• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۰۴ - ۰۲:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کار سخت مدافعان تیم ربیعی برابر خط حمله آماده آبی؛

سرمربی ذوب‌آهن به‌دنبال طلسم‌شکنی مقابل استقلال

آمار نشان می‌دهد ذوب‌آهن در سال‌های اخیر موفق به شکست استقلال نشده است؛ چه در جام حذفی و چه در لیگ برتر همواره این تیم استقلال بوده که برنده از زمین خارج شده و ذوب‌آهن رنگ پیروزی را به خود ندیده است.

سرمربی ذوب‌آهن به‌دنبال طلسم‌شکنی مقابل استقلال

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: یکی از حساس‌ترین بازی‌های هفته یازدهم تقابل دو تیم استقلال و ذوب‌آهن است. طی سال‌های اخیر هرگز بازی دو تیم تا این حد حساس نبوده اما جایگاه ذوب‌آهن این بار در جدول رده‌بندی و تلاش این تیم برای رقابت با تیم‌های بالای جدول ناخودآگاه بازی را حساس کرده است. هرچند تقابل با استقلال و پیروزی ذوب‌آهن در این بازی نمی‌تواند آنها را به صدر جدول برساند، بااین‌حال یک رقابت سخت و حساس در لیگ برتر است که نتیجه‌اش برای سایر رقبای بالانشین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
ذوب‌آهن چطور خود را بالا کشید
تیم ذوب‌آهن از ۱۰ بازی که برگزار کرده ۵ برد، ۳ تساوی و ۲ شکست در کارنامه دارد. عملکرد خوبی که بالانشینی این تیم در جدول رده‌بندی را تایید می‌کند. بااین‌حال آنها تاکنون در سه بازی سخت خود از ابتدای فصل تاکنون موفق به کسب پیروزی نشده‌اند. تساوی مقابل پرسپولیس، شکست برابر سپاهان و باخت به مس رفسنجان (تیم سابق محمد ربیعی) نقطه اوج بازی‌های ذوب‌آهن بود که به ناکامی ختم شد. درواقع عیار این تیم باید مقابل تیم‌های قدرتمند لیگ برتر مشخص می‌شد که فعلا تا این لحظه به ناکامی ختم شده است. اگر ربیعی بتواند استقلال را در یازدهمین هفته از رقابت‌های لیگ برتر شکست دهد حقانیت خود را ثابت کرده اما اگر استقلال را نبرد، عملا مقابل غول‌های لیگ برتر ناکام بوده و می‌توانیم ادعا کنیم که این تیم هرچند در جایگاه بالای جدول قرار گرفته اما توان رقابت با مدعیان قهرمانی را ندارد. او خود به این موضوع کاملا واقف است. از این رو زمانی که تیمش در جدول رده‌بندی دوم بود، نسبت به این جایگاه اینقدر بدبینانه صحبت نمی‌کرد. وی معتقد است در هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر جایگاه دوم برای تیمی مثل ذوب‌آهن فیک است، از این رو گول این جایگاه را نمی‌خورند.
بااین‌حال باید قبول کنیم که بازیکنان ذوب‌آهن همان‌طور که نیما نکیسا ادعا کرده برای رسیدن به جایگاه‌های دوم و سوم جدول با تمام وجود تلاش کرده‌اند. مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن معتقد است میل به خواستن عجیبی در وجود تک‌تک بازیکنان ذوب‌آهن وجود دارد که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد اینقدر همدل بتوانند تیم خطرناکی در لیگ باشند.
ذوب‌آهن می‌تواند استقلال را درهم بشکند
آمار نشان می‌دهد ذوب‌آهن در سال‌های اخیر موفق به شکست استقلال نشده است؛ چه در جام حذفی و چه در لیگ برتر همواره این تیم استقلال بوده که برنده از زمین خارج شده و ذوب‌آهن رنگ پیروزی را به خود ندیده است. آخرین باری که ذوب‌آهن موفق شد از استقلال امتیاز بگیرد مربوط به آذر سال ۹۹ است که ذوب‌آهن در خانه خود مقابل استقلال به تساوی بدون گل رسید و یک امتیاز از این بازی دشت کرد.
از این رو ذوب‌آهنی‌ها امیدوارند حالا که ربیعی در صدمین بازی لیگ برتری‌اش خودی نشان داده و ذوب‌آهن را از شرایط نابسامانش دور کرده و به شرایط خوبی رسانده شاید بتواند طلسم نبردن‌ها مقابل استقلال را بشکند و بعد از سال‌ها در خانه مقابل این تیم امتیاز کسب کند. امید ذوبی‌ها به محمد ربیعی درحالی است که وی در مقابل استقلال همواره ناکام بوده است. این مربی با تیم مس رفسنجان به لیگ برتر صعود کرد و چند سالی بود با این تیم مقابل رقبا قرار می‌گرفت. این فصل اولین سالی است که ربیعی با تیمی به‌جز مس‌رفسنجان در لیگ برتر حاضر می‌شود. بااین‌حال در کارنامه این مربی در بازی مقابل استقلال هیچ بردی را نمی‌بینیم. اگر این بار بتواند استقلال را شکست دهد نه‌تنها طلسم ذوب‌آهن، بلکه طلسم نبردن‌های خود مقابل استقلال را هم می‌شکند. مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن در این مورد بسیار امیدوارانه صحبت می‌کند. او معتقد است اگر تیمش می‌خواهد خود را به‌عنوان رقیب مدعیان قهرمانی در لیگ برتر نشان دهد باید در مقابل استقلال نتیجه بگیرد. از این رو در صحبت‌هایش از بازی جسورانه و متوقف کردن استقلال در اصفهان صحبت می‌کند.
انگیزه ربیعی کارساز می‌شود
چند ماه پیش درست زمانی که هنوز مذاکرات جواد نکونام با تیم استقلال در کش‌وقوس‌های پیچیده گرفتار شده بود، یکی از گزینه‌های سرمربیگری تیم استقلال محمد ربیعی بود. او با استقلال به توافق نرسید، چون نه‌تنها شرایط مالی این تیم را نپذیرفت، بلکه نسبت به جدایی برخی بازیکنان در ابتدای فصل معترض بود. درست نقطه مقابل جواد نکونام که با وجود تلاش برای حفظ بازیکنان از استقلال دست نکشید. نکونام هرچند می‌دانست پولی در بساط نیست اما هدایت این تیم را برعهده گرفت. البته موضع دو مربی با هم متفاوت بود. او می‌خواست تحت هر شرایطی روی نیمکت استقلال بنشیند و حمایت سکوها را برای خود داشت، اما ربیعی مایل بود در اولین حضورش در استقلال خاطرات خوبی از خود به‌جا بگذارد و مخالفت سکوها با حضورش در استقلال را هم به‌خوبی حس می‌کرد. شاید به همین دلیل درنهایت ذوب‌آهن را انتخاب کرد؛ چراکه در این تیم هرچند بودجه محدود است اما همیشه هست و دستش برای جذب بازیکن و حفظ نفرات موردنظرش باز بوده است. از این ‌رو وقتی خود را در قواره مربیگری استقلال ندید راهی ذوب‌آهن شد و دست بر قضا انتخاب او خوب از آب درآمد و نه‌تنها با ذوب‌آهن موفق بود که حالا به رقیب جدی استقلال هم تبدیل شده است.
روز سختی برای استقلال نیست
استقلال به‌عنوان صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر کار چندان سختی برای تداوم جایگاه خود ندارد. این هفته آنها باید با ذوب‌آهن بازی کنند که هرچند درظاهر خطرناک به‌نظر می‌رسد اما آمار نشان می‌دهد چندان هم حریف قدرتمندی نیست. ذوب‌آهنی‌ها پس از ۱۰ هفته از رقابت‌های لیگ برتر موفق به ۱۲ بار گلزنی شدند که هرچند در حالت کلی عملکرد خوبی به‌نظر می‌رسد اما درواقع نسبت به بسیاری دیگر از رقبا عملکرد قابل‌توجهی برای تیمی در بالای جدول نیست. کار برای مهاجمان آنها به‌شدت سخت است؛ چراکه باید مقابل بهترین خط دفاعی لیگ از ابتدای فصل تاکنون قرار بگیرند و از آنجا که در خط حمله ضعف دارند، شاید در چالش با استقلال با مشکل روبه‌رو شوند. آنها در خط دفاعی نیز تقریبا آسیب‌پذیر نشان داده‌اند و شاید به همین دلیل بتوانیم بگوییم استقلال برای رسیدن به دروازه ذوب‌آهن کار چندان سختی پیش‌رو ندارد. آن هم در شرایطی که بازیکنان استقلال مخصوصا طی چند هفته اخیر در خط حمله بسیار دونده ظاهر شده و می‌توانند روز سخت و پردردسری را برای شاگردان محمد ربیعی بسازند. آمار نشان داده هرچند او تاکنون عملکرد خوبی در لیگ برتر داشته است اما هرگز در این چندسال اخیر به‌عنوان یک مدعی به او و تیمش نگاه نکرده‌اند، درنتیجه حالا که می‌خواهیم از او و ذوب‌آهن به‌عنوان یکی از بالانشینان لیگ برتر نام ببریم شاید آمار و عملکردشان کمی با واقعیتی که نشان می‌دهند متفاوت باشد؛ مخصوصا که ربیعی طی سال‌هایی که در مس‌رفسنجان حضور داشت در خط حمله پرانتقاد بود و گاهی در دفاع نیز ‌خطاهایی از تیمش می‌دیدیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک