• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۲۷ - ۰۳:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

رویای هاب انیمیشن‌سازی

ایران این قابلیت را دارد که هاب انیمیشن‌سازی منطقه باشد. چرا؟ به دلیل ارزان‌تر بودن تولید یک کار در ایران به نسبت کشورهای دیگر و همچنین کیفیت بالای کار به نسبت استاندارد منطقه‌ای. ما واقعا محصول بومی داریم و سراغ استخدام انیماتورهای خارجی نرفته‌ایم؛ نکته‌ای که نشان می‌دهد بازار کار این صنعت آمادگی جهش و رشد را دارد.

رویای هاب انیمیشن‌سازی

هومن جعفری، خبرنگار: سبک و ساده باید نوشت پیرامون صنعت انیمیشن‌سازی در ایران که به آرامی به یک صنعت سودساز و قابل اعتنا تبدیل شده است. کمی اگر روی این قسمت وقت بگذاریم و برای آنچه در حال رخ دادن است‌ تعریفی انجام بدهیم و برای آنچه باید رخ بدهد، حد و مرزی مشخص کنیم، آن‌موقع خواننده و مخاطب راحت‌تر درک می‌کند که از چه حرف می‌زنیم.
1.یک جست‌وجوی ساده اینترنتی ما را به یک رقم خیره‌کننده می‌رساند؛ اگر بلد باشیم سوال درست را مطرح کنیم که در این مورد چیزی نیست غیر از «صنعت انیمیشن جهانی چقدر می‌ارزد؟» و پاسخش می‌شود «394 میلیارد دلار.» حالا سهم انیمیشن‌های ایرانی از این بازار چقدر است؟ شاید کمتر از پنج میلیون دلار. نتیجه؟ ما هنوز به صنعت جهانی انیمیشن وارد نشده‌ایم. حتی به مرزهایش هم نزدیک نیستیم. آیا به این معناست که ما آینده‌ای در این صنعت نداریم؟ کاملا برعکس! این به این معناست که ما باید برای رسیدن به این مرزها، هم سرمایه‌گذاری کنیم و هم بیشتر و بیشتر مشوق شرکت‌های نوپای این صنعت در ایران باشیم. سوالی که باید بپرسیم این است: صنعت انیمیشن در ایران چقدر می‌ارزد؟ برای این سوال پاسخی در اینترنت وجود ندارد. می‌توانید سرچ کنید. ضعف همیشگی ما در آمارسازی، مثل همیشه اینجا به چشم می‌آید.
2. سوال آخر را نادیده بگیریم. ارزش بازار انیمیشن در ایران را هم بی‌خیال شویم. بالاخره یک عددی می‌ارزد. این عدد شامل ارزش شرکت‌ها و استودیوهایی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند و میزان ارزش نیروی انسانی‌شان. ظاهرا هنوز این ارزش محاسبه نشده. درست مثل بقیه چیزهایی که برای رقابت با رقبای منطقه‌ای و جهانی باید ارزش‌یابی شوند اما نمی‌شوند. برویم سراغ مبحث داخلی. صنعت انیمیشن چیز پیچیده‌ای نیست که نتوان به راز و رمزش دست یافت. تجهیزاتش هم چیزهای عجیب و غریبی نیستند که نتوان خرید. کامپیوترهای پیشرفته و تجهیزات سنگین استودیویی همه و همه قابل دسترسی هستند. در ایران هم داریم. یعنی برایش هزینه شده؛ هر‌چند هنوز این هزینه‌کرد به حد اعلای خودش نرسیده اما این شانس را دارد که به تدریج سرمایه جذب کند، خاصه بعد از موفقیت چند انیمیشن پرفروش در سال‌های اخیر. تا امروز مطابق آماری که در اینترنت هست، ما هفت انیمیشن بالای یک میلیارد تومان داشته‌ایم. پسردلفینی‌(1401)، لوپتو(1401)، بچه زرنگ(1402)، فیلشاه(1396)، بنیامین(1398)، شاهزاده روم(1393) و تهران 1500(1392).
طبیعتا اگر میزان فروش فیلم‌های پرفروش دهه 90 را با قیمت امروز بلیت حساب کنیم، رقم‌های متفاوتی دست‌مان می‌رسد اما این هفت انیمیشن بالای یک میلیارد‌ را فعلا به‌عنوان مشت نمونه خروار در ذهن نگه دارید. از 1393 تا امروز، یعنی در 9 سال گذشته، هفت انیمیشن میلیاردی داشته‌ایم. اصلا بعید نیست اگر تا 9 سال بعد، این ارقام چند برابر شود و انیمیشن‌های تولید داخل به فروش‌های چند ده میلیاردی و سنگین‌تر هم برسند. وضعیت به‌گونه‌ای شده که اثر انیمیشن تقریبا هزینه تولیدش را در‌می‌آورد و حتی می‌تواند به سود هم برسد. کمی بازاریابی منطقه‌ای و مثلا تلاش برای فروش محصولات به کشورهای فارسی‌زبان‌ مثل تاجیکستان و کمی هم تلاش برای پخش جهانی فیلم‌ها از طریق تولیدات مشترک با کشورهای دیگر، می‌تواند بسیار راهگشا باشد.
3. ایران این قابلیت را دارد که هاب انیمیشن‌سازی منطقه باشد. چرا؟ به دلیل ارزان‌تر بودن تولید یک کار در ایران به نسبت کشورهای دیگر و همچنین کیفیت بالای کار به نسبت استاندارد منطقه‌ای. ما واقعا محصول بومی داریم و سراغ استخدام انیماتورهای خارجی نرفته‌ایم؛ نکته‌ای که نشان می‌دهد بازار کار این صنعت آمادگی جهش و رشد را دارد. کمی تلاش برای مضمون‌یابی، کمی تلاش برای بازاریابی و کمی اهمیت دادن به فعالان این صنعت می‌تواند بسیار در رشد آن اثرگذار باشد. می‌شود در ایران یک صنعت انیمیشن‌سازی بسیار قدرتمند و سودده داشت که هم برای خودش و هم برای کشورهای همسایه محصول تولید می‌کند. تجارب سال‌‌ها، خاصه چند سال اخیر، نشان می‌دهد که در مرحله مهمی هستیم. در حال رسیدن به جای خوبی هستیم. امید که مسئولان دولتی درک درستی از جایگاه انیمیشن‌سازی در ایران داشته باشند و حمایت‌های لازم را انجام بدهند. یک‌بار دیگر عدد درج‌شده در پاراگراف اول را بخوانید. ما می‌توانیم از این بازار سهم بیشتری داشته باشیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار