود به‌عنوان تیم سرگروه است. درواقع شانس به سپاهان رو کرده و آنها خسته هستند؛ چراکه ۳ روز پس از بازگشت از ازبکستان در لیگ خودشان بازی کردند و فدراسیون عربستان حاضر به لغو بازی آنها نشد. شاید تیم خسته آنها علاقه‌ای نداشته باشد انرژی خود را صرف شکست سپاهان کند؛ چراکه نگاهش به جام‌جهانی باشگاه‌هاست که هفته آینده در عربستان برگزار می‌شود و الاتحاد به‌عنوان قهرمان کشور میزبان در این مسابقه شرکت خواهد کرد. ضمن اینکه در این فاصله باید در لیگ خود نیز حضور داشته باشد. از این رو شاید تیم خسته الاتحاد، انرژی را صرف شکست سپاهان نکند و همین که صعود کرده برایش کافی است. این بزرگ‌ترین شانس سپاهان است و درصورتی‌که به حریف فشار آورد، شکست تیم خسته و بی‌انگیزه الاتحاد کار سختی برای شاگردان مورایس نخواهد بود.

این تیم لایق صعود است
اگر بخواهیم عملکرد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را مورد بررسی قرار دهیم بدون‌شک سپاهان تیمی لایق برای صعود است. آنها که در لیگ داخلی نیز به‌شدت قدرتمند ظاهر شدند همین حالا دو بازی معوقه دارند و ۴ امتیاز نیز از آنها کسر شده است، اما قدرتمندانه با دیگر رقبا برای قهرمانی همچون یک مدعی رقابت می‌کنند. شرایط برای سپاهان در لیگ قهرمانان هم به همین شکل است. آنها ۳ امتیاز را به‌راحتی و نه با برگزاری بازی که با رای AFC از دست داده و در جیب رقیب گذاشتند؛ از این رو در اصل با ۴ بازی در رده دوم گروه C قرار دارند. شاگردان مورایس در همین چهار بازی، ۱۵ گل به ثمر رساندند و سه گل دریافت کردند. هرچند به‌دلیل رای AFC به نفع تیم الاتحاد بازی آنها سه بر صفر شد و در جدول ۹ گل خورده به نام‌شان ثبت شده اما همین حالا نیز با تفاضل گل مثبت ۹ در شرایط بسیار خوبی در جدول قرار دارند. آنها در صورت تساوی هم صعود کرده به حساب می‌آیند و درواقع AFC جدول گروه C را به سلیقه خود و با رایی که داد دستخوش تغییراتی کرد که شاید درصورت برگزاری بازی‌ها این‌گونه به هفته آخر کشیده نمی‌شد. از این رو سپاهان درصورتی‌که بتواند الاتحاد را در بازی امروز شکست داده و به‌عنوان سرنشین گروه C سود کند به‌واقع شایسته‌ترین نماینده ایران بوده و عملکردش به‌شدت قابل‌تحسین است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار