• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۲۹ - ۰۱:۳۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
افتضاح مراسم فارغ‌التحصیلی در پردیس پولی شریف؛

دانشگاهی که بود

افتضاح مراسم فارغ‌التحصیلی در پردیس پولی شریف و افت علمی در این دانشگاه نمادی از مدیریت ضعیف آن است.

دانشگاهی که بود

فرهیختگان: پردیس کیش دانشگاه شریف پنجشنبه هفته قبل میزبان جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان این مرکز آموزش عالی بود که می‌توانست مثل بسیاری از برنامه‌های دانشگاه‌ها و جشن‌های فارغ‌التحصیلی در عین حفظ شأن یک محیط دانشگاهی برگزار شود اما با سهل‌انگاری مدیران دانشگاه شکل و شمایل نامناسبی از یک برنامه‌ دانشگاهی به رسانه‌ها عرضه کرد. انتشار کلیپ بخش پایانی مراسم تاکنون واکنش‌های مختلفی را درپی داشته و البته سوالاتی را هم در اذهان به جای گذاشته است. نخست علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم در توییتی نوشت: «پیرو اتفاقات ناهنجاری که در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف افتاده است، وزیر علوم دستور پیگیری و بررسی و اعلام نتیجه ظرف ۴۸ ساعت صادر کرد. با متخلفان در هر سطحی برخورد قانونی جدی انجام خواهد شد.» او روز گذشته هم پس از استعفای رئیس پردیس کیش نوشت: «رئیس پردیس کیش دانشگاه شریف استعفا داد و گزینه جایگزین به‌زودی منصوب می‌شود. اما بررسی برای روشن شدن همه ابعاد موضوع و برخورد قانونی با همه متخلفان ادامه دارد.» البته پس از دو روز هنوز گزارش کاملی حداقل در رسانه‌ها منتشر نشده است و باید منتظر واکنش وزیر علوم، احتمالا در دو همایش امروز و فردا ماند. دانشگاه شریف هم کمی بعد از توییت نخست سخنگو وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «متاسفانه در بخش پایانی مراسم، هنگام اهدای جوایز و گرفتن عکس دسته‌جمعی، مواردی از عدم رعایت شئونات و قوانین مشاهده شد که در شأن خانواده بزرگ دانشگاه صنعتی شریف نبود و منجر به امتناع رئیس و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه از مشارکت در اهدای بخشی از جوایز و ترک سالن همایش از سوی رئیس دانشگاه شد.» همچنین دانشگاه صنعتی شریف، ضمن محکوم‌کردن ناهنجاری اتفاق‌ افتاده در آن مراسم و عذرخواهی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران و همه دلسوزان جمهوری اسلامی ایران، اهتمام مسئولان دانشگاه به برخورد جدی با مسببان این رخداد و افرادی که در این زمینه قصور یا تقصیری داشته‌اند را در اسرع وقت اعلام کرد.» ساعتی بعد از این بیانیه هم علی سلک‌غفاری، رئیس پردیس بین‌المللی کیش نیز از سمت خود استعفا کرد و جای خود را به رضا یوسفی، عضو هیات‌علمی مرکز آموزش مهارت‌های مهندسی دانشگاه شریف داد تا کمی از موج التهابات کاسته شود.
انتقادات دانشجویان از مدیریت دانشگاه و وزارت علوم
با این وجود برخی تشکل‌ها و فعالان دانشجویی نگاه دیگری نسبت به اتفاقات دانشگاه شریف و تازه‌ترین آن یعنی ماجرای جشن فارغ‌التحصیلی پردیس کیش داشتند. بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در صفحه مجازی خود نوشت: «دانشگاه شریف «دانشگاه آزاد از هفت‌دولت» فقط محصول رئیس و هیات‌رئیسه نالایق آن نیست؛ بلکه این وضعیت اسفناک محصول نگاه بنگاه‌مسلکانه به نهادعلم در وزارت علوم است. وزارت تشریفات نه‌تنها در احیای «دانشگاه جمهوری اسلامی ایران» نقشی ندارد، بلکه خود گرد مرگ بر پیشانی آن می‌نشاند!» بسیج دانشجویی دانشگاه شریف هم در صفحه مجازی خود با هشتگ بنگاه سرمایه‌داری اعلام کرد: «بنگاه سرمایه‌داری تصویری است که مدیران دانشگاه شریف از رسالت دانشگاه دارند و برای راحتی جزیره سرمایه‌داران حاضرند از خطوط قرمز هم بگذرند. اعتبار و صندلی‌های دانشگاه را به امید واهی نفروشید. ریاست دانشگاه با حضور در برنامه، ضعف حاکمیت دانشگاه را بیش از پیش نشان داد و باید در برابر این مساله پاسخگو باشد.»

چند سوال و ابهام بی‌پاسخ
قصه پردیس‌ها و نقش آن در فضای آموزش عالی نیازمند بررسی در موقعیت مناسبی‌تری است؛ اینکه با چه هدفی شکل گرفتند و الان در چه وضعیتی هستند و چه نقشی در ساحت علمی کشور ایفا می‌کنند. اما گذشته از آن، باید برای وضعیت دانشگاه طراز اول صنعتی کشور نگران بود. دانشگاه شریف هم مثل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در چند ماه اخیر جایگاه ویژه‌ای در فضای رسانه‌ای برای خود دست و پا کرده و هر چند وقت یکبار به واسطه بروز حواشی مختلفی سر از فضای رسانه‌ای در می‌آورد؛ روزی ماجرای برخورد با یک عضو هیات‌علمی، روزی دیگر با از دست دادن جایگاه در رتبه‌بندی‌های مهم جهانی و یک روز هم با جشنی که از قبل مدیریت ضعیف، سوژه رسانه‌ها شد. آنچه هنوز مشخص است پرونده‌های بازی است که در طول ماه‌های اخیر از وقایع مختلف در اذهان عمومی وجود دارد و پاسخ روشنی نگرفته است. سرمایه ارزشمند دانشگاه شریف که با جهت‌گیری درست می‌تواند در جهت رشد کشور یکی از موثرترین مراکز آموزش عالی باشد، به واسطه غفلت، بی‌برنامه‌گی یا سهل‌انگاری یا عواملی مثل آن، مورد خدشه قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار