• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۳۰ - ۰۶:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
چند کلمه درباره یک شبکه تلویزیونی برای کتاب؛

هزار راه نرفته

مدتی است که با صرف بودجه‌ای از نهاد عمومی و تقریبا دولتی خانه کتاب و ادبیات امکانی با عنوان تلویزیون اینترنتی کتاب برای مخاطبان این حوزه برپا شده است. یک شبکه تصویری بر بستر وب با امکان پخش زنده برنامه در بستر یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین سکوهای نمایش ویدئویی در کشور که در آن انحصاری درباره کتاب تولید محتوا می‌شود.

هزار راه نرفته

حمید نورشمسی، ناشر و کتابفروش: در یکی از همین روزهای هفته کتاب جاری در خلال پرسه زدن‌های روزانه در فضای مجازی برای دیدن آنچه بر بستر آن در حال اتفاق است با پستی روبه‌رو شدم از یک فوتوبلاگر ایرانی که داشت برای فعالیت در یوتیوب به مخاطبانش اطلاعات می‌داد و درنهایت گفت: «هر شبکه اجتماعی، زمان استفاده خاص خودش را دارد و الان دوره یوتیوب است. عقب نمانید!» راستش به این جمله خیلی فکر کردم. نه به اینکه دوره چیست و آیا واقعا دوره این وب‌سایت است یا اینکه دوره‌اش مدت‌هاست شروع شده یا اینکه گذشته. بیشتر خود عبارت دوره برایم جالب بود. الغرض اینکه تجربه من لااقل، نشان‌داده که دوره کتابخوانی تفننی در ایران سپری شده است. دیگر کمتر می‌شود کسی را پیدا کرد که از سر دلتنگی یا برای پر کردن اوقات فراغت کتاب بخواند. منظورم این نیست که کتابخوان کم شده است. نه اتفاقا. کم که نه شاید در برخی زمینه‌ها بیشتر هم شده باشد اما آنچه زیاد شده است، کتابخوانانی کاربردی است. یعنی خواندن برای رفع یک نیاز ملموس که این روزها بیشتر اجتماعی با کارکرد آموزش فردی و مدیریت فردی و توسعه و شناخت توانایی روانی است. مخاطب امروز کتاب از خوانش آن دنبال یک نتیجه ملموس است. چیزی که بتواند حسش کند. فی‌المثل باعث ارتقای توان کاریش شود یا در برقراری ارتباط کاری و فردی به او چیزی مشخص نشان دهد، نیازی عاطفی از او برآورده کند یا توانایی خاصی را در او مکشوف کند.
همه اینها که نوشتم از نگاه منی که کار رسانه را هم به صورت آکادمیک و عملی تجربه کردم، یعنی تبلیغ و معرفی و هر نوع حرف زدن درباره کتاب نیز اگر قرار است منجر به نتیجه برای مخاطب شود باید با درک همین مساله باشد. حالا همه اینها را گفتم که برسیم به چه؟ به رویکردهای ما در مواجهه با کتاب. مدتی است که با صرف بودجه‌ای از نهاد عمومی و تقریبا دولتی خانه کتاب و ادبیات امکانی با عنوان تلویزیون اینترنتی کتاب برای مخاطبان این حوزه برپا شده است. یک شبکه تصویری بر بستر وب با امکان پخش زنده برنامه در بستر یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین سکوهای نمایش ویدئویی در کشور که در آن انحصاری درباره کتاب تولید محتوا می‌شود. نمی‌دانم شمای خواننده این سطور اسم این شبکه را شنیده‌اید یا خیر اما می‌توانم حدس بزنم جمع زیادی از اهالی کتاب مانند خود من با این اتفاق آشنایی ندارند. چرا؟ پاسخش به زعم من در همان بخش اول این یادداشت داده شده. اگر قبول داریم که امروز دوره رسانه‌های تازه و تجربه‌های تازه در برقراری ارتباط و انتقال پیام است باید قبول کنیم که اطلاع‌رسانی درباره این رویداد نیز نیاز به بسترهای نوینی دارد. فی‌المثل در همین ایام هفته کتاب چقدر تلاش شد تا این امکان تازه و آنچه در آن رخ می‌دهد برای مخاطب معرفی شود؟ پاسخش را خودتان بدهید.
نکته دیگر در سبک تولید محتوا نهفته است. تمامی کسانی که حتی مخاطب و نه تولید‌کننده جدی محتوا در فضای مجازی باشند، می‌دانند ظرافت‌های پنهان و آشکار کلی و جزئی درباره این موضوع وجود دارد که می‌تواند مخاطبان یک محتوا در فضای مجازی را رشد داده یا از رونق بیندازد. از ساعت انتشار محتوا تا چگونگی خندیدن یا گریستن یا مواجهه با دوربین برای تولید محتوا. نمی‌شود به مخاطب امروز توییترباز گفت که فلان مقاله چندهزار کلمه‌ای را در آن روزنامه قدیمی که هنوز با قطع 45 سال قبل منتشر می‌شود را بخوان. پس در مواجهه اینترنتی و تصویری با کتاب هم نمی‌شود به روش‌های کلاسیک تولید محتوا کرد و انتظار نتیجه داشت. نکته دیگر درباره نحوه مواجهه با موضوع و محتواست. تجربه این سال‌ها در امر کتاب نشان داده که محتوای تاثیرگذار از زبان و کانال چهره‌های تاثیرگذار یا افرادی که قابلیت تاثیرگذاری داشته باشند، بر جان مخاطب می‌نشیند و منشأ اتفاقات مثبت می‌شود. با این وصف، بی‌تفاوتی به تجربه‌های موفق تولید محتوا در تلویزیون و سکوهای فضای مجازی و راه رفتن تنها و تنها به شکلی که خود می‌پسندیم، درنهایت به مقصد مطلوب ما را نمی‌رساند.
داشتن یک شبکه به اصطلاح تلویزیونی برای کتاب فی‌نفسه اتفاق مبارکی است. رویدادی پرطمطراق که رسانه‌ای است برای نمایش میزان اعتنای ما به حوزه فرهنگ و به‌خصوص کتاب و کتابخوانی اما این رویداد اگر نخواهد و نتواند خود را در کانال صحیحی هدایت کند که اقتضائات این دست برنامه‌سازی و تولید محتوا را دربر دارد، درنهایت راه به بی‌راهه خواهد برد و تبدیل به یک موجود کم‌خاصیت یا بی‌خاصیت در ساحت رسانه و سرابی در میان صدها و شاید هزارها محتوای بصری، صوتی و ترکیبی خواهد شد که هر روز در بستر فضای مجازی و با موضوعات مختلف منتشر می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار