• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۰۲ - ۰۳:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
از سفرهای برون‌مرزی تا لیست بلندبالای مسافران پاریس؛

رئیس فدراسیون شمشیربازی زیر تیغ انتقادات

پورسلمان، رئیس فدراسیون شمشیربازی از وقتی روی صندلی ریاست فدراسیون نشسته همیشه در رقابت‌های جهانی کنار تیم بوده و همین سفرهای برون‌مرزی او یکی دیگر از موارد انتقاد برخی اهالی شمشیربازی به اوست. او سفرش به اسپانیا، ایتالیا و چین را با هزینه فدراسیون دانست.

رئیس فدراسیون شمشیربازی زیر تیغ انتقادات

یگانه عصاری، خبرنگار: از عدم اعزام اپه‌ایست‌ تیم ملی به مسابقات قهرمانی آسیا و تلاش نافرجام برای حضورشان بازی‌های آسیایی و حواشی پس از آن تا نتایج ضعیف سابریست‌ها و کمتر شدن مدال‌های آنها، از سفرهای همیشگی پورسلمان تا لیست بلند و بالای مسافران پاریس همگی آن چیزهایی هستند که به‌تدریج باعث اوج گرفتن انتقادها از رئیس فدراسیون شمشیربازی شدند. انتقادهایی که البته علیرضا پورسلمان تعدادی از آنها را قبول ندارد و منکر آنهاست اما نمی‌توان همه آنها را انتقادهایی به دور از انصاف دانست و شبهاتی وجود دارد که باید رفع شوند. البته جدای تمام آنچه شبهه نامیده می‌شود، کسی نمی‌تواند منکر نتایج دور از انتظار تیم ملی سابر ایران باشد؛ تیمی که همیشه بوی مدال‌آوری می‌داد و حالا دیگر خبری از آن تیم همیشگی نیست.

از دلخوری اپه‌ایست‌ها تا داستان یک حکم
مسابقات شمشیربازی قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ که خرداد امسال در چین برگزار شد، شاید شروع دلخوری‌ها از پورسلمان بود. درحالی‌که اعلام شده بود اعظم بختی به‌عنوان تنها نماینده اپه زنان ایران به این مسابقات می‌رود و حتی برای گرفتن ویزای چین برای این بازیکن هم اقدام شده بود. او عنوان کرد که نظر مسئولان فدراسیون برای حضورش در قهرمانی آسیا تغییر کرده است و پس از عدم اعزام او مسئولان فدراسیون دلیل اعزام نشدن او را آماده نبودن و عدم حضورش در مسابقات انتخابی دانستند. تلاش نافرجام رئیس فدراسیون شمشیربازی برای حضور اپه‌ایست‌ها در هانگژو نیز دلیل بعدی آنها برای این دلخوری بود. از سوی دیگر انتشار عکس یک حکم از جام‌جهانی شمشیربازی که در تهران برگزار شد، باعث انتقادهایی از او شد. پورسلمان البته چنین حکمی را تکذیب و در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دادن چنین حکمی با شکل و شمایل مبتدی را تکذیب می‌کند و عکس را عکسی پیش‌نویس دانست و نه اصل حکم.

حضور در سفرهای برون‌مرزی
پورسلمان، رئیس فدراسیون شمشیربازی از وقتی روی صندلی ریاست فدراسیون نشسته همیشه در رقابت‌های جهانی کنار تیم بوده و همین سفرهای برون‌مرزی او یکی دیگر از موارد انتقاد برخی اهالی شمشیربازی به اوست. او سفرش به اسپانیا، ایتالیا و چین را با هزینه فدراسیون دانست و در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «من به کویت رفتم، چون مسئول تجهیزات کنفدراسیون آسیا هستم. یک بار به چین برای بازی‌های آسیایی هانگژو رفتم و قزاقستان هم اجلاس کنفدراسیون آسیا بود. برای سفر به عراق، قزاقستان و کویت از بودجه فدراسیون هزینه نکردم. با هزینه فدراسیون جهانی به دو مکان رفته‌ام و بازی‌های آسیایی را با هزینه کمیته ملی المپیک. سال گذشته به فرانسه هم نرفتم. تنها در اسپانیا، ایتالیا و قهرمانی آسیای چین با تیم بودم. امسال هم چون روز عاشورا تیم بازی داشت و من در ایتالیا بودم، خیلی ناراحت بودم!»

داستان یک لیست بلند و بالا
فدراسیون شمشیربازی، برای گرندپری فرانسه، لیست بلندبالایی را برای ویزا به سفارت این کشور داده است. گرندپری فرانسه 16 آذرماه شروع می‌شود و تیم ملی شمشیربازی سابر ایران هم در آن حاضر می‌شود. اما آنچه این لیست را در معرض انتقادات قرار داده وجود چند نام به غیر از سابریست‌ها، بدنساز و ماساژور تیم و سرمربی و رئیس فدراسیون برای گرفتن ویزاست. مسعود فتوحی که با شروع اردو خبری از او نبود، امین حکیمی و نام همسر یکی از شمشیربازان. البته پورسلمان آن را هم تکذیب و اعلام کرد که هیچ نام عجیبی در لیست نیست. «اصلا اسم حکیمی نامی برای ویزای فرانسه نرفته است. وقتی حرف از ویزای کشورهای اروپایی می‌شود، خیلی‌ها تقاضا می‌دهند یا حتی پیشنهاد اسپانسری تیم را می‌دهند درقبال ویزا، اما من قبول نمی‌کنم. با اینکه ایراد ندارد اما ویزای خانواده ورزشکار فرق می‌کند، یعنی اگر قرار باشد کاپیتان تیم برای چندماه در کمپ کریستین بائو تمرین کند، اجازه نمی‌دهم تنها بماند و کمک می‌کنم تا همسرش هم کنارش باشد.»

به فرانسه نمی‌روم!
پورسلمان البته نام خودش را هم در لیست سفارت فرانسه برای ویزا رد می‌کند: «من امسال هم برای گرندپری به فرانسه نمی‌روم. من هیچ‌جا نمی‌روم؛ چراکه بعد از اتفاقی که در پرواز برای وزیر ورزش افتاد، فوبیای پرواز و استرس دارم!» البته باید منتظر ماند و دید که آیا فوبیای پرواز مانع حضور او در فرانسه خواهد شد یا خیر، اما نام این انتقادها را شبهه بگذاریم و چشم روی آنها ببندیم یا نه، دلیل نمی‌شود از نتایج ضعیف شمشیربازان بگذریم. تیمی که این روزها بسیار نوسان دارد، کاپیتانش کاپیتان همیشگی نیست و محمد رهبری جور همه بازیکنان تیم را می‌کشد، ژاپن در تعقیب این تیم است و اگرچه کسب سهمیه ما تا حد زیادی قطعی است اما بوی خوشی از اوضاع نمی‌آید. البته شاید بتوان چشم روی همه این اتفاق‌ها هم بست اما چشم بستن روی تیمی را که دوستش داریم و منتظر موفقیت‌هایش هستیم نمی‌توان از ما انتظار داشت.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار