• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۱ - ۰۰:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
یک افکارسنجی درباره مصارف فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد نکات قابل تاملی دارد؛

در دنیای دانشجویان ساعت چند است +آمار

افکار‌سنجی قشر‌های مختلف جامعه، به‌خوبی وضعیت اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اعضای آن قشر و گروه را نشان می‌دهد. در این میان افکارسنجی دانشجویان یکی از مهم‌ترین افکارسنجی‌ها محسوب می‌شود؛ چراکه نه‌تنها اکثر دانشجویان در سنین جوانی قرار دارند.

در دنیای دانشجویان ساعت چند است +آمار

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: افکار‌سنجی قشر‌های مختلف جامعه، به‌خوبی وضعیت اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اعضای آن قشر و گروه را نشان می‌دهد. در این میان افکارسنجی دانشجویان یکی از مهم‌ترین افکارسنجی‌ها محسوب می‌شود؛ چراکه نه‌تنها اکثر دانشجویان در سنین جوانی قرار دارند، بلکه قرار است آینده جامعه را در دستان خود بگیرند. افکارسنجی از این قشر باعث می‌شود تا سیاستگذاران بتوانند به‌راحتی نوع ریل‌گذاری خود را مشخص کنند و به اصلاح یا تقویت برخی افکارها بپردازند. مرکز افکارسنجی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران در سال 1402، افکار‌سنجی از دانشجویان واحدهای خود در رابطه با مسائل فرهنگی داشته که در ادامه این گزارش به بررسی و بیان آن می‌پردازیم. در این افکار سنجی، 332 فرم پر شده و مورد قبول وجود دارد که از این بین، 60 درصد شرکت‌کنندگان در نظر‌سنجی زنان و 40 درصد را مردان تشکیل می‌دهند. برای درک بهتر این آمار باید اشاره کنیم که رشته‌های پرتکرار این نظر‌سنجی، چه رشته‌هایی بوده‌اند؟ 9 درصد شرکت‌کنندگان در رشته روانشناسی، 8 درصد در رشته حقوق و حسابداری، 7 درصد در رشته مهندسی کامپیوتر، 6 درصد در رشته پرستاری و 6 درصد دیگر در رشته میکروبیولوژی تحصیل می‌کردند. این افکار‌سنجی در چهار فصل مصرف رسانه‌ای و فضای مجازی، ارزش‌های اخلاقی، باورهای سیاسی و ازدواج و رابطه با جنس مخالف دسته‌بندی شده است.

56 درصد دانشجویان در فضای مجازی به تولید محتوا می‌پردازند
در بخشی از فصل مصرف رسانه‌ای و فضای مجازی، از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که در فضای مجازی بیشتر مصرف‌کننده هستند یا تولید کننده؟ 44 درصد از آنها صرفا مصرف‌کننده بودند. 34 درصد گاها به تولید محتوا می‌پرداختند و 16 درصد تولید محتوا را برای دغدغه شخصی خود دنبال می‌کردند اما درآمدی از آن نداشتند و 6 درصد باقی‌ مانده از این راه درآمد کسب می‌کردند. درواقع می‌توان از این دید نگاه کرد که حدود 56 درصد جامعه آماری در فضای مجازی به تولید محتوا می‌پردازند که از این بین 22 درصد آنها فعالیت جدی‌تری در این فضا دارند. در سوال دیگری از جامعه آماری 66 درصدی که تولید محتوا داشتند، پرسیده شد که در چه زمینه‌ای تولید محتوا می‌کنند؛ 18 درصد آنها در زمینه فرهنگی و اجتماعی، 14 درصد در زمینه سیاسی، 15 درصد در زمینه علمی و 12 درصد در زمینه خرید و فروش کالا فعالیت داشتند.

ماهواره‌ها منبع خبری ۳ درصد دانشجویان
یکی دیگر از سوالات این نظرسنجی در رابطه با منابع خبری دانشجویان بود. در این سوال آمده است در صورتی که بخواهید در مورد یک موضوع اطلاعات دقیق و معتبری به دست آورید از کدام منبع استفاده می‌کنید. 37 درصد دانشجویان سایت‌های خبری را انتخاب کردند. 26 درصد خبرگزاری‌های رسمی، 26 درصد دیگر شبکه‌های اجتماعی و تنها 8 درصد به صداوسیما رای دادند. همچنین 3 درصد از دانشجویان ماهواره‌های فارسی‌زبان را انتخاب کردند. اگرچه باعث امیدواری است که کمتر از 5 درصد دانشجویان ماهواره‌های معاند را منبع خبری معتبر می‌دانند اما از سمت دیگر باید نگران رسانه ملی بود. با وجود اینکه این رسانه در اختیار تمام اقشار جامعه قرار دارد و بسیار در دسترس است اما نتوانسته از این ظرفیت به درستی استفاده کند.

49 درصد دانشجویان بیش از 3 ساعت در فضای مجازی‌اند
42 درصد دانشجویان در پاسخ به اینکه چند ساعت از زمان خود را در فضای مجازی می‌گذرانند، یک یا سه ساعت را انتخاب کرده‌اند. همچنین تنها 8 درصد دانشجویان کمتر از یک ساعت در روز در فضای مجازی هستند. همچنین در سوال دیگری بیش از 60 درصد دانشجویان معتقد بوده‌اند که استفاده‌شان از فضای مجازی در زمان بیکاری و اوقات فراغت است و زمان مشخصی ندارد. همچنین 20 درصد دانشجویان نیز صبح‌‌ها بعد از خواب و شب‌ها قبل از خواب فضای مجازی را رصد می‌کردند. همچنین 30 درصد شرکت‌کنندگان، در فضای مجازی به‌دنبال محتوای سرگرم کننده، 17 درصد به‌دنبال محتوای علمی، حدود 7 درصد به‌دنبال محتوای سیاسی و کمتر از 5 درصد به‌دنبال اخبار بوده‌اند. درنتیجه این آمارها می‌توان گفت که 91 درصد دانشجویان بیش از یک ساعت زمان خود را در فضای مجازی می‌گذرانند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین