• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۲۳ - ۲۳:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ذوبی‌ها یک عذرخواهی به هواداران خود بدهکارند؛

شاگردان ربیعی حریف می‌طلبند

چه کسی فکر می‌کرد بعد از هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر در شرایطی که تیم‌های سپاهان و پرسپولیس در تعقیب استقلال برای جایگاه اول جدال می‌کردند این تیم ذوب‌آهن باشد که با حرکتی هوشمندانه جایگاه دوم جدول رده‌بندی را تصاحب کند.

شاگردان ربیعی حریف می‌طلبند

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: چه کسی فکر می‌کرد بعد از هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر در شرایطی که تیم‌های سپاهان و پرسپولیس در تعقیب استقلال برای جایگاه اول جدال می‌کردند این تیم ذوب‌آهن باشد که با حرکتی هوشمندانه جایگاه دوم جدول رده‌بندی را تصاحب کند. ذوب آهن ۱۸ امتیازی برای رسیدن به صدر جدول فقط ۴ امتیاز با استقلال فاصله دارد. این تیم با ۵ برد شیرین و تنها دو تساوی، از موفق‌ترین باشگاه‌ها در فصل‌جاری لیگ برتر است. محمد ربیعی از ذوب‌آهن فراموش شده بار دیگر تیمی مدعی ساخت و شاید در ادامه راه، این تیم دوباره توان افتخارآفرینی داشته باشد.

شروع سخت
ذوبی‌ها برای تمدید قرارداد مهدی تارتار که تازه به پایان رسیده بود، تردید داشتند. از طرفی فکر می‌کردند بهتر است با قاسم حدادی‌فر به توافق برسند؛ مربی‌ای که طی مدت همکاری با مهدی تاتار ظاهرا آب دیده به‌نظر می‌رسید. همه اعضای هیات‌مدیره اما با این انتخاب موافق نبودند و او را مربی جوان و ناکارآمدی می‌دانستند که نمی‌تواند حتی جایگاه نهم این تیم در جدول رده‌بندی را تکرار کند. همین موضوع باعث شد تا گزینه سومی به نام محمد ربیعی روی میز قرار بگیرد. محمد ربیعی که پیشنهادهای بسیاری به‌دلیل عملکرد خوب چند سال اخیر در مس‌رفسنجان داشت زیاد مایل نبود به تیم ذوب‌آهن ملحق شود، از این رو به آنها جواب رد داد. در ادامه او به باشگاه استقلال آمد، اما در‌نهایت از قبول هدایت این تیم انصراف داد. از طرفی انتخاب مربیان از سوی دیگر باشگاه‌ها در‌نهایت کار را به‌سمت‌و‌سویی پیش برد که محمد ربیعی تقریبا گزینه‌ای به‌جز ذوب آهن نداشت. این توفیق اجباری البته به‌نفع ربیعی و باشگاه ذوب‌آهن تمام شد و از این انتقال هم سبز قباهای اصفهانی سود بردند و هم ربیعی!
عملکرد محمد ربیعی در تیم مس‌رفسنجان این باور را به‌وجود آورده بود که او در تیمی به‌جز مس نمی‌تواند موفق شود، از طرفی برخی اختلافات در باشگاه مس‌رفسنجان مانع از ادامه همکاری دو‌طرف بود. به این ترتیب در شرایطی که به‌نظر می‌رسید پس از گردش مارکوپولویی این مربی در لیگ برتر قرار است دوباره هدایت مس را بر عهده بگیرد، ناگهان اما عوامل این باشگاه رفسنجانی با ساکت الهامی به توافق رسیدند و محمد ربیعی اجبارا به ذوب‌آهن پیوست. شرایط برای تیم ذوب‌آهن در فصول اخیر به‌حدی نگران‌کننده بود که کمتر مربی‌ای حاضر بود مسئولیت این تیم را قبول کند. حتی مهدی تاتار بعد از دو فصل حضور در جمع گاندوها ترجیح داد اصفهان را رها کرده و شانس خود را در شهر دیگری امتحان کند. در‌نتیجه از هر سو که به ماجرا نگاه می‌کردیم، اصفهان محل تلاقی باشگاه ذوب‌آهن و محمد ربیعی بود. این انتخاب درست از سوی مدیران باشگاه ذوب‌آهن در‌نهایت نتیجه خوبی داشت. حالا می‌بینیم از این همکاری پس از ۱۰ هفته جایگاه دوم جدول رده‌بندی به‌دست آمده است.
جبران اشتباه مدیران ذوب‌آهن
طی سال‌های اخیر و بعد از آخرین حضور تیم ذوب‌آهن در لیگ قهرمانان آسیا، شاهد تیمی متزلزل و افول کرده از ذوب‌آهن بودیم. کاهش بودجه این تیم لیگ برتری به‌دلیل مشکلاتی که در کارخانه ذوب‌آهن به‌وجود آمده بود، اجازه نداد تا مربیانی با کارنامه بهتر در جمع اصفهانی‌ها قرار گیرند. در‌حالی‌که سپاهان دیگر تیم اصفهانی هزینه‌های هنگفتی می‌کرد و برای جام می‌جنگید، این تیم ذوب‌آهن بود که با مشکلات مالی مجبور بود اغلب با مربیان سطح پایین به توافق برسد. این‌بار اما آنها هر‌چند ریخت‌و‌پاش زیادی نکردند اما خوش‌شانس بودند که مربی‌ای همچون محمد ربیعی در لیگ برتر متولد شده بود و ذوب‌آهن این شانس را داشت تا وی را به‌خدمت بگیرد.
اگر نخواهیم مشکلات مالی را تنها عامل عدم‌موفقیت چند سال اخیر تیم ذوب‌آهن بدانیم باید قبول کنیم که مدیران این باشگاه تاکنون در انتخاب سرمربی تیم اشتباه کرده‌ بودند. سال‌های اخیر برای ذوب‌آهن امثال امید نمازی، لوکا بوناچیچ، علیرضا منصوریان، رحمان رضایی، مجتبی حسینی و مهدی تاتار مربیگری کردند. طی این سال‌ها تیم ذوب‌آهن تا آستانه سقوط پیش رفت، اما به‌واسطه اعتبار و عقبه‌ای که داشت سقوط نکرد تا تقریبا همه امیدها از این تیم ناامید شود. امسال اما مدیران این باشگاه ترس را کنار گذاشته و با جذب محمد ربیعی که خود نیز مربی ریسک‌پذیری است تیمی متفاوت را روانه رقابت‌ها کردند. به‌نظر می‌رسد مدیران این باشگاه به‌خاطر صدمه‌ای که در‌نتیجه کج سلیقه‌ای خود به این تیم زدند یک عذرخواهی به هواداران ذوب‌آهن بدهکارند.
توانا در خانه رقبا
ربیعی کار را خیلی زود شروع نکرده بود و از طرفی ۱۲ بازیکن این تیم جدا شده بودند، درنتیجه او تیمی خالی از بازیکن را تحویل گرفت. با اندک فرصتی که داشت چند بازیکن لیگ برتری از دیگر باشگاه‌ها به تیمش اضافه کرد که اتفاقا میانگین سنی خوبی هم داشتند. با بررسی عملکرد تیم ذوب‌آهن کاملا واضح است که این تیم به‌جز بازی با سپاهان، در هفته ششم مقابل تیم مس‌رفسنجان هم شکست خورده است. آمار خیره‌کننده تیم محمد ربیعی در بازی‌های خارج از خانه نشان می‌دهد آنها میزبان مهربانی برای رقبا بوده و تا‌کنون در خانه خودش ۷ امتیاز از دست داده و این نشان می‌دهد شاگردان محمد ربیعی در خانه توانایی لازم را ندارند و در زمین حریف بهتر کار می‌کنند.
اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر برای ذوب‌آهن رخ داد و فشاری که از سوی سکوها و هواداران احساس می‌کردند، می‌تواند یکی از دلایل عدم‌نتیجه‌گیری این تیم در خانه باشد‌. با این حال هرچند هفته دهم زمان خوبی برای نتیجه‌گیری در مورد تیم ذوب‌آهن نیست، اما این تیم می‌تواند با روند خوبی که از خود نشان داده در ادامه نیز موفق باشد. واقعیت این است که رقبا مخصوصا تیم‌هایی همچون سپاهان، پرسپولیس و تراکتور دست روی دست نمی‌گذارند تا ذوب‌آهن خود را به صدر جدول نزدیک و نزدیک‌تر کند. قطعا این لیگ با توجه به تعطیلات مکرری که هر از گاهی می‌بینیم، آبستن حوادث بسیاری است؛ هرچند ذوب‌آهن با توجه به مربی و عملکرد خوبی که بازیکنان از خود نشان دادند، می‌تواند خود را به‌عنوان یک مدعی مطرح کند اما هنوز برای نتیجه‌گیری زود است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار