• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۳۰ - ۲۳:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد:

مهارت‌یار پلتفرم تکمیل‌کننده جریان تربیت مربی دانشگاه آزاد است

این روزها معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد در چهار محور اساسی تفکیک شده است؛ حوزه اول حوزه علوم تربیتی است که با توجه به راه‌اندازی دانشکده‌های تعلیم و تربیت اهمیت آن دوچندان شده است. حوزه دوم مدارس سما است که محل عرصه دانشجویان دانشکده تعلیم و تربیت خواهد بود.

مهارت‌یار  پلتفرم تکمیل‌کننده جریان تربیت مربی  دانشگاه آزاد است

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: این روزها معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد در چهار محور اساسی تفکیک شده است؛ حوزه اول حوزه علوم تربیتی است که با توجه به راه‌اندازی دانشکده‌های تعلیم و تربیت اهمیت آن دوچندان شده است. حوزه دوم مدارس سما است که محل عرصه دانشجویان دانشکده تعلیم و تربیت خواهد بود. حوزه سوم حوزه مهارتی و توانمندسازی و کاربنیان است که به گفته معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه، 10 درصد از بودجه دانشگاه مبتنی‌بر این حوزه تعریف شده است. حوزه چهارم مرکز «تاک» است که مربوط به شش سال اول تربیت کودکان و دوره شکل‌گیری شخصیت آنها است.
در این معاونت اقدامات و برنامه‌های زیادی در دست اجراست. بحث توسعه هدفمند مدارس عالی مهارت، نظام ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای، توسعه شبکه آموزش و رایانه زبان، راه‌اندازی مدارس عالی مهارت های‌تک، همسان‌سازی استاندارد در رعایت سیلابس و سرفصل‌ها و... از جمله این برنامه‌هاست. محمدعلی نادی‌خوراسگانی، معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» از ساختار این معاونت و برنامه‌هایی در دست انجام می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.
*بحث توسعه هدفمند مدارس عالی مهارت را در تکمیل فرآیند تربیت مربی تاک سما دنبال کردیم. سه استان در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند و مجوز دارند. اولین دوره تربیت مربی تاک هم امسال برگزار شد و استقبال خیلی خوبی صورت گرفت. هرچند چهارچوب و سرفصل‌ها را مجددا بازبینی می‌کنیم. طبیعتا از پیش کادرسازی می‌کنیم تا به محض اینکه تاک با رویکرد جدید راه‌اندازی می‌شود، به شکلی که ما به دنبالش هستیم بحث کادر نیز تامین شود. فرآیندهای نهایی اساسنامه جامع برای دانشگاه آزاد را دنبال می‌کنیم؛ به‌محض دریافت تمام مجوزهای حقیقی باید حقوقی شود.
*بحث فعال‌سازی دپارتمان‌های دانشکده‌های هر استان را مبتنی‌بر ظرفیت‌های هر استان دنبال می‌کنیم. مثالی می‌زنم؛ فرض کنید در آذربایجان غربی، با توجه به اینکه همکاران مرزی را در آنجا داریم که در حوزه هوش مصنوعی کار می‌کنند، دپارتمان فناوری‌های تربیتی در آن استان با قوت بیشتری فعال خواهد شد. در استان دیگری ممکن است دپارتمان خدمات تربیتی و روانشناختی فعال شود؛ بسته به اینکه تعداد هیات علمی و کدام بخش از گروه‌های آموزشی می‌توانند فعالیت‌ها و ماموریت‌ها را بهتر شکل دهند، دپارتمان‌های مرتبط را توسعه خواهیم داد.
*همانطور که گفتید، این بحث را شروع کرده‌ایم و ان‌شاءالله بتوانیم تا اواخر ترم بعد، نهایی کرده و خروجی‌اش را ارائه کنیم. برنامه‌ریزی ما مبتنی‌بر این است که برای سال آینده هیچ‌کدام از افرادی که در مدارس با آنها قرارداد می‌بندیم، بدون مجوز صلاحیت حرفه‌ای دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، سر کلاس نروند. سامانه منابع انسانی را نیز راه‌اندازی کردیم تا تسلط و احاطه کامل بر تمام فعل و انفعالات منابع انسانی در کل کشور داشته باشیم و در حال حاضر بارگذاری اطلاعات در آن در حال انجام است. سامانه حساب‌یار نیز برای مدارس به‌زودی فعال و به سامانه منابع انسانی متصل خواهد شد.

ادامه مطلب را می‌توانید اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین