• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۳ - ۰۱:۳۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد:

زیست دانشجویان در 7 ساحت سنجیده می‌شود

اهمیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی در روز 16 آذر مهم‌ترین بخش صحبت‌های فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» است.

زیست دانشجویان در 7 ساحت سنجیده می‌شود

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: اهمیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی در روز 16 آذر مهم‌ترین بخش صحبت‌های فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» است. او معتقد است 16 آذر پاسخی به مداخلات بی‌حد و حصر آمریکا و یک جریان مستمر است که لزوم برخورد با مستکبران را به ما یادآوری می‌کند. بنابراین او معتقد است 16 آذرها فرصتی برای بازخوانی گذشته و استفاده از آن برای حال و آینده ما است. او در این گفت‌وگو بخشی از سخنان خود را به برنامه‌هایی که قرار است در روز دانشجو در دانشگاه آزاد برگزار شود اختصاص داده و در بخش دیگری از اقدامات و برنامه‌های جدید این معاونت سخن می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.

16آذر پاسخی به مداخلات نظام استکباری است
فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره روز دانشجو گفت: «یکی از نقاط عطف در تاریخ معاصر کشورمان، ملی شدن صنعت نفت و اتفاقاتی است که در درون این ملی شدن شکل گرفت. آمریکا در تمام ایامی که قیام برای ملی شدن صنعت نفت اتفاق می‌افتاد، خود را حامی مصدق نشان می‌داد اما علی‌رغم درخواست‌های مکرر مصدق از آمریکا برای حمایت خصوصا بعد از تحریم ایران توسط انگلستان، حمایت‌های خود مخصوصا حمایت مالی را به تعویق می‌انداخت. جالب آنکه بلافاصله بعد از کودتا همان مبلغ درخواستی مصدق را به شاه داد.»
او اضافه کرد: «مصدق نسبت به آمریکا علاقه‌مند و متمایل بود و اعتماد داشت اما احتمال مختصری که آمریکا می‌داد و ترس این را داشت که مبادا روحیه ملی مصدق نهایتا علیه خود آمریکا بشود و این تیر کمانه کرده و برگردد، کودتا را طراحی و اجرا کرد. آمریکا سال‌ها تلاش کرده بود از منابع نفت ایران بهره‌مند شود و نتوانسته بود و این بار بعد از کودتا پای آمریکا به‌صورت جدی به صنعت نفت ایران باز شد. این موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد که مشکل آمریکا با استقلال‌طلبی این ملت است و برای او فرقی بین دولت مصدق و نظام جمهوری اسلامی نیست.»
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در ادامه اظهار کرد: «اینکه شما علیه یک دولت قانونی کودتا کرده و در مقابل آن بایستید چیزی نبود که مردم ایران تحمل کنند. به همین دلیل چند ماه بعد از این اتفاقات زمانی که نیکسون، معاون رئیس‌جمهور آمریکا وارد ایران می‌شود دانشجویان به او اعتراض می‌کنند و رژیم پهلوی که موجودیت غیرقانونی خود را مدیون کودتاست با ادوات سنگین نظامی وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شده و به تعبیر مرحوم شریعتی «سه آذر اهورایی» را «در پیش پای نیکسون قربانی کردند.» جهان‌بین با بیان اینکه 16 آذر پاسخی به مداخلات بی‌حد و حصر آمریکا و نظام استکباری است، تصریح کرد: «جالب اینجاست که سال 1332 آغاز مداخلات آمریکاست چون قبل از 28 مردادماه سال 1332آمریکا وجهه خوبی در ایران داشت و حتی در قضایای اولتیماتوم به روس‌ها بعد از جنگ جهانی دوم برای خروج از ایران، ذهنیت مثبتی بین مردم ایران ایجاد کرده بود. بنابراین این آغاز مداخلات است و چنین واکنش جریان دانشجویی و ملای ایران را به دنبال داشت و طبیعی است از 16 آذرماه 1332 تا پیروزی انقلاب اسلامی میزان این مداخلات، افزایش پیدا کرد و بغض و خشم ملت ایران هم رو به فزونی گذاشت و در انقلاب، سیلی محکمی به آمریکا زده شد.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار