• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۰۴ - ۰۱:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
آینده دانشگاه‌ها چه تغییری خواهد کرد؟

مسیر تحول آموزش دانشگاه از هوش مصنوعی می‌گذرد

استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت آموزشی در دانشگاه‌ها می‌تواند بهبود فرآیند یادگیری دانشجویان را نیز به همراه داشته باشد. با استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی، می‌توان به صورت دقیق و سریع نقاط ضعف و قوت دانشجویان را شناسایی کرد و به این ترتیب، برنامه‌های آموزشی را براساس نیازهای دانشجویان تنظیم کرد.

مسیر تحول آموزش دانشگاه از هوش مصنوعی می‌گذرد

ناصر بهاری، معاون مدیرکل دفتر تحلیل و نظارت بر امور فرهنگی-تربیتی و سرمایه انسانی دبیرخانه هیات‌موسس دانشگاه آزاد:استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف به بهبود عملکرد و افزایش کارایی در سازمان‌ها منجرشده است. دانشگاه‌ها نیز با توجه به نیازهای جامعه برای دستیابی به دانشجویان با توانمندی‌های بالا و همچنین ارائه خدمات آموزشی با‌کیفیت، نیاز به بهبود در فرآیندها و اصول مدیریت آموزشی دارند. در این راستا، استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود عملکرد و افزایش کارایی مدیران آموزشی در دانشگاه کمک کند.
براین اساس، در دانشگاه‌ها به صورت ملموسی می‌توان از هوش مصنوعی برای بهبود مدیریت آموزشی استفاده کرد. با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان به صورت خودکار داده‌های آموزشی را جمع‌آوری و تحلیل کرد، مشکلات آموزشی را شناسایی و فرآیند تدریس را بهبود بخشید. همچنین، با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان به صورت خودکار نتایج آموزشی دانشجویان را پیش‌بینی و فرآیند ارزیابی دانشجویان را ساماندهی کرد. با توجه به پیچید‌گی‌های فرآیند برنامه‌ریزی درسی و تعدد دانشجویان، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می‌تواند بهبود عملکرد و افزایش کارایی مدیران آموزشی در دانشگاه را فراهم سازد.

برای رسیدن به کیفیت مطلوب آموزشی در دانشگاه باید به سطح مدیران آموزشی دانشگاه نیز توجه شود، در دانشگاه‌ها بیشتر برای رسیدن به کیفیت آموزش سعی می‌شود به شاخص‌ها و مولفه‌هایی همچون سرفصل‌های آموزشی، نحوه تدریس استاد و... توجه شود هر چند که مساله‌ بسیار مهمی هست ولی نباید از تاثیر مدیران و کارشناسان اجرایی در رسیدن به کیفیت آموزش مطلوب غافل ماند. در عصر جدید با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان در حوزه مدیریت آموزشی در دانشگاه‌ها تحول رضایت‌بخشی ایجاد کرد و می‌توان بهبود عملکرد و افزایش کارایی مدیران آموزشی را فراهم کرد. همچنین، با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان به صورت خودکار داده‌های آموزشی را جمع‌آوری و تحلیل کرد، مشکلات آموزشی را شناسایی کرد و فرآیند تدریس را بهبود بخشید. با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان به صورت خودکار نتایج آموزشی دانشجویان را پیش‌بینی کرد و فرآیند ارزیابی دانشجویان را ساماندهی کرد. برای بهره‌برداری بهینه از هوش مصنوعی در مدیریت آموزشی در دانشگاه، نیازمند تکنولوژی اطلاعات پیشرفته، دسترسی به داده‌های آموزشی، توانایی تحلیل داده‌های آموزشی و پیاده‌سازی سیستم‌های هوش مصنوعی هستیم. با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان در پیش‌بینی نتایج آموزشی دانشجویان نیز موثر بود. با تحلیل دقیق داده‌های آموزشی و استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌توان پیش‌بینی کرد که کدام یک از دانشجوها به چه نتایجی خواهند رسید و در نتیجه، برنامه‌های آموزشی را براساس این پیش‌بینی‌ها تنظیم کرد.
به صورت کلی، استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت آموزشی در دانشگاه‌ها می‌تواند بهبود عملکرد و کارایی مدیران آموزشی و همچنین بهبود فرآیند یادگیری دانشجویان را به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته در حال گسترش است، استفاده از آن در حوزه آموزش و حتی سایر حوزه‌های دانشگاه به‌عنوان یک راهکار موثر و پرکاربرد در بهبود کیفیت آموزش و همچنین پیشرفت در سایر حوزه‌های دانشگاه مطرح شده است که می‌توان از این ظرفیت به صورت قابل توجه و مطلوبی بهره‌برداری کرد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار