• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۲۴ - ۰۱:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
۳۹ ایده در دومین روز رویداد مشق امید داوری شد؛

لذت حل مساله به روایت دانشجویان دانشگاه آزاد

دومین رویداد مشق امید از دوشنبه در واحد تهران مرکزی آغاز شده و امروز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

لذت حل مساله به روایت دانشجویان دانشگاه آزاد

مطهره سادات قاسمی، خبرنگار گروه دانشگاه: آسیب‌شناسی فعالیت دانشگاه‌ها در کشور ما نشان از فاصله جریان آموزش و پژوهش با نیازها و مسائل چالشی جامعه دارد. اگرچه تلاش شده جهت‌گیری کلی حرکت در سال‌های اخیر به سمت و سوی این چالش معطوف شود اما هنوز هم راه زیادی باقی مانده تا دانشجویان ضمن آشنایی برای حل آنها دغدغه پیدا کنند و گام بردارند. همینجاست که جای خالی رویدادی مانند مشق امید حس می‌شود. رویدادی که تلاش کرده با استفاده از بستر فعالان تشکل‌های مختلف سطح دانشگاه ایده‌های اندیشه‌های جوان را برای حل مسائل مهم مناطق مختلف کشور هدایت کند. دومین رویداد مشق امید از دوشنبه در واحد تهران مرکزی آغاز شده و امروز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد. «فرهیختگان» در گزارش امروز مروری داشته بر تحولات روز دوم این رویداد و نظرات دانشجویان شرکت‌کننده را جویا شده که در ادامه می‌خوانید.

داوری 39 ایده در روز دوم رویداد

در ساختمانی که برای برگزاری رقابت‌ها در نظر گرفته شده است بنر اسامی سرپرست تیم‌ها نصب شده و نشان می‌دهد از شش هزار و 338 تیم ثبت‌نام‌کننده 64 تیم توانسته‌اند به مرحله کشوری راه پیدا کنند. موضوعات این تیم‌ها در حوزه‌هایی از جمله فرهنگی و اجتماعی، روانشناسی، فنی و مهندسی، اقتصادی، سیاسی، کشاورزی و پزشکی مهندسی خلاصه می‌شود. زمان ارائه‌‌ هر تیم نیز در بنر دیگری مشخص شده و در بازه‌‌های زمانی که مخصوص ارائه طرح‌هاست هیچ داور یا دانشجویی در راهرو‌های طبقه مربوطه دیده نمی‌شود. تعدادی دانشجو نیز مسئولیت رسانه رویداد را برعهده گرفته‌اند و از این اتاق به اتاق دیگر مشغول تولید محتوا هستند. به‌طور کلی رقابت‌ها در پنج اتاق و با حضور شش داور در ساعات مختلف انجام می‌شود که بناست در دومین روز رویداد 39 تیم طرح خود را ارائه دهند. داورها همواره سعی دارند رفتار خود را به‌گونه‌ای کنترل کنند که کوچک‌ترین استرسی به اعضای تیم ارائه‌دهنده وارد نشود. در زمان امتیازدهی نیز داوران به جهت ایجاد فضای آرام و دقت در ثبت نمره، تیم دانشجویی را به بیرون از اتاق هدایت می‌کنند. در این بین برخی تیم‌ها خوشحال و راضی هستند اما خنده‌های برخی افراد نیز با اضطراب ناشی از رقابت تلفیق شده است. بعد از انجام ارائه‌ها زمان خوبی برای گفت‌وگو با دانشجویان درباره چگونگی طرح‌ها و ارزیابی آنها از رویداد است در ادامه پنج گفت‌وگو با دانشجویان عضو تیم‌های شرکت‌کننده در رویداد مشق امید را می‌خوانید.

مشق امید بستر رشدعلمی را برای دانشجویان فراهم می‌کند

مهدی سهیل‌جمشیدی، دانشجوی دانشگاه آزاد تهران شرق با اشاره به طرحی که در رویداد مشق امید ارائه شده بیان کرد: «عنوان طرح من سیستم کلاج با قابلیت تنظیم لغزش لنت و صفحه بوده که مربوط به بخش کلاج خودرو است که از پیامدهای آن می‌توان به کاهش آلودگی هوا و افزایش دو برابری کارکرد کلاج اشاره کرد. قابلیت تجاری‌سازی این طرح بسیار مورد توجه قرار گرفت و به همین دلیل در رویداد مشق امید حضور پیدا کردیم.»

وی در ادامه گفت: «آلودگی هوا مساله‌ای است که هر روز شرایط آن بدتر می‌شود و تمام کشورها مخصوصا در اروپا سعی می‌کنند این چالش را کنترل کنند زیرا آلودگی هوا باعث سیل و طوفان شدید و تغییر آب و هوا می‌شود. اهمیت این مساله باعث شد طرح اولیه این ایده به ذهن من برسد تا از این طریق بتوانم نقشی در کاهش آلودگی هوا داشته باشم. یکی از اهدافم از حضور در این رویداد این بود که طرحم دیده شود و بتوانم از این طریق برای ثبت اختراع و تولید سرمایه‌گذار و اسپانسر پیدا کنم.» سهیل جمشیدی با اشاره به روند شکل‌گیری ایده تا اجرا تشریح کرد: «این ایده از دوره تحصیل در مدرسه به ذهن من رسید که با آن در چندین مسابقه نیز شرکت کردم و به مرور آن را ارتقا دادم؛ به تازگی برای ثبت اختراع طرح اقدام کرده‌ام که پس از آن تولید سیستم کلاج از اولویت‌ها من است.»

وی با بیان اینکه رویدادهایی مانند مشق امید از نظر علمی می‌تواند باعث رشد دانشجویان شو‌د‌ گفت: «البته بهتر است در این‌گونه مسابقات امتیاز قابل توجهی برای ایده و طرح در نظر بگیرند و نحوه ارائه طرح را در اولویت‌های پایین‌تر قرار دهند زیرا بسیاری از دانشجویان ایده‌های قوی دارند اما از توانایی سخنوری کمتری برخوردار هستند.»

فرصت استفاده از تجربه دیگر دانشجویان فراهم شد

اکبر رجبی، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد اصفهان درباره طرح خود بیان کرد: «طرح ما درباره تبیین یک منطقه ویژه اقتصادی با رویکرد درآمدهای پایدار برای جلوگیری از تراکم فروشی و درآمدهای کاذب و ناپایدار بود. منطقه 14 شهر اصفهان به‌عنوان یک منطقه محروم و کمتر‌برخوردار شناخته شده؛ که به محلی برای ته‌نشین شدن تمام مشکلات شهر مانند بیکاری، اعتیاد، ریزدانگی و بافت فرسوده تبدیل شده است. در عین حال پتانسیل‌های زیادی دارد که از دیدگاه مدیریت شهری مغفول مانده است. برای مثال هزار هکتار اراضی در دسترس با زیرساخت‌های آماده از لحاظ خدمات که می‌تواند محل مناسبی برای ساخت هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز تفریحی باشد.» وی افزود: «شهر اصفهان علی‌رغم تمام زیرساخت‌های مناسبی که در حوزه گردشگری دارد به‌عنوان شهری صنعتی شناخته می‌شود که این موضوع باعث آلودگی‌های زیست‌محیطی زیادی برای این شهر شده و اصفهان را از حالت تاب‌آور خارج کرده است. در طرح خود بیان کردیم منطقه 14 پتانسیل‌هایی دارد که اگر از آنها استفاده شود می‌تواند علاوه‌بر برطرف کردن چالش‌های خود به جذب درآمدهای پایدار به کمک مدیریت شهری بیاید تا شهر اصفهان به یک شهر زیست‌پذیر در همه شاخص‌های حوزه گردشگری تبدیل شود.» رجبی با بیان اینکه حدود یک سال پیش این ایده مطرح شد، تشریح کرد: «در ابتدا این ایده از جانب فروزان‌فر که یکی از اعضای گروه هستند مطرح شد؛ نقاط را در بحث شاخص‌های سلامت، گردشگری طبیعی و... بررسی کردیم و با توجه به زیرساخت‌هایی که وجود دارد این طرح در بازه زمانی چهار الی پنج سال می‌تواند عملیاتی شود.» وی در ادامه با اشاره به مزیت رویداد مشق امید برای دانشجویان اظهار کرد: «اینکه این رویداد بستری را فراهم کرده که دانشجویان بتوانند ایده‌های خود را در سطح کشوری ارائه دهند و از تجربه دیگر دانشجویان استفاده کنند، مخصوصا برای دانشجویان شهرستان‌ها بسیار مفید است.»

لازمه پیشرفت هر طرح و ایده‌ای دیده شدن است

فاطمه نجفی، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد قم با اشاره به موضوع انتخابی تیم خود در رویداد مشق امید، بیان کرد: «عنوان ایده طرح ما سوپر‌حلال همه‌کاره است. با توجه به اینکه رشته ما شیمی است بسیاری از افراد سوال می‌کنند که آیا محلولی وجود دارد که بدون آسیب به پوست دست یا سطح بتواند لکه‌ای مانند رنگ و روغن را پاک کند؟ زیرا تینر و حلال‌هایی که دربازار وجود دارد باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود.» وی افزود: «با درک این معضل در‌صدد تولید محلولی برآمدیم که علاوه‌بر پاک‌کنندگی قوی مبتنی‌بر شیمی سبز باشد. یعنی سلامت انسان را به خطر نیندازد، در آن از مواد شیمیایی و مضر استفاده نشود و هیچ‌گونه آسیبی برای محیط‌زیست به همراه نداشته باشد. ایده اصلی از سال 1396 مطرح شد، از همان سال وارد فاز پژوهشی و مطالعاتی شدیم که پس از گذشت دو سال نمونه آزمایشگاهی آن را تولید کردیم که طی مراحلی نهایتا متوجه شدیم یکی از ماده‌های مورد نیاز ما داخل کشور موجود نیست. به این ترتیب از ماده‌ای با پایه طبیعی به‌عنوان جایگزین استفاده کردیم که این ماده عملکرد و میزان پاک‌کنندگی بالایی را به محصول ما داد.» نجفی با اشاره به تاثیر رویداد مشق امید بر رشد دانشجویان اظهار کرد: «لازمه پیشرفت هر طرح و ایده‌ای دیده شدن است. در واقع آشنایی جامعه با طرح‌های علمی به پیشرفت و رشد ایده کمک خواهد کرد. ما در سال‌های گذشته نیز مشابه این مسابقه در نمایشگاه‌های مختلف از طرح خود دفاع کرده‌ایم و مردم با این محصول آشنا شدند. امسال نیز با حضور در رویداد مشق امید پیشرفت در بعد فردی و علمی کاملا مشهود بود.»

رویداد مشق امید ‌انگیزه و امید را به قشر دانشجو باز‌می‌گرداند

علیرضا حیدری، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد درود با توضیح عنوان طرح تیم خود در رویداد مشق امید، بیان کرد: «عنوان طرح تیم ما افزایش راهکارهای سطح گردشگری در شهرستان درود است که در مرحله استانی رتبه اول را کسب کرده و توانستیم به مرحله کشوری راه ‌پیدا کنیم.» وی افزود: «شهرستان درود پتانسیل‌های گردشگری خوبی دارد و مسئولان باید به این زیرساخت‌ها توجه بیشتری داشته باشند. نرخ بیکاری استان لرستان بسیار بالا است به‌طوری که در سال 1401، نرخ بیکاری 12.8 درصد بود که وضعیت آن در شهرستان درود وخیم‌تر است. اگر راهکارهایی که ارائه دادیم به ثمر بنشیند و از ظرفیت اکوتوریسم استفاده شود نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت.»

حیدری با اشاره به روند پیشرفت طرح خود در ادامه گفت: «در ابتدا برای این طرح از تجربیات و دانش چند تن از اساتید رشته گردشگری و از منابع و کتاب‌های مختلفی در این زمینه استفاده کردیم.» وی با اشاره به مزیت رویداد مشق امید برای دانشجویان و کانون‌ها، تشریح کرد: «رویداد مشق امید باعث باز شدن فکر دانشجو و تغییر نگاه آنها می‌شود. همچنین امید و ‌انگیزه را به قشر دانشجو برمی‌گرداند. شعار امسال این رویداد مشقی برای ساده‌انگاری و حل مسائل اجتماعی بود و به این معناست که باید معضلات را ساده‌تر در نظر گرفته و راهکار آنها را پیدا کنیم. همان‌طور که مقام‌معظم‌رهبری هم بیان می‌کنند که هر مساله، راهکاری هم دارد که باید برای آن تلاش کنیم.»

تیم‌هایی داوری و دانشجویی در رویداد مشق امید بسیار حرفه‌ای هستند

فاطمه صابری، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد جهرم با بیان اینکه طرح ارائه‌شده در این رویداد پدیدار‌شناسی کیفیت زندگی زناشویی کودک‌همسری با رویکرد کودک‌آزاری و راه‌های مقابله با آن است، بیان کرد: «حدود سه سال است که بر این موضوع کار می‌کنم و در این زمینه مقاله ثبت کرده و پایان‌نامه مقطع کارشناسی‌ارشد را نیز با همین موضوع ارائه دادم.»

وی در ادامه گفت: «این موضوع به نوعی تجربه زیسته من بوده و از کودکی با آن مواجه بودم و از نزدیک لمس کردم و همین مساله باعث شد که سال‌ها ذهنم درگیر معضلی به نام کودک‌همسری باشد اما حالا با حضور در رویداد مشق امید می‌توانم بگویم که به رضایت درون رسیده‌ام.»

صابری با اشاره به اقداماتی که در این حوزه انجام داده است، تشریح کرد: «موضوع کودک‌همسری همواره ذهن من را درگیر کرده بود و می‌خواستم بدانم چرا فردی که ازدواج زود هنگام دارد با اینکه در برخی موارد دچار مشکلات مالی هم نیست، از نظر روحی آسیب‌پذیر و شکننده است؟ رشته مقطع کارشناسی‌ام زمین‌شناسی بود اما برای مقاطع بالاتر جامعه‌شناسی را انتخاب کردم تا بتوانم بر موضوع زنان کار کنم. همچنین استاد راهنمای من در انتخاب موضوع بسیار کمک کرد.» وی افزود: «از روند رویداد مشق امید بسیار راضی بودم و به نظرم همه مراحل منظم و با برنامه‌ریزی انجام می‌شد. در برخی از جلسات ارائه نیز حضور داشتم، تیم دانشجویان و داوری بسیار حرفه‌ای هستند، همین موضوع باعث شد به این رویداد امیدوار باشم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار