• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۰۴ - ۲۲:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گیشه 1402 می‌تواند رکوردهای جالبی بزند؛

بهارغیرمنتظره گیشه

سینمای ایران که سال‌هاست با بحران مخاطب دست‌وپنجه نرم می‌کند و در سال‌های اخیر با رکود شدید ناشی از کرونا نیز مواجه بوده، در سال 1402 شرایط کمابیش مناسبی را تجربه می‌کند که در نیمه اول سال، تحت‌تأثیر گیشه چشمگیر فیلم سینمایی «فسیل» بود؛ اثری که رکوردهای فروش و مخاطب را یکی‌یکی شکست و با جذب شش میلیون و 600 هزار تماشاگر و کسب رقم نجومی 285 میلیارد تومان از گیشه، حتی از بسیاری آثار پرتماشاگر دهه‌های قبل سینمای ایران مثل «افعی» جمشید هاشم‌پور پیش افتاد.

بهارغیرمنتظره گیشه

مصطفی قاسمیان، خبرنگار: سینمای ایران در دو ماه اول پاییز 1402، با رشدی انفجاری از هفته‌ای 270 هزار تماشاگر به نزدیک‌ هفته‌ای یک میلیون تماشاگر رسید؛ آماری که نه فقط برای «هتل»، بلکه حتی برای فیلم‌های کم‌فروش هم افزایش فروش را رقم زد.
سینمای ایران که سال‌هاست با بحران مخاطب دست‌وپنجه نرم می‌کند و در سال‌های اخیر با رکود شدید ناشی از کرونا نیز مواجه بوده، در سال 1402 شرایط کمابیش مناسبی را تجربه می‌کند که در نیمه اول سال، تحت‌تأثیر گیشه چشمگیر فیلم سینمایی «فسیل» بود؛ اثری که رکوردهای فروش و مخاطب را یکی‌یکی شکست و با جذب شش میلیون و 600 هزار تماشاگر و کسب رقم نجومی 285 میلیارد تومان از گیشه، حتی از بسیاری آثار پرتماشاگر دهه‌های قبل سینمای ایران مثل «افعی» جمشید هاشم‌پور پیش افتاد. در حالی که پیش‌بینی می‌شد با کاهش تدریجی فروش ‌فسیل‌، گیشه سینمای ایران نیز به وضعیت نامناسب بازگردد، اما در هفته‌های اخیر روند صعودی جالبی در میزان فروش و تعداد تماشاگر سینما آغاز شده که اگر ادامه داشته باشد، گیشه 1402 می‌تواند رکوردهای جالبی بزند.
تصمیم‌گیران سینما همه‌ساله با پایان عزاداری‌های دو ماهه محرم و صفر و آغاز اعیاد ماه ربیع‌الاول، فیلم‌های جدیدی را به چرخه اکران می‌فرستند و در این میان، توجه ویژه‌ای به کمدی‌های پرفروش با حضور کمدین‌های محبوب دارند تا با استفاده از فضای عمومی عید و شادی، گیشه سینما نیز عید را تجربه کند و سروسامان دوباره‌ای بگیرد. اولین هفته ماه ربیع‌الاول یعنی از چهارشنبه 29 شهریورماه تا سه‌شنبه 4 مهرماه، گیشه سینما که همچنان فیلم‌های «فسیل» و «شهر هرت» -هردو به کارگردانی کریم امینی- را در صدر جدول می‌دید، با فروش 271 هزار قطعه بلیت به ارزش 12 میلیارد و 586 میلیون تومان، شرایط خوبی نداشت و هنوز در حال‌هوای ماه‌های عزاداری سیر می‌کرد که در آن استقبال از سینما کمتر است. 31.5 درصد از این تعداد تماشاگر و 31.2 درصد از این میزان فروش به فیلم قرارگرفته در جایگاه رتبه نخست گیشه تعلق داشت. این هفته در سینما شش روز داشت، چون روز یکشنبه 2 مهرماه، تعطیل بود که البته به علت آنکه یکشنبه یکی از روزهای کم‌فروش هفته به شمار می‌رود، در مجموع تأثیر چشمگیری روی گیشه کل هفته نگذاشت.
بعد از هفته اول مهرماه 1402 که آخرین هفته تکیه‌زنی ‌فسیل‌ بر صدر جدول فروش هفتگی به شمار می‌رود، با اکران همزمان ‌هتل‌ ساخته جدید سیدمسعود اطیابی و «بچه‌زرنگ» انیمیشن جدید گروه هنر پویا، سینما با موج تدریجی استقبال عمومی از این آثار مواجه شد. این دو فیلم جدید در این هفته، مجموعا 287 هزار تماشاگر جذب کردند که از مجموع بیننده کل فیلم‌ها در هفته گذشته بیشتر بود! نتیجه آنکه 469 هزار نفر در این هفته به سینما رفتند تا 73 درصد رشد در آمار کل تماشاگران هفتگی رخ دهد. در این هفته 43.4 درصد از میزان بیننده و 45.6 درصد از میزان فروش به فیلم ‌هتل‌، صدرنشین گیشه هفتگی اختصاص داشت. فیلم‌های جدید شروع طوفانی خود را در هفته‌های بعد هم ادامه دادند. ‌هتل‌ و ‌بچه‌زرنگ‌ در هفته دوم 436 هزار تماشاگر جذب کردند که نزدیک به کل تماشاگران همه فیلم‌ها در هفته قبل بود! در این هفته بقیه فیلم‌ها از جمله ‌فسیل‌ (که با صدرنشینان فاصله‌ای چشمگیر داشت) مجموعا 163 هزار بیننده داشتند تا در نهایت گیشه سینما به فروش 599 هزار قطعه بلیت به ارزش 25 میلیارد و 169 میلیون تومان برسد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

خبرهای روزنامه فرهیختگانبیشتر بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟