• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۲۱ - ۰۰:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تارتار: انتظارات را از ملوان بالا نبرید

به بهانه حال خوب این روزهای ملوان با این مربی گپ زدیم. حرف‌های او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» را در ادامه می‌خوانید.

تارتار: انتظارات را از ملوان بالا نبرید

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: خوش‌بین‌ترین هوادار تیم ملوان بندرانزلی هم فکر نمی‌کرد این تیم در هفته دهم رقابت‌های لیگ‌برتر در جایگاه سوم جدول قرار بگیرد. برای آنها بقا در لیگ کافی بود اما فقط بعد از 10 هفته از رقابت‌های لیگ برتر توقع آنها بالا رفته و حالا نه‌فقط به بقا در لیگ و رتبه تک رقمی که به کسب سهمیه آسیایی هم فکر می‌کنند. حالا به لطف تارتار و به یمن ورود هواداران خانم به ورزشگاه شرایط در انزلی به‌شدت تغییر کرد. هواداران ملوان که همیشه به خاطر نوع خاص تشویق‌هایشان زبانزد بودند، ناخواسته با مهدی تارتار کاری کردند که آدمی متفاوت شده است. او هم برای هوادارانی که از او آدم شادتری ساختند سنگ تمام گذاشته و به لطف فوتبال چنان نشاطی در انزلی حاکم است که مثل آن را قبلا ندیده بودیم. به بهانه حال خوب این روزهای ملوان با این مربی گپ زدیم. حرف‌های او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» را در ادامه می‌خوانید.

داستان درگیری شما با داور پس از بازی با استقلال خوزستان و اخراج‌تان چه بود؟
من از داور انتقاد کردم و او هم گوش می‌داد که کمک داور به او گفت چرا کارت نمی‌دهی! داور هم به من کارت داد و اخراجم کرد. من هیچ بی‌احترامی نکردم فقط گفتم اشتباه کردی. شوت‌های اشتباه ما را عصبی می‌کرد. تیم حریف با اینکه مساوی به کارش نمی‌آمد مدام وقت‌کشی می‌کرد، حتی در وقت‌های تلف‌‌شده بازیکنان‌شان روی زمین افتادند و داور می‌توانست وقت را نگه دارد اما این کار را نکرد و ما به‌هم ریختیم. ما بی‌حرمتی نکردیم؛ فقط انتقاد کردیم. مگر تهمت زدیم یا حرف زشت زدیم؟ بدون انتقاد که کار درست نمی‌شود.

در این بازی هم کمی عصبی بودید. شاید چون در ضربات آخر موفق نبودید؟
ما چند موقعیت خوب داشتیم که از دست رفت. درست است که این اتفاقات ما را به‌هم ریخت اما اتفاق اصلی به خاطر هواداران‌مان بود. قبل بازی بسیاری از هواداران ما نتوانستند وارد ورزشگاه شوند. این مشکلات خیلی تاثیرگذار است. لازم است که ما همین‌طور که هواداران از ما حمایت می‌کنند حالا که آنها نیز به مشکل خورده‌اند از آنها حمایت کنیم. از وقتی خانواده‌ها به ورزشگاه می‌آیند خانواده بازیکنان هم به ورزشگاه می‌آیند. این مسائل‌ اما باعث شده بود مادر افشار صداقت، دروازه‌بان تیم‌مان برای ورود به ورزشگاه با مشکل روبه‌رو شود. طبیعی است این دروازه‌بان دیگر تمرکز ندارد. باید نظم و انضباط حاکم شود و به تعداد بلیت بفروشند و از همه مهم‌تر با این حجم از استقبال به فکر یک ورزشگاه بزرگ‌تر باشند. این شهر هواداران زیادی دارد و این ورزشگاه برای آنها کوچک است.
برخی همکاران‌تان مدعی هستند پتانسیل ملوان حضور در جایگاه سوم جدول نیست و به لطف هواداران به بالای جدول رسیدید؟
ما منکر حمایت هواداران‌مان نیستیم؛ آنها واقعا در نتایج ما تاثیرگذار هستند اما بردن سپاهان در اصفهان یا بازی خوبی که برابر استقلال و گل‌گهر خارج از خانه انجام دادیم، گواه بر توانایی تیم ما است. بازیکنان باکیفیت و خوبی داریم که در نتایج دخیل هستند. من به این تیم خیلی امیدوارم. بهتر است انتظارات از ما بجا باشد. اگر فشار و استرس برای بازیکنان به وجود نیاید بازیکنان با آرامش می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند.

هواداران پر‌شور ملوان روی شما هم تاثیر گذاشتند و چهره تازه‌ای از شما می‌بینیم.
عکس‌هایی که از خودم می‌بینم مرا متعجب می‌کند. من واقعا تغییر کرده‌ام. بعد از سال‌ها این اتفاق در من رخ داد. استادیوم بعد از گل ما منفجر می‌شود و من نمی‌توانم خود را کنترل کنم. همه این حال مرا از روی سکو دارند و به من انتقال می‌دهند. من قبلا هم در تیم‌های پر‌هوادار بودم اما با ورود بانوان به ورزشگاه شور و هیجان بیشتر شد. انرژی خوبی وارد ورزشگاه‌ها شده است و حرمت‌ها بیشتر حفظ می‌شود.

ابتدای فصل برای قبول این مسئولیت تردید داشتید؟
من نگران بودم مبادا مردم مرا نخواهند. اولین سوالم از آقای دنیا‌مالی این بود که آیا مردم هم مرا می‌خواهند؟ که ایشان تایید کردند. با مرور فضای مجازی متوجه شدم حداقل 50 درصد نظر مثبتی روی من دارند. واقعا از این آمار قوت‌قلب گرفتم و جو انزلی را از دورانی که بازی می‌کردم می‌شناختم. می‌دانستم در خانه یک یار بیشتر داریم. قبول کردم و از این انتخاب واقعا خوشحالم.

جایگاه سوم برای ملوان در رویاها هم نمی‌گنجید. چه کردید که پس از 10 هفته به این جایگاه رسیدید؟
هنوز فصل تمام نشده و نباید دچار غرور شویم. حفظ این جایگاه به مراتب سخت‌تر از رسیدن است. ما نمی‌توانیم با تیم‌های صنعتی رقابت کنیم. تیم خوب و یکدست و یکدلی داریم؛ از طرفی هوادارانی داریم که دست در دست هم امیدوارم در پایان فصل جایگاه خوبی به دست آوریم.

در ابتدای فصل خواسته‌هایی داشتید که بر‌آورده نشد. چقدر به آنچه می‌خواستید نزدیک هستید؟
ما در برخی پست‌ها از نظر کمیت دچار مشکل هستیم و بازیکن کم داریم. من آخرین مربی بودم که تیمم مشخص شد. تیم‌ها یارگیری کرده بودند و ما بازیکن زیادی نداشتیم و تیم خالی بود. من سعی کردم در مارکتی که وجود داشت بازیکنان خوب و کارآمدی جذب کنم. از همه آنها ممنونم که قبول کردند به ملوان بیایند. با این حال لازم است در نیم‌فصل تقویت شویم. توقعات از ما نباید بالا برود. از هواداران می‌خواهم به موضوع منطقی نگاه کنند. این تیم دومین سال حضور لیگ برتری خود را سپری می‌کند. تیم‌های رقیب هم خوب هستند. من توقع زیادی از این تیم دارم و معتقدم می‌تواند با تیم‌های بالای جدول رقابت کند.

گاهی شما را هم در کنار خط به‌شدت عصبی و برافروخته می‌بینیم.
مشکلات فوتبال ما زیاد است اما بزرگ‌ترین مشکل نبود VAR است. همه جنجال‌ها به دلیل نبودن VAR است.

فکر نمی‌کنید مطالبه‌گری بیش از حد و تفکرات حق به‌جانب با ورود VARهم حل نشود؟
VAR اشتباهات تاثیرگذار را نشان می‌دهد. اگر داور بخواهد با سوت‌های اشتباه مربیان را عصبی کند سیستم هم نمی‌تواند کاری انجام دهد. باید اشتباهات را به حداقل برسانند. لازم است داوران سطح خود را بالا ببرند.

با شناختی که از تیم‌های رقیب پیدا کردید جایگاه ملوان چقدر واقعی است؟
هنوز دو سوم بازی‌ها مانده و کار بسیار سخت است. تیم‌ها شناخت بیشتری از هم پیدا کرده و آنالیز می‌کنند و در ادامه تقویت خواهند شد. در ادوار قبل تیم‌هایی داشتیم که صدرنشین بودند اما درنهایت سقوط کردند. بنابراین اصلا نباید در باد این جایگاه بخوابیم. تیم‌های خوبی هستند که قطعا برای رسیدن به سه تیم بالای جدول تلاش می‌کنند. مثلا سپاهان با آن همه هزینه پایین‌تر از ما قرار دارد اما قطعا جایگاهش آنجا نیست و برای قهرمانی می‌جنگد. هزینه‌ها قابل مقایسه نیست. هر‌چند برنامه‌ریزی، اتحاد، هوادار و تلاش بسیار اهمیت دارد اما حفظ این جایگاه باید سخت است.

از نظر مالی شرایط چطور است؟
ما از نظر نظم مالی مشکلی نداریم و جای تشکر دارد. گروه مدیریتی نگذاشتند دغدغه داشته باشیم. البته بودجه محدود است اما تا این لحظه بی‌نظمی نداشته‌ایم. وقتی نظم مالی باشد تمرکز بازیکن روی مسائل فنی است. پاداش‌ها به موقع و بلافاصله بعد از بازی پرداخت می‌شود. البته پاداش‌ها سنگین نیست اما هر طور شده پاداش‌ها را پرداخت کردند و این نظم مالی به ما کمک کرده است.

همواره در بازی‌های حساس مقابل پرسپولیس شکست خوردید و خیلی‌ها این انگ را زدند که شما به خاطر رسیدن به نیمکت پرسپولیس این کار را می‌کنید. این حس وجود دارد و فکر می‌کنید به این نیمکت برسید؟
من قبلا در این مورد صحبت کردم و به احترام هواداران ملوان به‌جز تیم خودم در مورد تیم دیگر صحبت نمی‌کنم. فقط در مورد تهمت‌ها این را بگویم که هزاران پیام دارم که از من حلالیت طلبیدند ولی من همه را به خدا واگذار کردم. چون حرف‌های بد و تهمت‌های ناجور زدند که باعث شد به خدا واگذارشان کنم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک