• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۲۹ - ۰۲:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اجرای طرح پویش گردش رایگان؛

تخفیف 40 درصدی کتب دانشگاه آزاد در ایام هفته کتاب

مدیر انتشارات مرکز نشر علمی دانشگاه آزاد از اجرای طرح پویش گردش رایگان کتاب خبر داد.

تخفیف 40 درصدی کتب دانشگاه آزاد در ایام هفته کتاب

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: انتشارات دانشگاه آزاد به لحاظ نیاز دانشجویان و اساتید دانشگاه در سال 1361 با شروع کار دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده است. این انتشارات با توجه فعالیت بیش از 300 واحد دانشگاه آزاد در سراسر کشور، یکی از گسترده‌ترین و بزرگ‌ترین ناشران کشور نیز محسوب می‌شود و در حال حاضر بیش از 50 ناشر دارای مجوز از وزارت ارشاد در این مجموعه فعالند و تاکنون حدود 20 هزار عنوان کتاب زیر نظر این ناشر بزرگ در موضوعات و حوزه‌های مختلف درسی، علمی، آموزشی و تخصصی و دیگر حوزه‌های دانشگاهی منتشر شده‌است. همزمان با فرارسیدن هفته کتاب و بزرگداشت روز کتابخوانی با حمیدرضا ملکی، مدیر انتشارات مرکز نشر علمی دانشگاه آزاد به گفت‌وگو نشسته‌ایم و جزئیات برنامه‌های دانشگاه آزاد در این هفته و آخرین برنامه‌های این مرکز را جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
برگزاری نمایشگاه در واحد علوم‌و‌تحقیقات با هزار عنوان کتاب
حمیدرضا ملکی، مدیر انتشارات مرکز نشر علمی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته کتاب و بزرگداشت روز کتابخوانی گفت: «در هفته آخر آبان ماه، نشر علمی و دانشگاهی دانشگاه آزاد و اداره کل کتابخانه‌ها، مجلات، انتشارات علمی و علم‌سنجی با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و عرضه آثار مکتوب و بروندادهای علمی دانشگاه به اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان کتاب دانشگاهی، نمایشگاهی به میزبانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه در سه محور: عرضه و فروش جدیدترین کتب چاپ‌شده در دانشگاه، حراج کتب قدیمی و مازاد و طرح پویش گردش کتاب جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی(امانت کتب مازاد به متقاضیان به شرط گردش بین خوانندگان) برگزار کرده است.» او با بیان اینکه در این نمایشگاه که از تاریخ 24 تا 30 آبان ماه در حال برگزاری است اضافه کرد: «نشر علمی دانشگاه به همراه چهار ناشر بزرگ دانشگاهی: تهران مرکزی، علوم‌و‌تحقیقات، تهران جنوب و یادگار امام شهرری و یک ناشر عمومی و دانشگاهی با بیش از هزار عنوان کتاب اقدام به عرضه کتب به خانواده بزرگ دانشگاهی کرده است است.» مدیر انتشارات مرکز نشر علمی دانشگاه آزاد ادامه داد: «کتب این نمایشگاه با تخفیف یک تا 40 درصد و برخی کتب قدیمی با قیمت نازل پشت جلد به مخاطبان ارائه می‌شود. همچنین طرح پویش کتاب نیز با ارائه کتاب رایگان به شرط امانت و انتقال به سایر خوانندگان در قالب این نمایشگاه در حال انجام است که با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.»
تهیه و تدوین شیوه‌نامه‌های استانداردسازی نشر کتب
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شیوه‌نامه استاندارد‌سازی کتب دانشگاهی در سال 1399توسط مرکز نشر علمی دانشگاه تدوین و با تایید ریاست محترم دانشگاه به واحدهای دانشگاه آزاد ذیل بخشنامه نشر کتب علمی ابلاغ شد، توضیح داد: «پیش از این اقدام، کتاب‌ها با شیوه‌های متفاوت و طراحی روی جلد و لوگوی غیر‌استاندارد در واحدهای مختلف چاپ می‌شدند. به بیان دیگر با ابلاغ شیوه‌نامه واحد صفحه‌آرایی و طراحی جلد و نظارت‌های دقیق روی استانداردهای نگارشی، ویرایشی و صفحه‌آرایی امروز همه کتاب‌های انتشارات دانشگاه آزاد به صورت متحدالشکل و با یک فرمت یکسان منتشر می‌شوند.» به گفته ملکی، سالانه حدود 200 تا 250 عنوان کتاب جدید با اعمال استانداردهای صفحه‌آرایی نگارشی و ویرایشی منتشر می‌شود.
بانک داوری کتاب متمرکز و منسجم ایجاد می‌شود
او در ادامه تاکید کرد: «با توجه به اینکه انتشارات دانشگاه آزاد یک نشر علمی و تخصصی است، محتوای کتب تولیدی در دانشگاه نیازمند ارتقا‌ و توجه ویژه است. به‌طور قطع کتابی که می‌خواهد در این انتشارات منتشر شود، باید مراحل داوری را طی کند. همه کتاب‌های منتشره در واحدهای دانشگاهی توسط دو نفر از اعضای هیات‌علمی به‌عنوان داور مورد ارزیابی محتوایی قرار می‌گیرند. به جهت انسجام و سهولت در این امر، به‌زودی داوری همه کتب دانشگاهی زیر نظر دانشکدگان معاونت‌های موضوعی در 62 رشته موضوعی محقق خواهد شد.»
آغاز حرکت به سمت انتشار کتب الکترونیکی
مدیر انتشارات مرکز نشر علمی دانشگاه آزاد اظهار کرد: «نشر کتاب در سال‌‌های اخیر دست‌خوش مسائلی از قبیل تورم و گرانی کاغذ و سایر ملزومات چاپی شده است؛ از این رو حرکت به سمت انتشار کتب الکترونیکی امری بسیار ضروری است. البته که لذت مطالعه کتاب چاپی هنوز جایگزین دیگری ندارد؛ اما مسائل فوق‌الذکر و گسترش فضای مجازی و دسترسی آسان‌ آن، تفاوت اساسی در ذائقه مخاطب ایجاد کرده است. با توجه به تقاضای روزافزون اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد مقدمات انتشار کتب الکترونیکی در حال انجام است.»
آغاز تدوین کتب درسی سراسری و تحقق درآمد غیر‌شهریه‌ای
او با تاکید بر اینکه انتشارات دانشگاه آزاد جامعه هدف مشخصی دارد، تصریح کرد: «فعالیت چندین هزار هیات‌علمی و بیش از یک میلیون دانشجو در سراسر کشور فرصت استثنایی را برای این ناشر بزرگ فراهم کرده است تا با تالیف و تدوین منابع درسی گامی بسیار بزرگ در راستای تامین نیازهای علمی و درسی اساتید و دانشجویان بردارد و وابستگی دانشگاه به بیرون از مجموعه را محدود کند. نشر علمی دانشگاه آزاد از تولید محتوا تا بازار هدف کتاب را درون خود دارد و با یک برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد گروه‌های تدوین و تالیف کتب درسی می‌توان یک بازار مطمئن برای تحقق درآمدهای غیر‌شهریه‌ای ایجاد کرد.»
راه‌اندازی سامانه یکپارچه معرفی، توزیع و فروش کتاب، به‌زودی

ملکی در ادامه خاطرنشان کرد: «با عنایت به نیاز ضروری دانشجویان و مخاطبان کتاب و تهیه آسان و سهل‌الوصول کتاب دانشگاهی، فروشگاه و نمایشگاه دائمی کتاب دانشگاه در راسته کتاب‌فروشان میدان انقلاب در سال 1399 به بهره‌برداری رسید و اکنون پاسخگوی فروش فیزیکی و همچنین غیرحضوری متقاضیان است. در فاز دوم نیز سامانه معرفی و فروش الکترونیکی کتاب در قالب سکوی نشر دانش در دست راه‌اندازی است و به‌زودی با بهره‌برداری آز آن حدود 10 هزار عنوان کتاب معرفی و عرضه خواهد شد و دانشجویان و اساتید می‌توانند به آسانی به منابع و تولیدات کامل انتشارات دانشگاه آزاد دسترسی پیدا کنند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار