• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۲ - ۰۱:۳۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اهمیت کار سرمربی آبی‌ها در غیاب قایدی و محبی؛

نکونام با خلع سلاح هم تسلیم نشد!

تیم فوتبال استقلال در حالی شنبه آینده به مصاف فولاد می‌رود که این تیم تا به این جای کار همراه با سرمربی جوان خود دست به کار بزرگی زده و با کسب امتیازی بالاتر از میانگین قهرمانی، هم‌اکنون در صدر جدول قرار دارد.

نکونام با خلع سلاح هم تسلیم نشد!

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال در حالی شنبه آینده به مصاف فولاد می‌رود که این تیم تا به این جای کار همراه با سرمربی جوان خود دست به کار بزرگی زده و با کسب امتیازی بالاتر از میانگین قهرمانی، هم‌اکنون در صدر جدول قرار دارد. سال گذشته و با حضور دوباره کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران، صحبت از حضور نکونام به‌عنوان دستیار وی در حالی به گوش می‌رسید که زمزمه‌ها حاکی از آن بود در صورت قبولی دستیاری کی‌روش در جام‌جهانی، این مربی برای دوران پساکی‌روش به‌عنوان سرمربی بعدی تیم ملی انتخاب شده و این تیم را در جام ملت‌ها همراهی خواهد کرد. این در حالی است که به هر علتی این امر رخ نداد تا نکو امسال در یک فضای پرچالش به نیمکت استقلال برسد. با این تفاسیر و با همه موانع و دست‌اندازهایی که برای آبی‌پوشان در پیش‌فصل جاری ایجاد شد، این تیم امروز با عملکردی بی‌نظیر که به گواه آمار، بهترین شروع تاریخ این تیم در رقابت‌های لیگ برتر محسوب می‌شود، در صدر جدول قرار گرفته تا نکونام و تیمش از یک تهدید جدی، فرصتی بی‌نظیر برای موفقیت ساخته باشند.
امروز استقلالی‌ها در حالی در صدر جدول قرار گرفته‌اند که این تیم آن‌طور که باید و شاید (براساس خواسته‌های سرمربی و کادرفنی) در پیش‌فصل تقویت نشد و برخی از بازیکنانی که مدنظر کادرفنی بودند برای این فصل پیراهن آبی را بر تن نکردند. همچنین بخشی از طلب بازیکنان از فصل قبل باقی مانده و چندین مشکل دیگر که استقلالی‌ها بهتر شرح آنها را می‌دانند. این در شرایطی است که جواد نکونام که یک فصل دیرتر به نیمکت استقلال رسید با خلع سلاح و جدا شدن نفراتی مانند محبی و قایدی از تیمش و عدم جذب نفراتی که درخواست‌شان را داده بود هم تسلیم نشده و با همین ظرفیتی که وجود دارد تا اینجای کار تا آستانه قهرمانی نیم‌فصل رقابت‌ها تیمش را رسانده است. در هر صورت داشتن هر کدام از این دو مهاجم بوشهری به خودی خود و به تنهایی آرزوی هر مربی‌ای محسوب می‌شود اما در حالی نکونام با نتایج تیمش استقلالی‌ها را کامروا کرده که این فصل از داشتن هر دوی آنها محروم است.

سازمان لیگ علیه استقلال؟
در سالیان اخیر بارها برنامه‌ریزی‌های سازمان لیگ صدای بسیاری از تیم‌ها ازجمله سرخابی‌ها را در آورده و باعث شده است تا این عامل بیرونی در فوتبال ایران خود گاهی تا سرمنشأ ایجاد جنجال پیش برود. در فصل جاری نیز سازمان لیگ بعضا با برنامه‌ریزی‌های اشتباه باعث شده است تا شاهد وقفه‌های طولانی‌مدت در برگزاری رقابت‌های لیگ باشیم. با این حال برنامه‌ریزی سازمان لیگ یکی دیگر از دست‌انداز‌هایی محسوب می‌شود که تا حدودی نکونام را در اجرای برنامه‌های تاکتیکی‌اش در تمرینات دچار اختلال کرده و مشخص نیست سریال این بی‌تدبیری‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت. در هر صورت تمامی تیم‌های لیگ برتر طبق برنامه طی یک نیم‌فصل باید دو دیدار پیاپی را به‌عنوان میزبان یا میهمان به میدان بروند که این روند در نیم‌فصل بعدی برعکس شده و به‌خاطر برابری شرایط برای همه تیم‌ها، این موضوع عملا مزیت یا ضرر خاصی محسوب نمی‌شود. اما اینکه با یک بی‌تدبیری طوری برنامه‌ریزی ‌شود که استقلال با دو بازی نسبتا سخت خارج از خانه به دربی برسد، این موضوع تا حد زیادی این ذهنیت را به وجود می‌آورد که آیا اصولا برای برنامه‌ریزی و اعلام برنامه‌های لیگ برتر، تفکر و توجهی هم به وضعیت تیم‌ها در آستانه دیدارهای حساس آنها صورت می‌گیرد یا خیر. این در حالی است که حتی درخواست استقلالی‌ها مبنی‌بر تعویق یک‌روزه دربی نیز مورد موافقت واقع نشده تا بر ابهامات موجود اضافه شود. البته پیش از این آبی‌ها درخواست داده بودند در یک شرایط برابر از لحاظ تعداد بازی به مصاف حریف سنتی خود بروند که این امر هم مورد موافقت سازمان لیگ قرار نگرفته بود.

آسیایی که همه‌جوره به ضرر شد
استقلال در فصل جاری در شرایط عادی باید در لیگ قهرمانان آسیا شرکت می‌کرد؛ اتفاقی که به خاطر عملکرد ضعیف مدیرانش هرگز محقق نشد تا دست تیمی که بدون شکست به‌عنوان قهرمانی لیگ برتر رسیده بود برای دومین بار پیاپی از آسیا کوتاه شود. این موضوع نه‌تنها از لحاظ روحی و روانی تا آستانه از هم پاشیدن، شاکله استقلال را هدف قرار داد و باعث شد تا روزهای سیاه و حسرت باری به بازیکنان و هواداران این تیم در ابتدای فصل جاری تحمیل شود، بلکه حالا هم از بابت برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری همزمان لیگ قهرمانان و لیگ برتر، به زعم استقلالی‌ها بیشترین آسیب به این تیم رسیده است؛ چراکه آنها معتقدند آماده نگه‌داشتن بازیکنان در شرایط مسابقه برای تیمی که در کورس قهرمانی قرار دارد با تعطیلی‌های پیاپی و برگزاری گاه‌وبیگاه لیگ برتر شرایط سختی را به کادرفنی استقلال تحمیل کرده است.

پنجره بسته بیخ گوش استقلال
همه اینها در حالی هستند که از باشگاه استقلال خبر می‌رسد پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه بسته شده و این احتمال وجود دارد که تداوم این اتفاق، ماجراهای فصل گذشته را تکرار و باعث شود تا این تیم دوباره در بازه زمانی نقل و انتقالات زمستانی از جذب بازیکن جدید و به تبع آن از تقویت ارکان خود محروم شود. سال گذشته نیز درحالی‌که استقلالی‌ها ضعف‌های زیادی داشتند به ناگاه با بسته شدن پنجره زمستانی، دست ساپینتو از تقویت تیمش کوتاه ماند و حالا نیز در صورتی که فکری برای تامین منابع مالی به‌منظور تسویه‌حساب با باشگاه سانتاکلارا نشود، یک بار دیگر روزهای تلخ و تیره نیم‌فصل گذشته، امسال هم تکرار خواهد شد. درواقع یکی دیگر از نگرانی‌های سرمربی جوان استقلال در مقطع فعلی به این امر معطوف شده و نکونام از حالا نگران آن است که در بزنگاه نقل و انتقالات درحالی‌که تیمش به‌وضوح نیاز به تقویت دارد از این امر محروم مانده و مانند پیش‌فصل نتواند آن‌طور که خودش می‌خواهد استقلال را برای نیم‌فصل دوم رقابت‌ها آماده و مهیا کند.

امان از بی‌پولی
بازیکنان استقلال به صورت میانگین 25 درصد از قرارداد فصل قبل خود را طلبکار هستند. این در صورتی است که از قرارداد امسال بازیکنان این تیم که تا حدی نیز از آن کاسته شد، تنها 20 درصد به بازیکنان و کادرفنی آبی‌ها پرداخت شده و با وجود آنکه باشگاه در تلاش هست تا قبل از دربی 102 پایتخت واریزی جدیدی انجام دهد اما این موضوع هنوز قطعی نشده و مشخص نیست درصد بعدی پرداختی به استقلالی‌ها چه زمانی خواهد بود. این مورد هم در آستانه دیدارهای حساس پایانی نیم‌فصل اول به یک معضل دیگر برای کادرفنی استقلال تبدیل شده و آنها معتقدند در این شرایط باشگاه می‌تواند با تامین منابع مالی جدید تا حد زیادی از لحاظ روحی و روانی و مسائل ‌انگیزشی به این تیم حداقل در آستانه دیدار دربی کمک کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک