• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۰۱ - ۰۳:۱۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تمایل مدیرعامل پیکان به همکاری با مربی استقلالی؛

برکناری خطیبی، پیکانی‌ها را غافلگیر کرد

برکناری رسول خطیبی از تیم فوتبال پیکان کاملا قابل‌پیش‌بینی بود. نتایج ضعیف این مربی درکنار تغییرات مدیریتی باعث شد درنهایت سرمربی تنها تیم لیگ برتری خودروساز، از سمت خود برکنار شود.

برکناری خطیبی، پیکانی‌ها را غافلگیر کرد

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: برکناری رسول خطیبی از تیم فوتبال پیکان کاملا قابل‌پیش‌بینی بود. نتایج ضعیف این مربی درکنار تغییرات مدیریتی باعث شد درنهایت سرمربی تنها تیم لیگ برتری خودروساز، از سمت خود برکنار شود. پیکان ۸ امتیازی پس از هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر در جایگاه یازدهم جدول رده‌بندی قرار دارد. دستاورد خطیبی برای این تیم یک برد، ۵ مساوی و ۴ شکست است اما نکته قابل‌توجه درمورد این تیم درطول این ۱۰ هفته ۱۲ گل خورده است. چیزی که نشان می‌دهد آنها برای تغییر شرایط تلاشی نکردند و ضعف‌های دفاعی این تیم همچنان به قوت خود باقی است. خطیبی و همکارانش در هفته‌های اخیر با شعار استفاده از بازیکنان جوان، روی ناتوانی خود در هدایت تیم پیکان سرپوش گذاشته و به‌نوعی نتایج را توجیه کرده‌اند. بااین‌حال مدیران باشگاه پیکان که ادامه این روند را بدون نتیجه می‌دانستند، در شرایطی کاملا غافلگیر کنند سرمربی تیم خود را برکنار و گزینه جانشین او را تعیین نکردند.

تمدید چرا؟
پنجم مهر و در شرایطی که تیم پیکان از ۵ مسابقه فقط ۳ امتیاز کسب کرده بود و همه منتظر بودند تا احمد مددی، مدیرعامل جدید، این مربی را به دلیل عملکرد ضعیف برکنار کند، باشگاه پیکان در اقدامی عجیب قرارداد رسول خطیبی را تمدید کرد. در آن زمان در «فرهیختگان» خواندید که این تمدید یک واکنش مدیریتی و توافق کاملا صوری است. تجربه نشان می‌دهد وقتی مربی نمی‌تواند در تیمش تاثیر مثبت بگذارد و نتایج خوبی کسب کند چنین تمدید قراردادی هیچ توجیهی ندارد اما مددی برای اثبات جایگاه خود به‌عنوان یک مدیر تازه وارد قرارداد خطیبی را تمدید کرد تا به‌نوعی جایگاه بی‌ثبات مدیریت را تثبیت کند. اما حالا با گذشت ۵ هفته دیگر از آن زمان، خطیبی برکنار می‌شود و این سوال پیش می‌آید که غرامت فسخ قرارداد او چگونه و از کدام بودجه پرداخت خواهد شد؟ شاید برایتان جالب باشد بدانید فسخ قرارداد رسول خطیبی، غرامت چندانی برای باشگاه پیکان نداشته و خودروسازان فقط مبلغ قرارداد فصل جاری را با خطیبی تسویه می‌کند. این‌طور که شنیده‌ایم توافقی که با عنوان تمدید قرارداد رسول خطیبی، پنجم مهر سال‌جاری بین باشگاه پیکان و رسول خطیبی رخ داد، توافقی شفاهی بوده و هرگز به‌صورت مکتوب درنیامد. یکی از نزدیکان باشگاه پیکان به ما اطمینان داد حتی اگر این توافق شفاهی، مکتوب هم شده باشند در آن قید شده درصورت عملکرد ضعیف رسول خطیبی و فسخ این قرارداد و اخراج او، جز تسویه‌حساب مالی قرارداد سال جاری او غرامت دیگری به وی پرداخت نخواهد شد. به این ترتیب هیچ نگرانی‌ای درخصوص فسخ قرارداد این مربی وجود ندارد پیکانی‌ها با خیال راحت با کمترین خسارت می‌توانند سرمربی دیگری را جانشین او کنند.

منصوریان لابی می‌کند؟
تنها سه روز به بازی پیکان و آلومینیوم باقی مانده و نتیجه بازی برای دو تیم با توجه به جایگاه‌شان در جدول بسیار اهمیت دارد. برکناری سرمربی تیم پیکان در چنین شرایط حساسی اقدامی عجیب و شوکه‌کننده از سوی این باشگاه بود. مدیران باشگاه پیکان برای برکناری خطیبی چنان غافلگیر‌کننده اقدام کردند که حتی بسیاری از ارکان باشگاه نیز از مراسم تودیع او در صبح روز گذشته بی‌خبر بودند و به‌نوعی غافلگیر شدند. برکناری این مربی تا حدودی قابل‌پیش‌بینی بود، از این رو به‌نظر می‌رسید برکناری وی در چنین شرایطی حتما با برنامه و از روی حساب‌وکتاب صورت گرفته است، درنتیجه توقع می‌رفت به‌محض تودیع، جانشینش به‌سرعت معرفی شود اما این اتفاق رخ نداد تا گمانه‌زنی‌ها درخصوص جانشین رسول خطیبی قوت بگیرد. در شرایطی که از مربیانی چون فراز کمالوند، رضا عنایتی، هومن افاضلی و علیرضا منصوریان به‌عنوان جانشینان احتمالی خطیبی نام برده می‌شوند از باشگاه خبر می‌رسد هنوز حتی مذاکره با هیچ گزینه آغاز نشده و و حتی بر سر مذاکره با گزینه‌های احتمالی نیز توافق نکرده‌اند.
افاضلی درحال‌حاضر دستیار امیر قلعه‌نویی است و تیم ملی بزرگسالان را همراهی می‌کند. فراز کمالوند که شانس مربیگری در خیبر خرم‌آباد را داشت به‌عنوان مدیرعامل مسئولیت این باشگاه را برعهده گرفته است. رضا عنایتی بعد از ناکامی همراه تیم امید تقریبا شرایط هدایت پیکان را دارد اما این‌طور که از باشگاه خبر می‌رسد آنها میلی به همکاری با عنایتی ندارند و به‌دنبال مربی هستند که ریخت‌وپاش کمتری داشته باشند. در چنین شرایطی نام علیرضا منصوریان نیز مطرح است. البته چندان نمی‌توان روی این گزینه حساب کرد، بعد از شرایطی که او در باشگاه فولاد داشت تقریبا اغلب تیم‌ها میل به همکاری با این مربی ندارند اما در این مورد به‌خصوص و در باشگاه پیکان، شرایط کمی متفاوت است. وقتی تیمی به این شکل و کاملا عجیب سرمربی خود را برکنار می‌کند هیچ بعید نیست که گزینه احتمالی بعدی او نیز غافلگیر‌کننده بر مسند کار بنشیند.
چندی پیش و با ورود احمد مددی به باشگاه پیکان، محمدرضا مهران‌پور به لیست دستیاران رسول خطیبی اضافه شد. مهرانپور رابطه خوبی با مددی دارد و گفته می‌شود منصوریان گزینه پیشنهادی او به باشگاه بوده است. بعید نیست با توجه به اینکه مددی زمانی مدیرعامل باشگاه استقلال بود تمایل به همکاری با مربیان آبی داشته باشد. بااین‌حال یکی از عوامل حاضر در باشگاه پیکان به ما اطمینان داد تنها درصورتی منصوریان می‌تواند به‌عنوان سرمربی پیکان معرفی شود که لابی سنگینی کرده و تمام مخالفان خود را در نتیجه این لابی کنار بزند؛ چراکه در هیات‌مدیره تقریبا هیچ کس با او موافق نیست. با توجه به اینکه تقریبا هیچ گزینه صاحب سبک و مناسبی در بازار نقل و انتقال مربیان نیست و مدیران این باشگاه نیز برای ادامه فعالیت خود گزینه خاصی را مدنظر ندارند این احتمال وجود دارد که هر مربی با هر کارنامه‌ای جزء لیست مذاکره‌کنندگان قرار بگیرند و طبیعی ‌است هرکدام قدرت و نفوذ بیشتری داشته باشند صندلی این تیم لیگ برتری بی‌دردسر را تصاحب خواهند کرد.

مهران‌پور روی نیمکت پیکان
گویا درصورتی‌که تا روز جمعه و بازی تیم پیکان مقابل آلومینیوم سرمربی این تیم مشخص نشود مهران‌پور به‌عنوان سرمربی موقت روی نیمکت خواهد نشست. این‌طور که از برخی عوامل باشگاه پیکان شنیدیم پس از جلسه دوستانه برکناری رسول خطیبی، جلسه‌ای درخصوص ادامه فعالیت این تیم بدون سرمربی برگزار شد. بر این اساس قرار شد فعلا در غیاب سرمربی تمرینات و برنامه‌های تاکتیکی را دستیاران وی برعهده بگیرند و درصورتی‌که تا روز بازی با آلومینیوم سرمربی مشخص نشود مهران‌پور پیکانی‌ها را هدایت می‌کند. جالب است که با برکناری خطیبی دستیاران او همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و همراه او تیم پیکان را ترک نکردند. پیکان باید سوم آذر در اراک به‌مصاف تیم آلومینیوم برود، درنتیجه پنجشنبه راهی این شهر خواهد شد و پیکانی‌ها اگر می‌خواهند سرمربی جدید خود را معرفی کنند فقط امروز فرصت دارند تا حداقل شانس یک جلسه تمرین یا حتی تماشای تمرین را به سرمربی جدید بدهند. شاید برایتان جالب باشد بدانید از زمانی که در باشگاه پیکان و در خفا بحث برکناری خطیبی بین مدیران این باشگاه مطرح شد، برخی افراد حاضر در این جمع پیشنهاد دادند قبل از هر چیز گزینه‌های احتمالی و مدنظر مورد بررسی قرار بگیرند و درنهایت چند گزینه موجه در ورزشگاه حاضر شده یا تمرینات را قبل از برکناری رسول خطیبی زیرنظر بگیرند. به این ترتیب هر وقت رسول خطیبی برکنار شد، گزینه‌هایی که احتمالا شانس سرمربیگری این تیم را دارند با تیم آشنا بوده و می‌توانند به سرعت اختیار کار را در دست بگیرند. این موضوع اما در همان گفت‌وگوی کوتاه و نیمه‌کار رها شد و حالا هر مربی هدایت این تیم را برعهده بگیرند با توجه به اینکه بازی‌های پیکان تقریبا از شبکه‌های تلویزیونی پخش نمی‌شود، با عملکرد این تیم بیگانه بوده و زمان زیادی برای هماهنگی و کسب اطلاع از توانایی‌هایش لازم دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار