• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۲۹ - ۰۲:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
رونق بازار به قبل از همه‌گیری کرونا برگشت؛

کمک 40 میلیارد دلاری دانشجویان خارجی به اقتصاد آمریکا

با استقبال هندی‌ها رونق بازار دانشجویان خارجی در آمریکا به قبل از همه‌گیری کرونا برگشت.

کمک 40 میلیارد دلاری دانشجویان خارجی به اقتصاد آمریکا

ندا اظهری، مترجم: دانشجویان بین‌المللی در دنیا یکی از مهم‌ترین ساختارهای آموزش عالی هر کشوری را تشکیل می‌دهند که علاوه بر درآمدزایی برای دانشگاه‌ها، به اقتصاد آنها نیز کمک می‌کنند. چالشی که آموزش عالی دنیا در همه‌گیری کرونا با آن روبه‌رو شد، توقف حضور دانشجویان بین‌المللی به واسطه مسدود شدن پروازها و مرزهای بین کشورها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا بود و به دنبال آن، آموزش‌های دانشگاهی به صورت آنلاین و از راه دور اجرایی شد. این سیاست جدید آموزشی که در دنیا دنبال شد، بسیاری از دانشگاه‌های کشور را با رکود و حتی ورشکستگی مواجه کرد و باعث شد دانشگاه‌ها برای تأمین برخی هزینه‌های خود به بودجه‌های دولتی روی آورند. اما حالا بعد از گذشت حدود یک سال از پایان همه‌گیری، شواهد حکایت از آن دارد که جریان دانشجویان بین‌المللی در آمریکا دوباره رشد صعودی خود را پیدا کرده و به پیش از آغاز همه‌گیری رسیده است.
به گزارش highereddive ، افزایش 12 درصدی تعداد دانشجویان بین‌المللی در آمریکا که سریع‌ترین رشد طی چهار دهه اخیر به شمار می‌رود، شمار دانشجویان خارجی را در این کشور بار دیگر به تعداد پیش از همه‌گیری بازگردانده است به‌طوری‌که در سال تحصیلی 2023- 2022 بیش از یک میلیون دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کردند که حدود 5.6 درصد از کل جمعیت دانشگاهی را به خود اختصاص داد. دانشجوی بین‌المللی بیش از یک میلیون نفری که در آمریکا تحصیل می‌کنند بازگشت قدرتمندی را برای آمریکا به همراه داشته بنابراین، این میزان رشد بر این موضوع تأکید می‌کند که آمریکا مانند یک قرن گذشته همچنان مقصد نخست انتخاب دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در خارج از کشور است. به گزارش universityworldnews، از حدود یک میلیون و 58 هزار دانشجوی بین‌المللی که در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند حدود 300 هزار نفر، دانشجویانی هستند که برای نخستین بار در این کشور ثبت نام کرده‌اند؛ گروهی که پس از افزایش 80 درصدی در سال‌های 2022- 2021 که با پایان محدودیت‌های سفر به دنبال کاهش شدت کرونا تقویت شد، رشد 14 درصدی را تجربه کرد. دانشجویان در تمام گروه‌ها با افزایش همراه بوده‌اند؛ بخشی از افزایش دانشجویان خارجی به برنامه‌های آموزش عملی اختیاری (OPT) برمی‌گردد که به دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد حداکثر تا سه سال پس از ارائه پایان‌نامه در آمریکا مشغول به کار باشند. مشارکت دانشجویان خارجی در برنامه‌های OPT به 199 هزار نفر افزایش یافته که 7.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد. تعداد کلی ثبت نام دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی تنها 0.9 درصد رشد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد و به این ترتیب، تعداد کل دانشجویان خارجی در این مقطع به 348 هزار نفر رسیده است. شمار دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد (تحصیلات تکمیلی) با رشد 21.3 درصدی نسبت به سال گذشته درمجموع به 467 هزار نفر رسیده است. بیش از 630 کالج آمریکایی اعلام کرده‌اند که با رشد 8 درصدی در دانشجویان بین‌المللی مواجه شده‌اند. در این بین، شمار دانشجویان بین‌المللی جدید در مقطع کارشناسی تا 5.6 درصد افزایش داشته و تعداد کل این گروه از دانشجویان را در سال 2023- 2022 به 95681 نفر رسانده است درحالی‌که دانشجویان کارشناسی ارشد در سال جاری با افزایش 15.3 درصدی به 168920 نفر رسیدند. در سال تحصیلی 1999- 1998 زمانی که آمریکا 25 درصد کل دانشجویان بین‌المللی جهان را داشت، حدود 700 هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا تحصیل می‌کردند. حدود 34 هزار دانشجوی بین‌المللی بدون مدرک هم در دانشگاه‌های آمریکا در سال جاری تحصیل می‌کنند که نسبت به سال قبل 36.8 درصد رشد کرده است. درحالی‌که تعداد دانشجویان فارغ‌التحصیل هندی 62.6 درصد افزایش یافته است، تعداد دانشجویان هندی در مقطع کارشناسی حدود یک‌سوم تعداد همتایان چینی است. به گزارش «یونسکو» در سال 2023 کل تعداد دانشجویان بین‌المللی در دنیا به 6 میلیون و 400 هزار نفر رسیده است.

به گزارش forbes، بیش از یک میلیون دانشجوی بین‌المللی در سال تحصیلی 2023- 2022، قریب به 40 میلیارد و 100 میلیون دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده‌اند که نشان دهنده افزایش قابل توجه 19 درصدی نسبت به سال تحصیلی گذشته است. حتی باوجود اینکه این سود اقتصادی کمی کمتر از سود اقتصادی آمریکا از دانشجویان بین‌المللی خود در سال تحصیلی 2019- 2018 است، این دومین سال متوالی رشد ثبت‌شده پس از تأثیر منفی همه‌گیری کروناست که از مارس 2020 آغاز شد. تعداد دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا از پایین‌ترین سطح خود در طول همه‌گیری به آمار پیش از کرونا بازگشته است. شواهدی که از سوی وزیر امور خارجه آمریکا عنوان شده، نشان می‌دهد که آموزش‌های بین‌المللی تنها به نفع دانشجویان تمام نمی‌شود بلکه این مقوله برای دیپلماسی آمریکایی، رقابت اقتصادی و حتی امنیت ملی آمریکا حیاتی است. دانشجویان بین‌المللی نه تنها از طریق شهریه‌ای که به مؤسسات آموزش عالی آمریکا می‌پردازند، بلکه از طریق هزینه‌هایشان برای اقامت، حمل و نقل، غذا و کالاهای مصرفی در زمان اقامت در آمریکا به اقتصاد این کشور کمک می‌کنند. از این رو کمک دانشجویان بین‌المللی به اقتصاد آمریکا قابل توجه است و برای دومین سال متوالی شاهد افزایش سالانه آن هستیم که همین آمار رو به رشد می‌تواند دلگرم‌کننده باشد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار