• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۲۲ - ۱۱:۴۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۴
  • 0
  • 0

چون نابلدی شما را لو می‌دادند حذف‌شان کردید

«مال حزب‌اللهی‌هاست...» وقتی خانم معصومی‌اصل، مملکت را مال خودشان و خودشان را حزب‌اللهی عنوان می‌کردند، مدی به حرف الف این واژه دادند که در آشوبستان دل‌های جماعت ایرانی تا دورترین افق‌ها کش آمد؛ تلویزیون مال حزب‌اللهی‌هاست و لابد به همین سیاق، همه‌چیز مملکت مال طیفی است که خودش را حزب‌اللهی می‌داند و حتی حزب‌اللهی بودن را هم مال خودش می‌داند.

چون نابلدی شما را لو می‌دادند حذف‌شان کردید

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ نوشت: خشم گسترده‌ای که این جملات به‌رغم ناشناس بودن گوینده‌اش برانگیخت، کاملا قابل درک بود. انگار این جمله نمادی بود از همه آنچه در سر یک طیف به‌خصوص می‌گذشت و اکثر اوقات علنا به آن اعتراف نمی‌شد، اما حالا از دهان یکی‌شان که ساده‌تر و بی‌سیاست‌تر از بقیه است، بیرون پریده بود. خانمی که این جمله جنجالی را به زبان آورد، نسبت به حضور بعضی چهره‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی از‌جمله محمدجواد آذری‌جهرمی و محمدعلی ابطحی در برنامه «به افق فلسطین» معترض بود. او اول این برنامه را تحسین کرد بابت اینکه علی‌اکبر رائفی‌پور را دعوت کرده‌اند و بعد به حضور چهره‌هایی ازجمله آذری‌‌جهرمی و ابطحی تاخت.
چند روزی بیشتر از این اظهارات نگذشته بود که تیم محتوایی برنامه به افق فلسطین تغییر کردند تا در مقابل چشمان ناباور تمام آنهایی که به صحبت‌های خانم معصومی واکنش منفی نشان داده بودند، او و طیفی که مثل او فکر می‌کردند، برنده دعوا به‌نظر برسند. به‌طور قطع منصوره معصومی اصل، باعث و بانی چنین تغییر بنیادین و چالش‌برانگیزی در صدا‌و‌سیما نبود؛ بلکه او را احتمالا بی‌اینکه خودش هم دقیقا بداند در چه موقعیتی قرار گرفته، به‌عنوان یک رجزخوان نمادین جلو انداخته‌اند. وقتی یک طیف تمامیت‌خواه مطلقا به جذب اعتقادی نداشته باشد، چه حداقلی و چه حداکثری، طبیعتا به‌جای اینکه محبوبیت را محصول و پاداش فعالیت‌های اجتماعی و رسانه‌ای‌اش بداند، کم کردن روی بقیه و درآوردن لج آنها را موفقیت خودش خواهد دید. با این وصف اگر دقت کنیم آنچه منصوره معصومی‌اصل گفت حرفی نبود که ناخواسته از دهان یکی از رادیکال‌ها بیرون پریده باشد، بلکه بخشی از پروژه روحیه‌بخشی به آنهاست و به شکل آگاهانه پیاده می‌شود.
برنامه به افق فلسطین در میان تمام برنامه‌هایی که صدا‌و‌سیما از زمان شروع طوفان الاقصی تا به حال ساخته، پر‌بحث‌ترین و دیده شده‌ترین نمونه بود. البته باید توجه کرد که این رتبه در ضعیف‌ترین دوره از تاریخ کار تلویزیون جمهوری اسلامی راجع‌به موضوع فلسطین، کسب شده است و از همین رو وجود چنین برنامه‌ای و توجه مخاطبان به آن، خود‌به‌خود نشان می‌داد که مشکل خیلی از مردم ما اگر مرجع‌شان در تحلیل و پیگیری اخبار فلسطین رسانه رسمی جمهوری اسلامی نیست، با اصل چنین مواضعی نیست، بلکه مشکل اصلی پرداختن ضعیف رسانه ملی به موضوع است و این پرداخت ضعیف را می‌شود در تمام برنامه‌های دیگر دید. این برنامه که مخاطبش به‌طور واضحی مردم داخل ایران هستند، در کنار اطلاعات و تحلیل‌هایی که راجع‌به جنگ غزه می‌داد، کوششی بود برای اقناع‌سازی فکری در سطح جامعه و آشتی عمومی بر سر مسائل انسانی حول محور مظلومان فلسطین. چیزی که این برنامه را مغضوب عده‌ای می‌کرد، ایستادن در جایی بود که عموما با لحن منفی «وسط‌بازی» به آن از سوی تندروهای هر دو سو حمله می‌شد. همان‌طور که شذوذاتی نظیر آنچه در سر معصومی‌اصل می‌گذرد، رویکرد یک طیف سیاسی و اجتماعی به‌خصوص در داخل کشور است، در طیف مقابل هم شذوذاتی با همین درجه را می‌شود دید. به‌عنوان مثال صادق زیباکلام معروف بود به اینکه می‌گوید حتی اگر اسرائیل ناحق باشد و فلسطین برحق، این چه ربطی به مردم ما دارد و ما نباید برای احقاق چنین حقی هزینه دهیم، اما همین شخص حالا در یک مناظره ضبط‌شده که بخش‌هایی از آن در فضای مجازی وایرال شده، می‌گوید: «حتی اگر جمهوری اسلامی بتواند اسرائیل را نابود کند، من مخالف این هستم که جمهوری اسلامی اسرائیل را نابود کند.» اینکه صدای تندروهای دو طرف مرتب طنین بیشتری پیدا کند و ایده‌هایشان هر روز ضریب بیشتری بگیرد و شذوذات بیشتری عادی‌سازی شوند به معنی مرگ امر سیاسی در ایران است و نتیجتا ایجاد گسل‌های عریض اجتماعی. سیاست‌ورزی باید شبیه بازی شطرنج باشد نه فضای یک استادیوم فوتبال که بازیکنانش از وسط چمن سبز کنار کشیدند و تماشاچیان دو طرف میدان‌دار اصلی دعوا شده‌اند. در چنین شرایطی است که هر حرکتی به‌سمت عقلانیت تکفیر می‌شود. طبیعتا تماشاچیان استادیوم فوتبال که حالا تحقق رویای تبدیل شدن به بازیگران اصلی صحنه را جدی می‌بینند، دوست ندارند بازی عوض شود و دوباره میز شطرنج چیده شود که در آن هیچ مهارتی ندارند.
از آنجا که مخاطب اصلی برنامه‌ای مثل به افق فلسطین، ایرانی‌های داخل کشور هستند، دلیل برخورد حذفی با عوامل آن و اعضای اتاق فکرش را هم می‌شود در همین بستر فهم کرد که تماشاچیان سابق استادیوم فوتبال و بازیگران فعلی صحنه نمی‌خواهند دوباره میز شطرنج چیده شود، چون در آن هیچ مهارتی ندارند. به‌عبارت ساده‌تر همان میزان موفقیتی که برنامه به افق فلسطین در راهیابی به بحث‌های عمومی جامعه و اقناع‌سازی و اجماع‌سازی داشت، کافی بود تا ناتوانی طیف‌های تندروی کشور در برقراری مفاهمه با جامعه و نابلدی‌شان در کار رسانه‌ای لو برود. همین است که تمام خشم‌شان را به‌طور نمادین بر سر حضور دو میهمان یک برنامه بروز می‌دهند و با مدی که به ادای واژه الف می‌دهند، چنانکه مشخص است از حرص دندان به‌هم می‌سایند، می‌گویند تلویزیون مال حزب‌اللهی‌هاست و منظورشان از حزب‌اللهی هم خودشان است. آنها این برنامه تلویزیونی را به مثابه روزنه‌ای می‌دیدند که ممکن بود از آن سیل به راه بیفتد و چون راهی منطقی برای ایستادن در مقابل آن به‌جز قلدری باقی نمانده بود، حس کردند اگر با قلدری جلویش نایستند و کارش را متوقف نکنند، این الگوی بدیهی و ساده را پیش چشم همه بگذارد که جذب مخاطب ایرانی برای تماشای تلویزیون، آن هم درخصوص موضوعی مثل فلسطین کاری محال نیست، بلکه مدیران فعلی رسانه این‌کاره نیستند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۴

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار