• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۰۲ - ۰۲:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ربیعی: می‌خواهیم بازی پایاپایی برابر استقلال انجام دهیم

تقابل جواد نکونام و محمد ربیعی در بازی روز شنبه می‌تواند از جهات مختلف جذاب باشد. در ادامه ماحصل گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سرمربی موفق ذوب‌آهن را می‌خوانید.

ربیعی: می‌خواهیم بازی پایاپایی برابر استقلال انجام دهیم

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: حساس‌ترین بازی هفته یازدهم لیگ برتر را تیم‌های ذوب‌آهن و استقلال برگزار خواهند کرد. درواقع تیم‌های اول و دوم جدول مسابقات روبه‌روی هم قرار می‌گیرند و حداقل انتظار هواداران دو تیم این است که بازی باکیفیتی را شاهد باشند. اما در مورد تیم اصفهانی می‌توان گفت که شاید خوشبین‌ترین هوادار این تیم هم فکرش را نمی‌کرد تیم محمد ربیعی اینقدر خوب فصل را شروع کند اما این اتفاق رخ داد تا بار دیگر و بعد از سال‌ها شاهد اوج‌گیری دوباره ذوبی‌ها در مسابقات باشیم. در این میان محمد ربیعی بیشترین نقش را در اوج‌گیری تیم اصفهانی داشته، مربی که بعد از پشت سر گذاشتن چند سال خوب در تیم مس رفسنجان در تابستان یکی از کاندیداهای جدی سرمربیگری استقلال هم بود. در همین راستا تقابل جواد نکونام و محمد ربیعی در بازی روز شنبه می‌تواند از جهات مختلف جذاب باشد. در ادامه ماحصل گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سرمربی موفق ذوب‌آهن را می‌خوانید.

اول از تیم خودتان شروع کنید، نتایجی که ذوب‌آهن تا اینجای لیگ کسب کرده شاید حتی خلاف انتظار هواداران خوشبین این تیم بوده است.
باشگاه ذوب‌آهن شرایط خاص خودش را دارد. هوادارانی که در اصفهان هستند خیلی خوب در جریان اوضاع و احوال این باشگاه در سال‌های اخیر قرار دارند. از زمانی که کارم را در اصفهان شروع کردم هدفم این بود که مشکلات اطراف تیم را جمع‌وجور کنیم و قوانینی را لحاظ کنیم. براساس بودجه ناچیزی که داشتیم تیم را بستیم و الان اگر می‌بینید در جایگاه دوم جدول هستیم باید بگویم که این جدول کاذب است. از این جهت که بازی‌ها برابر نیست و تیم‌های مدعی بازی‌های عقب‌افتاده دارند. ضمن اینکه ما هم به این جایگاهی که در آن قرار داریم دلخوش نیستیم؛ چراکه هنوز راه زیادی تا پایان فصل باقی مانده و 5 هفته هم تا پایان نیم‌فصل در پیش رو داریم. پس نباید فکر کنیم کار بزرگی کرده و جدول همین‌طور خواهد ماند.

ذوب‌آهن یکی از تیم‌های جوان و آینده‌دار لیگ به حساب می‌آید.
میانگین سنی تیم ما 25 تا 26 سال است. از این لحاظ تیم تقریبا جوانی داریم که برای پیشرفت و جلو رفتن، کار زیاد دارد. برای یک‌سری از کارها می‌توان برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت داشت و برای برخی هدف‌های بزرگ هم قاعدتا باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم. ما در حد بودجه و توان باشگاه در نقل و انتقالات توانستیم تا حدودی ضعف‌هایمان را ترمیم کنیم و خودمان را در واقع تقویت کنیم. اما با این پتانسیل تا کجا بتوانیم جلو رویم، مشخص نیست.

شما مربی‌ای با اهداف بزرگ هستید و زمانی که قرار شد در ذوب‌آهن به کارتان ادامه دهید برخی از جمله خود ما تعجب کردیم. از این جهت که شما هدف‌تان این بود بعد از مس رفسنجان راهی تیمی شوید که هم ابزار موفقیت برایتان فراهم باشد و هم آن باشگاه به نوعی جاه‌طلب باشد، مساله‌ای که در ذوب‌آهن قاعدتا نباید دنبال آن گشت!
بله حرف شما درست است. به هر حال در آن مقطع شرایطی به شکلی پیش رفت که من پیشنهاد ذوب‌آهن را قبول کردم. به هر حال وضعیت این باشگاه در چند سال اخیر مشخص بوده و بودجه ناچیز آن هم معلوم است. از لحاظ بودجه باید بگویم ما در رده هشتم و نهم لیگ برتر هستیم. مدیریت باشگاه هم همه سعی و تلاش خود را کرد که تیم خوبی را جمع کنیم. واقعیت امر این است که باشگاه ذوب‌آهن یک تیم ریشه‌دار بوده و افتخارات بین‌المللی هم کسب کرده است. همه ارکان باشگاه از کارخانه گرفته تا عوامل مختلف تیم اندازه خود تلاش کرده‌اند اما باید قبول کرد که از لحاظ مالی قابل مقایسه با برخی تیم‌های لیگ برتر نیستیم. در چنین شرایطی نباید اجازه دهیم توقع از ذوب‌آهن بالا برود. همین الانش هم زود است که بخواهیم از این تیم توقع بیشتر از این داشته باشیم. هر تیم ظرفیتی دارد. ظرفیت هم براساس بودجه‌ای است که لحاظ شده و آن را باید با تیم‌های دیگر مقایسه کرد. اما اگر ما فراتر از هزینه‌ای که شده نتیجه بگیریم این بدان معناست که همه عوامل مجموعه ازجمله مدیریت، کادرفنی و بازیکنان کارشان را درست انجام داده‌اند. همه هدف ما این است که بتوانیم کیفیت خود را حفظ کرده و ارتقا دهیم و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

انگیزه شما برای بازی با استقلال متفاوت با بازی‌های دیگر است؟
استقلال تیمی بسیار شایسته همراه با جایگاه بالایی است. در مورد این تیم بزرگ بارها گفته‌ام که پیشنهادی در تابستان داشتم و مذاکراتی شد. در حال حاضر استقلال مربی شایسته و قابل احترامی چون جواد نکونام را دارد که برای او و تیمش آرزوی موفقیت دارم.

مقابل استقلال برای برد به میدان می‌روید؟ آیا این توان را در تیم‌تان می‌بینید که 3 امتیاز این مسابقه را کسب کنید؟
ما در تمام بازی‌های بزرگ سعی‌مان این بوده و هست که بازی پایاپایی با حریف‌مان انجام دهیم. استقلال یکی از تیم‌های قابل احترام لیگ است که فوتبال منظمی را ارائه می‌دهد و تکلیفش در زمین مشخص است. آنها می‌دانند که چه می‌خواهند و محور‌های تهاجمی و تاکتیکی مشخصی دارند. از این‌رو بازی خیلی سختی را با استقلال در پیش داریم و حداقل انتظار هواداران ما و استقلال این است که از دو تیم بازی باکیفیتی را شاهد باشند. خود من هم انتظاری غیر از این ندارم و امیدوارم که بتوانیم همه توانایی‌هایمان را مقابل حریف ارائه دهیم.

درمورد بازی ایران و ازبکستان صحبت کنید، بعد از یک تساوی ناامید‌کننده مقابل ازبکستان هجمه‌ها علیه امیر قلعه‌نویی سنگین شده است.
من به خاطر حضور در تمرین تیمم، متاسفانه بازی را ندیدم اما صحبت‌های امیر قلعه‌نویی در کنفرانس خبری را خواندم و او از عملکرد بازیکنان در نیمه دوم اصلا رضایت نداشت. به هر حال باید قبول کنیم فوتبال آسیا در حال پیشرفت است و ما نباید مقابل هر حریفی خود را از پیش برنده بدانیم. قلعه‌نویی مربی با تجربه‌ای است و سال‌ها در سطح اول فوتبال ایران و آسیا مربیگری کرده است. در چنین شرایطی او می‌داند که چه می‌کند. ضمن اینکه تیم ملی بازیکنان بسیار باکیفیتی دارد که میدان‌های مهمی را تجربه کرده‌اند. هر تیمی ضعف‌هایی دارد که مطمئنا قابل حل است. تیم ملی هم چنین شرایطی دارد و این بازی حتما نکات خوبی را متوجه کادرفنی و بازیکنان کرده است که ان‌شاءالله بتوانیم از آنها بیشترین بهره را برای جام ملت‌ها ببریم.

تیم نوجوانان کشورمان در عین شایستگی نتوانست یکی از 8 تیم برتر دنیا شود، درباره این تیم صحبتی دارید؟
اخیرا صحبت‌های زیادی در مورد تیم نوجوانان داشتم و متاسفانه بازی این تیم با مراکش را هم ندیدم. حذف در ضربات پنالتی خیلی سخت و آزار‌دهنده است. مخصوصا اینکه تیم ما در وقت‌های تلف‌شده گل تساوی را دریافت کرد. به هر شکل وقتی بازی به ضربات پنالتی می‌رود برای برنده شده باید شانس هم داشت که متاسفانه تیم شایسته نوجوانان ایران نداشت. بدون شک این تیم کار بزرگی انجام داد و باید یک خسته نباشید جانانه به بازیکنان و کادرش گفت. آنها اتفاق بزرگی را برای فوتبال ایران رقم زدند اما خیلی مهم است که این تیم از اینجا به بعد رها نشود. آنها می‌توانند نسل تازه‌ای برای فوتبال ایران باشند به شرطی که کنترل و به خوبی هدایت شوند. وظیفه مسئولان است که به تیم نوجوانان رسیدگی کرده و به آنها کمک کنند تا این مسیر را به همین شکل و به خوبی طی کنند.

صحبت پایانی؟
ضمن تشکر از هواداران ذوب‌آهن که در این فصل همیشه حامی ما بوده‌اند از آنها می‌خواهم در بازی روز شنبه ذوب‌آهن را تنها نگذارند و با حضور در ورزشگاه تیم را حمایت کنند. هرچند هوا بسیار سرد شده اما می‌دانم آنها با حضورشان گرمی خاصی به بازی بخشیده و باعث می‌شوند‌ انگیزه ما دوچندان شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار