• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۲۹ - ۰۱:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۲
  • 0
  • 0
مراسم گرامیداشت روز پرستار:

طهرانچی: دانشگاه آزاد باید دارای مکتب تربیتی در حوزه پرستاری باشد

مراسم گرامیداشت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار در دانشگاه آزاد با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد، محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد، روسای بیمارستان‌های دانشگاه آزاد و کادر پرستاری دانشگاه آزاد به‌منظور تقدیر از پرستاران برگزیده بیمارستان‌های دانشگاه آزاد در سراسر کشور در سالن همایش بیمارستان فرهیختگان برگزار شد.

طهرانچی: دانشگاه آزاد باید دارای مکتب تربیتی در حوزه پرستاری باشد

مراسم گرامیداشت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار در دانشگاه آزاد با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد، محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد، روسای بیمارستان‌های دانشگاه آزاد و کادر پرستاری دانشگاه آزاد به‌منظور تقدیر از پرستاران برگزیده بیمارستان‌های دانشگاه آزاد در سراسر کشور در سالن همایش بیمارستان فرهیختگان برگزار شد. رئیس دانشگاه آزاد در این مراسم گفت: «حضرت زینب کبری‌(س) در عصر خود در درایت، عقل و تدبیر سرآمد بود و در مکتب فکری ما جایگاه زن را به حد اعلا رساند. اسلام با شعار «بِأَیِّ ذَنب قُتِلَت» با جهالت عرب که دختران خود را زنده به گور می‌کرد، برخورد کرده و نمونه‌های سرآمد از حضرت خدیجه‌(س) که در عرصه اجتماعی و اقتصادی فعال بودند و حضرت زهرا(س) تا حضرت زینب(س) که همه در علم، دانش و حضور اجتماعی سرآمد و الگویی بی‌نظیر بودند، تحویل داده است.» دکتر طهرانچی با بیان اینکه نگاه ما به عرصه پرستاری نگاه صنفی و شغلی نیست، اظهار داشت: «بخش بزرگی از تربیت جامعه پرستاری کشور برعهده دانشگاه آزاد است به‌طوری که 100 واحد دانشگاهی ما 40 درصد پرستاران کشور را تربیت می‌کند. این عدد در عرصه پزشکی 10 درصد است که توسط 15 واحد دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت بیشترین ثمربخشی دانشگاه آزاد در حوزه علوم پزشکی مربوط به عرصه پرستاری است.» وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد باید دارای مکتب تربیتی در حوزه پرستاری باشد، تصریح کرد: «نمی‌توان به پرستاری صرفا به‌عنوان شغل نگاه کرد؛ چراکه در برخی مشاغل همچون پرستاری، معلمی، باغداری، نویسندگی و... اگر علم و ایمان درهم تنیده نشود، اثربخشی ندارد.»
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه پرستاری ازجمله مشاغلی است که در آن «عشق و تخصص» و «علم و ایمان» درهم تنیده می‌شود، اظهار داشت: «دانشگاه در این عرصه باید صاحب مکتب باشد؛ چراکه نمی‌توان در پرستاری که گاهی با لحظات مرگ و زندگی مواجه می‌شود، صرفا از روی احساس برخورد کرد. کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد باید نگاه عمیق و وثیق داشته باشد. در دنیایی که انسان بیش از پیش خودخواه شده و حقوق بشر بیانی برای رسیدن به مقاصد کشورهاست و بی‌رحمانه به جان بشر افتاده، تربیت پرستار باید اصول بنیادین جدی داشته باشد.» وی ادامه داد: «پرستاری صرفا نگرش اخلاقی نیست، بلکه تربیت اعتقادی، اخلاقی و تخصصی درهم تنیده و دارای مبناست. اگر این مبنا رخ ندهد، پرستار جان‌فدا در عرصه رسیدگی به بیمار و مددجو وجود نخواهد داشت. لازمه پرستاری که تلخی‌های عالم را می‌بیند و بر آن پایدار می‌ماند، تربیتی است که تلخی‌های محل کار در زندگی شخصی او اثر منفی نگذارد و بتواند به دور از اثرات منفی فضای کار، نقش مادری و همسری را ایفا کند.» رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «مراسم گرامیداشت روز پرستار در دانشگاه آزاد فقط روز ارج نهادن به پرستاران این دانشگاه نیست، بلکه روزی است که گردهم می‌آییم تا از مرام پرستاری در دانشگاه و تربیت پرستار سخن بگوییم. تربیت پرستاری مانند تربیت معلم سخت است؛ چراکه این عرصه انسان‌مدار، پیچیده، چندوجهی و به‌شدت تاثیرپذیر است و پرستار باید با این پیچیدگی‌ها مواجه شود و در حین معیت، سلامتی را به بیمار برگرداند.» دکتر طهرانچی ادامه داد: «اگر کشور پزشکان حاذق داشته باشد اما پرستاران دلداده نداشته باشد، نمی‌توان نظام سلامت آن را موفق دانست. پرستاران فقط از بیمار و مددجو پرستاری نمی‌کنند، بلکه در آن لحظه معلم هم هست و نحوه مواجهه او با بیمار، سخنانی که می‌گوید و می‌شنود و... یک نظام تربیتی است. بنابراین پاسداشت مقام پرستار و توجه به اصول تربیتی او بسیار مهم است. این روز را به همه پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد و تمامی پرستارانی که درد مردم را همراهی می‌کنند، تبریک می‌گویم.» دکتر طهرانچی در ادامه از نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد خواست تا در تدقیق نظام تربیت پرستاری این دانشگاه طرحی نو دراندازد. رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: «این دانشگاه در کنار مسائل آموزشی تخصصی که باید سرآمد باشد، در نظام تربیت اخلاقی، اعتقادی و تخصصی نیز باید پیشرو باشد تا بتواند پرستارانی سرآمد برای کشور تربیت کند. از آنجا که سهم دانشگاه آزاد در تربیت یکپارچه پرستاران بسیار جدی است، این دانشگاه می‌تواند در نظام پرستاری کشور اثرگذار باشد.»
وی در پایان خطاب به پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد وظیفه خود می‌داند که با طراحی حرکت‌های مناسب، خدمتگزار خوبی برای شما و تربیت‌شدگان عرصه علوم پزشکی و پرستاری باشد.»
در حاشیه مراسم گرامیداشت روز پرستار و تقدیر از پرستاران برگزیده بیمارستان‌های دانشگاه آزاد، دکتر طهرانچی در گفت‌وگوی تلفنی با خانم صغری مومن، پرستار بازنشسته بیمارستان 22‌بهمن مشهد مقدس، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و خدمات ایشان در دوران خدمت، روز پرستار را به وی تبریک گفت.
تقدیر معاون علوم پزشکی دانشگاه از فعالیت پرستاران
نفر در این مراسم با تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار گفت: «روز ولادت حضرت زینب(س) مناسبت بسیار خوبی برای نام نهادن به روز پرستار و تقدیر از این جهادگران عرصه سلامت است. حضرت زینب(س) در دوران کودکی از مادر بزرگوار خود حضرت فاطمه زهرا(س) پرستاری می‌کردند و در عرصه‌های مختلف اجتماعی همواره خوش درخشیدند.»
وی با تقدیر از زحمات و تلاش‌های کادر پرستاری دانشگاه آزاد اظهار کرد: «پرستاران در زمان‌های مختلف که مردم و کشور به خدمات آنها نیاز داشتند، فداکارانه از جان خویش گذشتند و به ارائه خدمات پزشکی و سلامت پرداختند. آنها در دوران کرونا از دل و جان مایه گذاشتند و صبورانه از بیماران پرستاری کردند. همچنین پرستاران در غزه در شرایط سخت جنگ و بمباران بر سر کار خود حاضر می‌شوند و از بیماران مداوا می‌کنند.» معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد در پایان بار دیگر ضمن ارج نهادن به مقام شامخ پرستاران، از زحمات، تلاش‌ها و فداکاری‌های آنها تقدیر و تشکر کرد.

معرفی پرستاران نمونه و برگزیده دانشگاه آزاد
در این مراسم که به‌منظور بزرگداشت روز پرستار و تقدیر از پرستاران دانشگاه آزاد برگزار شده بود، از پرستاران برگزیده و نمونه دانشگاه آزاد تقدیر به عمل آمد.
اسامی پرستاران برگزیده و نمونه دانشگاه آزاد به شرح زیر است:

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۲

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار